کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ناگفته‌های یک کارشناس صنعت گاز از انحصار میلیاردی شرکت پارس تکنیک در گفت‌وگو با "نفت ما":

هزینه تعمیرات 1 میلیارد و 200 میلیونی پارس تکنیک را به 5 میلیون تومان کاهش دادم

سید مسعود آریادوست

4 مهر 1398 ساعت 8:08

زنهاری گفت: مسئولان بالادستی ما کسانی را می‌خواهند که در مقابل آنها و تصمیماتشان مطیع محض باشند تا بتوانند کارها و تصمیمات پنهانی‌شان را ادامه دهند.


   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،   تعمیر اسکرابرها به دلیل جایگاه مهمی که در صنعت گاز دارند، بسیار مهم تلقی می‌شود.

غلامحسین زنهاری از مهندسین صنعت گاز، از جمله افرادی است که با تسلط به تعمیرات اسکرابرها توانسته‌ است خدمت بزرگی را روانه صنعت گاز کشور کند.

با این اوصاف او تحت فشار قرار دارد تا درخواست بازنشستگی بکند! او در گفت‌وگو با "نفت ما" می‌گوید هزینه تعمیرات چهار دستگاه اسکرابر 1 میلیارد و 200 میلیون تومانی اسکرابرها که بدون هیچ مناقصه‌ای در انحصار شرکت "پارس تکنیک" بود اما هزینه تعمیرات دو  دستگاه اسکرابر را به 5 میلیون و هشتصد هزار تومان تقلیل داده است. البته  هزینه های پنهان نظیر هزینه خرید تیوب به مبلغ حدود ده میلیون تومان جهت دو اسکرابر و هزینه های ماموریت پرسنل را نیز باید لحاظ نمود که مجموعا نود درصد صرفه جویی در پی داشته است. ولی گویا طرح او را بدون اجازه به شرکتی دیگر واگذار کردند و نهایتا از نظارتش بر تعمیرات ممانعت می‌شود.

غلامحسین زنهاری کارشناس ارشد بازرسی فنی گاز در شهر شیراز است که با کاهش هزینه تعمیر اسکرابر توانسته است، خدمت شایانی را عاید کشور نماید. با این اوصاف در تب و تاب تغییرات مدیریتی گاز منطقه 5 شیراز، افرادی را بالا دست او می‌نشانند که زنهاری از نظر رتبه سازمانی، و سابقه خدمت نسبت به آنها ارشدیت داشته است. حال باید او از سخن این مدیران حرف‌شنوی داشته باشد.

زنهاری گفت: ماجرا از 2 سال پیش شروع شد که قرار بود 4 دستگاه اسکرابر جهت تعمیر به یک پیمانکار شخصی داده شود. بر اساس برآوردهای صورت گرفته، هزینه این تعمیرات 1 میلیارد و 200 میلیون تومان ‌می‌شد. من ضمن مخالفت با این تصمیم، تعمیرات این اسکرابرها را بر عهده گرفتم. در نهایت ضمن در نظر گرفتن یک تنخواه 7 میلیون تومانی، این دو دستگاه تعمیر شدند! مشکلات از همینجا آغاز شد که هزینه 1 میلیارد و 200 میلیون تومانی تعمیراتی چهار دستگاه اسکرابر به پنج میلیون و هشتصد هزار تومان جهت تعمیرات دو دستگاه اسکرابر تقلیل پیدا کرد البته لازم به ذکر است هزینه های پنهان شامل  خرید تیوب به مبلغ ده میلیون تومان برای دو اسکرابر و هزینه های ماموریت پرسنل،  صرفه جویی نود درصدی را بهمراه داشت. از آن جهت که مسئولان مربوطه با من همراه نبودند و از اقدام و پیشنهاد من برای تعمیرات این دو دستگاه دل‌خوشی نداشتند، حتی1میلیون تومان از تنخواه در نظر گرفته شده را پرداخت نکردند. به من باز نگرداند. آنها می‌خواستند با این تصمیمات‌شان من را تحت فشار قرار دهند.

او ادامه داد: جالب این است که بدانید شرکت پارس تکنیک، صرفا برای تعمیر یکی از این دستگاه‌ها 320 میلیون تومان دریافت کرده بود. با این اوصاف ضمن بازرسی از دستگاه تعمیر شده توسط پارس تکنیک، متوجه شدم که تعمیرات انجام شده داراب مشکل ساخت و از نظر ابعادی ناقص است. به گونه‌ای که اگر این دستگاه‌ها مجدد مورد تعمیر قرار نمی‌گرفتند، اسکرابرها توان و کارآیی خود را از دست می‌دادند. بعد از این مساله دشمنی‌های زیادی با من آغاز شد. به معنای واقعی برخی با تصمیمات خود به بنده و خدمات صورت گرفته، دهن کجی کردند.

