۵
۱
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۳
کد مطلب : ۱۴۹۸۴۵
از خرید گران سهام هلدینگ خلیج فارس تا انبوه پروژه های نیمه تمام در اهداف؛

منابع مالی خرید سهام هلدینگ‌ خلیج فارس از کجا تامین شد؟!

واگذاری سهام ۱۲ درصدی شرکت هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس، پس از کش و قوس ها و حواشی بسیار، با قیمت ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار، سرانجام نهایی شد. 
منابع مالی خرید سهام هلدینگ‌ خلیج فارس از کجا تامین شد؟!
   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، شرکت پالایش نفت تهران که سهامداران عمده آن بانک های تجارت، صادرات و شرکت های سهام عدالت هستند و اختیار آن در دستان وزیر اقتصاد و دارایی قرار دارد در رقابتی با صندوق بازنشستگی نفت (وزارت نفت) برای خرید سهام یک شرکت دولتی دیگر، وارد گردونه رقابت شد. 
اینکه هر 3 ضلع این معامله در واقع یک نفر یعنی دولت هستند، از همان آغاز باعث شکل گیری ابهاماتی در خصوص واقعی بودن رقابت دو مجموعه پالایش نفت تهران و شرکت اهداف متعلق به صندوق بازنشستگی نفت گردید. برخی کارشناسان بر این عقیده بودند که تصمیمات مربوط به این معامله بزرگ بورس، نه در تالار شیشه ای که در جای فراتر اخذ شده است. 
در نهایت پس از ۳روز رقابت بلوک 12 درصدی سهام هلدینگ خلیج فارس به قیمت هر سهم ۱۸۵۱تومان به مجموعه اهداف فروخته شد. در روز نخست قیمت پایه هر سهم ۱۳۹۷تومان تعیین شده بود. 
بر این اساس کل سهام هلدینگ خلیج فارس ۹۰۶هزار میلیارد تومان معادل ۳۰میلیارد دلار ارزش‌گذاری شد. این رقم ۲.۸برابر ارزش جاری سهام این شرکت روی تابلوی بورس است که به نوبه خود به حاشیه های واگذاری دامن زد.
مطابق آخرین قیمت تعیین شده در رقابت‌های دو وزارتخانه دولتی، خریدار این بلوک ۱۲درصدی یعنی سرمایه‌گذاری اهداف باید بابت ۵۸میلیارد و ۷۴۰میلیون سهم هلدینگ خلیج‌فارس ۱۰۸ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان معادل ۳.۶میلیارد دلار به‌حساب دولت واریز کند. 
آنگونه که از صحبت های حسین قربان زاده، رئیس سازمان خصوصی سازی کشور، برداشت شده است، خرید این بلوک در حال حاضر برای شرکت اهداف سیت مدیریتی به همراه نخواهد داشت و این مجموعه برای تصاحب یک صندلی در هیئت مدیره شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس باید سهام بیشتری خریداری نمایید.
کسری 500 هزار میلیارد تومانی بودجه دولت
برخی کارشناسان بازار سرمایه واگذاری اخیر را در راستای تامین هزینه ها و کسری سنگین بودجه دولت ارزیابی کرده اند.  بودجه سال جاری پیش از این نیز با قریب 300 هزار میلیارد تومان کسری مواجه بود. 
در حال حاضر شبکه مالیات ستانی دولت با بیشترین توان خود در حال اخذ مالیات است و درآمدهای مالیاتی مصوب 527 هزار میلیارد تومانی در بودجه 1401 نسبت به سال قبل، 40 درصد رشد داشته است. خصولتی هایی مانند ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، قرارگاه خاتم و بنیاد مستضعفان نیز که پروژه های عمده اقتصادی کشور را در اختیار دارند، مالیاتی پرداخت نمی کنند. با توجه به رکود تورمی گسترده در کشور، به نظر نمی رسد که بخش خصوصی قرار گرفته در تیر رس سازمان مالیاتی کشور، بیش از این توان پرداخت مالیات برای تامین کسری بودجه دولتی را داشته باشد. 
به گفته یک مقام وزارت اقتصاد نیز 61 درصد از درآمدهای نفتی مورد انتظار دولت نیز تا اواسط تابستان سال جاری محقق نشده است. از این رو، به گفته کارشناسان، معاملاتی نظیر واگذاری سهام هلدینگ خلیج فارس، تلاشی است از سوی دولت برای تامین کسری بودجه سنگین خود.  
هادی بیگی نژاد، نماینده مجلس معتقد است که این واگذاری باعث خلع ید دولت در هلدینگ خلیج فارس می گردد. به گفته بیگی نژاد این واگذاری در نهایت باعث می شود این هلدینگ از رصد سازمان های نظارتی مانند دیوان محاسبات و سازمان بازرسی خارج شود و به خصولتی ها واگذار شود که عملکرد پرسش برانگیزی داشته اند. وی افزود: «این واگذاری همچنین این هلدینگ را به حیات خلوت جریانات سیاسی تبدیل خواهد کرد.» بر این اساس می توان انتظار داشت که سطح فساد و مشکلات مالی در بزرگ ترین شرکت بورسی کشور در سال های پیش رو افزایش یابد. 
نفس راحت سهامداران پالایش نفت تهران
رسول رحیم نیا، کارشناس بازار سرمایه در این باره به نفت ما گفت: با توجه به قیمت تعیین شده برای بلوک سهام و شرایط مالی که شرکت پالایش نفت تهران پیش از این با آن رو به رو بود، سهامداران این شرکت نگران بودند که تعهد خرید این سهام چالش هایی را به این شرکت تحمیل کند، به همین دلیل با خارج شدن شتران از گردونه رقابت به نظر می رسد که این سهامداران نفس راحتی کشیدند. البته سهام عرضه شده هلدینگ خلیج فارس سهام ارزشمندی است، اما باید توجه داشت که این سهام مدت ها است بازار گردانی شده، یعنی اجازه داده نشد که همگام با شاخص ریزش کند، به همین دلیل با توجه به حمایتی که از این سهام صورت گرفت، باید بررسی شود که قیمت درج شده در تابلو برای این سهام تا چه حد با واقعیت ها منطبق بوده است.
وی افزود: البته می توان پیش بینی کرد که شرکت سرمایه گذاری اهداف در نهایت از طریق مجموعه های مانند تابان فردا، سهام بیشتری خریداری خواهد کرد و تا پایان سال به هدف خود یعنی کسب سیت مدیریتی دست خواهد یافت.
انبوه طرح های نیمه تمام در اهداف بدلیل نبود منابع مالی
از سوی دیگر این سؤال مطرح می شود که با توجه به نبود تأمین مالی برای پروژه های فعال در اهداف از جمله طرح بزرگ پتروپالایشگاه سیراف، پتروشیمی بزرگ دهلران و ان جی ال ۳۱۰۰ که بالغ بر ۴ میلیارد دلار تامین مالی نیاز دارند تامین پرداخت خرید بلوک ۱۲ درصدی به این قیمت بالا از چه محلی خواهد بود؟ با این اوصاف پروژهایی که راه اندازی آنها برای کشور بسیار حائز اهمیت بوده و لنگ تامین مالی است چرا به سمت تکمیل پروژه های یاد شده نرفته و به سمت خرید سهام هلدینگ خلیج فارس آنهم با قیمتی بسیار بالاتر از قیمت پایه رفته است؟!
اعتراض سهامداران خرد
مریم محبی، دیگر کارشناس بازار سرمایه نیز در این باره به نفت ما گفت: باید به واگذاری بلوک 12 درصدی سهام هلدینگ خلیج فارس از جنبه دیگری نگاه کرد. در شرایطی که بازار به خاطر حجم معاملات و نبود پول با چالش مواجه است، چنین معاملاتی حتی اگر واقعی هم باشند، اثر منفی روی بازار سرمایه به جای می گذارند. زیرا این پیام را منتقل می کنند که پول و سرمایه کافی وجود دارد، اما به جای مصرف در مسیر شکوفایی بازار، در جهت منافع خاص مصرف می شود. یعنی پول هست، اما نه در جای درست که در جهت تامین منافع عده ای مورد استفاده قرار می گیرد. 
وی افزود: در شرایطی که جو روانی آکنده از بد بینی نسبت به سیاستگذاری دولتی در بازار حاکم است و مردم اصولاً از مسئولین ناراضی هستند، چنین معاملات به دور از شفافیت و پر حاشیه ای قطعاً بر سرمایه اجتماعی دولت نزد معامله گران خرد و فعالان بازار سرمایه اضافه نمی کند.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اهداف هم با فروش سهام خود در برخی از مجموعه ها از جمله اروند تامین منابع مالی خواهد کرد