۱
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۰
کد مطلب : ۱۶۵۰۶۳
مدیرعامل پتروشیمی دنا در گفت و گو با نفت ما خبر داد:

پتروشیمی دنا تا پایان امسال آماده راه اندازی خواهد شد

پتروشیمی دنا یکی از مجموعه‌های سودده خواهد بود
هاشمی گفت: تنها مساله‌ای که می تواند آهنگ پیشرفت پروژه را تحت تاثیر قرار بدهد موضوع تامین مالی است و با حل شدن مساله‌ تامین مالی تا پایان سال جاری، پروژه پتروشیمی دنا آماده بهره برداری و راه اندازی خواهد بود.
فایل ویدیو
دکتر حسین هاشمی، مدیرعامل پتروشیمی دنا، در گفت و گو با نفت ما در خصوص آخرین وضعیت و کم‌ و کیف ساخت این پروژه‌ اظهار داشت: با تلاش همکاران در مجموعه‌ پتروشیمی دنا و حمایت‌هایی که از طرف هلدینگ های انرژی سپهر و پتروفرهنگ در سال گذشته انجام شده، اغلب موانع پیشبرد پروژه‌ پتروشیمی دنا مرتفع شده و یکی از بخش‌های مغفول در چند سال گذشته، بخش کالا بود که توسط خود شرکت اقدامات تامین کالای باقی‌مانده‌ پروژه، از سه ماه پایانی ۱۴۰۲ شروع شد و بخشی از کالاهای باقی‌مانده وارد سایت پتروشیمی دنا شده و مابقی هم، حداکثر تا پایان شهریور امسال تحویل ما در سایت خواهد شد.
هاشمی با اشاره به اینکه تامین کالای باقیمانده یکی از موضوعاتی بود که به مدت چندین سال، مشکلاتی را برای مجموعه‌ دنا ایجاد کرده بود و هم اکنون بیش از ۹۸ درصد کالا تعیین تکلیف شده، افزود: در مورد بخش جزئی کالا که مانده، همکاران ما تلاش می‌کنند آنها را خریداری نمایند. هم اکنون پیشرفت در بخش کالا 92.5 درصد، در بخش مهندسی بیش از ۹۸ درصد و در بخش اجرا هم، حدود ۶۰درصد است.
مدیرعامل پتروشیمی دنا ادامه داد: با فعال شدن جبهه‌های کاری در پروژه و قرارداد‌هایی که با پیمانکاران جدید در بخش اجرا، در حال منعقد کردن هستیم، به زودی پروژه سرعت بیشتری خواهد گرفت و با شتاب بیشتری، حرکت خواهد کرد. در بحث پیمانکاران اجرایی با آنها تفاهم کردیم و ظرف سه ماه آینده پروژه سرعت قابل توجهی خواهد گرفت.
هاشمی با اشاره به مساله تامین مالی پروژه های در حال ساخت تصریح کرد: یکی از مسائل و مشکلاتی که اغلب پروژه‌های در حال تکمیل با آن مواجه هستند، موضوع تامین مالی است. ما در ماههای گذشته رایزنی‌ها و تلاش‌های خیلی زیادی را با بانک‌ها انجام دادیم که در حال نهایی شدن است. سال گذشته تامین مالی توسط بانک EIH (بانک ایران اروپا) نهایی شد. مذاکرات فشرده‌ با بانک ملی ادامه دارد و امیدواریم که ظرف ماه آینده تسهیلات بانک ملی به پروژه‌ دنا تزریق شود. از طرف دیگه دنبال اهرم‌های مالی دیگری هم هستیم تا بتوانیم به پروژه تزریق کنیم.
مدیرعامل پتروشیمی دنا اعلام کرد: در حال حاضر، عمده موانع پیشبرد پروژه پتروشیمی دنا با تلاش‌های همکاران و حمایت‌های هلدینگ های انرژی سپهرو پتروفرهنگ مرتفع شده و تنها مساله‌ای که می تواند آهنگ پیشرفت پروژه را تحت تاثیر قرار بدهد موضوع تامین مالی است و با حل شدن مساله‌ تامین مالی تا پایان سال جاری، پروژه پتروشیمی دنا آماده بهره برداری و راه اندازی خواهد بود، البته قبل از همه کالاها، وارد سایت خواهد شد و کلیه تجهیزات فرآیندی هم ظرف سه ماه آینده از مجموعه‌ ماشین‌سازی اراک، تحویل سایت پتروشیمی دنا خواهد شد، و مطالبات و تعهدات پیمانکاران و بواسطه مساعدت سهامداران و تسهیلات دریافتی بانک‌ها، پرداخت خواهد شد.