وی افزود: کسانیکه مخالف طرح و ایده من بودند، اضافه کار و حق ماموریتم را خط زدند. بین طرح من و کاری که پارس تکنیک انجام داده بود، طرح اینجانب، طرح منتخب شد. تعمیرات چهار دستگاه اسکرابر که 1 میلیارد و 200 میلیون تومان هزینه بردار بود، اما تعمیرات دوستگاه اسکرابر تنها با 5 میلیون تومان و هشتصد هزار تومان  هزینه و هزینه خرید تیوب به مبلغ ده میلیون تومان و حق ماموریت پرسنل با نود درصد صرفه جویی به سرانجام رسید! حال آیا نباید با من دشمنی می‌شد؟ تلاش کردم تا نفراتی را برای همین تعمیرات آموزش بدهم و همین کار هم صورت گرفت. علم خود را بدون هیچ چشم‌داشتی به دیگران انتقال دادم. اما با من چه برخوردهایی شد؟ گناه من این بود تعمیرات دستگاهی را که قرار بود بدون مناقصه و با هزینه بالایی به پارس تکنیک بدهند، منتفی کردم. من نامه این دستور بدون مناقصه را دیدم و مانع از آن شدم. این گناه من بود.

این کارشناس صنعت گاز تصریح کرد: حتی یک تقدیرنامه کاغذی هم به من ندادند. برای دریافت حق خود، از مدیران مربوطه  به سازمان بازرسی گاز شکایت کردم. اما در نهایت با طفره رفتن از اصل بحث، هیچگاه به جواب نرسیدم. طرح‌های دیگر من ضمن اجرایی شدن از طرف مسئولین منطقه 5 شهر شیراز رد شد. در چنین فضایی تقاضای بازنشستگی دادم. ولی به واسطه اصرار برخی از دوستان، درخواستم را پس گرفتم. آنها می‌گفتند که به وجود شما نیاز داریم. با این اوصاف من در حال تحمل این اوضاع هستم. هر چند که از سوی مدیران بالا دستی تحت فشار بودم تا درخواست بازنشستگی بدهم. معمولا افرادی که دانش فنی بالایی دارند، با این مشکلات مواجه می‌شوند. مسئولان بالادستی ما کسانی را می‌خواهند که در مقابل آنها و تصمیماتشان مطیع محض باشند تا بتوانند کارها و تصمیمات پنهانی‌شان را ادامه دهند.

او ادامه داد: من دنبال روابط نبودم. به همین جهت درجا زدم. برای خدمت به وطنم دچار مشکلات عدیده‌ای شده‌ام. انسانی وطن‌پرستی هستم و خواهان پست و مقام نیستم. اما ظلم را تحمل نمی‌کنم. آقای فرخی مدیر شرکت گاز منطقه 5 شهر شیراز، به چه دلیلی باید اضافه کار و ماموریت من را لحاظ ننماید؟ هر چند که بعد از یک ماه تعلل این اضافه کار پرداخت شد. اما برای دریافت این اضافه کار حتما باید با ادبیات خاصی با ایشان صحبت می‌کردم تا تصمیمش را تغییر بدهد؟ با این اوصاف هنوز کل تنخواهی که برای تعمیرات در نظر گرفته شده بود به من پرداخت نشده است. این پاسخ کسی است که هزینه 1 میلیارد و 200 میلیون تومانی تعمیرات چهار دستگاه اسکرابر را را با نود درصد صرفه جویی انجام برای دوستگاه اسکرابر انجام داد . هزینه مذکور قرار بود بدون هیچ مناقصه‌ای به شرکت پارس تکنیک پرداخت شود. در اداره اکنون همه دشمن من هستند. انگار من نان آنها بریده‌ام!

او در خصوص فرجام تعمیرات دستگاه‌های اسکرابر ابراز داشت: در حال حاضر طرح من برای تعمیر این دستگاه‌ها  در نظام پیشنهادات منطقه هنوز در دست بررسی میباشد. آنها طرح من را برای خود نگه داشتند و به شرکت خصوصی واگذار کردند و با هزینه‌های بیشتر و بدون پذیرش نظارت من، دستگاه‌ها را تعمیر می‌کنند. بابت تعمیر هر دستگاه هم 60 میلیون تومان دریافتی دارند. این همان طرح من است که بدون اجازه واگذار شد و برای هر تعمیر، 60 میلیون تومان سود عایدشان می‌شود.

وی در پایان گفت: از همان ابتدا مخالفت خود را با ارسال اسکرابرها به شرکت پارس تکنیک اعلام کرده و طرح تعمیراتی‌ام را از طریق پیامک برای شخص آقای توکلی توضیح دادم. به همین جهت ایشان از ابتدای شروع طرح تا اتمام نوسازی و نصب و بهره‌وری، در جریان کل قضایا بودند. اجرایی شدن طرح مذکور، طی ویدیو کنفرانس و با حضور مدیر انتقال گاز و مدیران ستادی تهران و مدیر مسئولین منطقه 5 کلید خورد.

آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " جهت انعکاس جوابیه مسئولان مربوطه اعلام آمادگی دارد. مشخصا بعد از شنیدن پاسخ مسئولان شرکت گاز شهر شیراز، می‌توان به یک حکمیت در خصوص حوادث رخ داده دست یافت.


کد مطلب: 117317

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/interview/117317/هزینه-تعمیرات-1-میلیارد-200-میلیونی-پارس-تکنیک-5-میلیون-تومان-کاهش-دادم

نفت ما
  https://www.naftema.com