هاشمی در مورد اینکه چند درصد از تجهیزات ثابت و دوار و کاتالیست پروژه پتروشیمی دنا ساخت داخل است، گفت: بر اساس برآورد ریالی چیزی حدود ۳۰ درصد کل تجهیزات پتروشیمی دنا، توسط سازندگان ایرانی ساخته شده، که بخش عمده‌ای از این تجهیزات که همان تجهیزات فرآیندی و رآکتورها، بویلرها و درام‌هایی مربوط به این بویلرها می شود و دستاوردی برای صنعت پتروشیمی است که ۳۰ درصد این تجهیزات حساس به صورت داخلی انجام شده است. بقیه تجهیزات هم با تامین مالی چین تجهیزاتش خریداری شده که بخشی از چین وارد شده و بخشی دیگر هم توسط شرکت‌های اروپایی تامین شده است.
مدیرعامل پتروشیمی دنا در خصوص تعریف و اجرای طرح پایین دستی زنجیره ارزش متانول در این مجتمع پس از بهره برداری گفت: افزایش قیمت خوراک در چند سال گذشته باعث شده که طبیعتا خام فروشی متانول، سود چندانی نداشته باشد، البته پتروشیمی دنا به خاطر ساختار چابک مالی و هزینه‌های مالی بسیار پایینی که دارد، در صورت بهره‌برداری به سوددهی خواهد رسید، و در رابطه با بررسی شاخصهای مالی پتروشیمی دنا با چند موسسه‌ مالی اعتباری، تفاهم‌نامه امضاء کرده ایم و گزارش داده اند که پتروشیمی دنا یکی از شرکت‌هایی خواهد بود که پس از بهره‌برداری و با ورود به بورس می تواند بخشی از سهام خودش را در بورس، عرضه بکند. لذا،با این مقدمه‌ ما هم باید، وارد زنجیره‌های جدید بشویم.
هاشمی با اشاره به ورود پتروشیمی دنا به توسعه زنجیره ارزش در فاز بعد از راه اندازی تاکید کرد: یکی از برنامه های اصلی پتروشیمی دنا موضوع ورود به زنجیره‌های پایین دست است و در این راستا طرحهای MTG، MTO و MTP در حال مطالعه است و با توجه به قابلیت اطمینان محصولات زنجیره پایین دست، بررسی شرایط بازار، فراهم بودن امکان ظرفیت‌های صادراتی و سودآوری بسیار بالا در بلند مدت، درنظر گرفته می شود. لذا، مطالعات اولیه‌ طرحهای زنجیره ارزش در پتروشیمی دنا انجام شده و یک مدل مطالعه هم خود هلدینگ انرژی سپهر انجام داده که خود مدیران هلدینگ اطلاع‌رسانی خواهند کرد.
مدیرعامل پتروشیمی دنا با اشاره به اینکه در حوزه‌ توسعه‌ زنجیره‌های پایین دست اقدامات خوبی در حال انجام است، افزود: ما در دو قالب در راستای زنجیره ارزش می‌توانیم پیشنهاد بدهیم. پیشنهاد اول توسعه‌ مستقل زنجیره‌های پایین دست توسط شرکت‌ها و پیشنهاد دوم هم، توسعه‌ همگن به صورت یک کنسرسیوم مشترک بین شرکت‌های هم‌گروه. این کار می تواند توسط مجموعه‌ پتروفرهنگ یا هلدینگ انرژی سپهر اتفاق بیفتد و هیچ راهی جز این نداریم. ضمنا به سهامداران که بخشی از جامعه‌ فرهنگیان هستند نوید می دهم که با تلاش‌های همکاران ما به خصوص در بخش مالی، پتروشیمی دنا، یکی از مجموعه‌های سودده صنعت پتروشیمی خواهد بود، و قول می دهیم که تمام سهامداران ما شیرینی ارزش‌آفرینی و سوددهی این شرکت را ببینند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی