کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

روز صنعت پتروشیمی؛فرازها و فرودها(۵)/مدیرعامل سابق پلی پروپیلن جم در گفت‌وگو با نفت ما تاکید کرد: 

بی‌توجهی به صنعت پتروشیمی هزینه‌ساز خواهد بود

30 آذر 1399 ساعت 7:28

بهزادی تاكید كرد كه بی‌توجهی به پتروشیمی هزینه‌ساز خواهد بود.


  روز هشتم دی‌ماه به نام روز صنعت پتروشیمی نام‌گذاری شده است تا از این طریق به تصمیم‌گیران اقتصادی و همچنین فعالین بخش انرژی و تولید فراورده‌های آن اهمیت دوری جستن از خام‌فروشی و رو‌‌ آوردن به تولید محصولات از انرژی‌ها یادآوری شود. 
بهمن بهزادی، مدیرعامل سابق پتروشیمی پلی پروپیلن جم، در گفت‌وگو با خبرنگار آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی   "نفت ما "،  درباره تاریخچه این صنعت در ایران اظهار داشت: صنعت پتروشیمی در کشور ما صنعتی با قدمتی بیش از ۶۰ ساله دارد. اولین واحد شیمیایی در کشور بنام پتروشیمی امروز در روستای حفار شرقی  و کنار رودخانه کارون با هدف تولید کلر و مشتقات آن توسط بخش خصوصی (ابوالبشر فرمانفرما)احداث می شود و بعد از آن کارخانه کود شیمیایی شیراز در سال ۴۲ افتتاح و این شرکت توسط وزارت اقتصاد تاسیس می گردد و در سال ۴۳ و پس از تاسیس شرکت ملی صنایع پتروشیمی به این شرکت واگذار می شود. 
این چهره سرشناس صنعت پتروشیمی در ادامه با اشاره به اهمیت توجه به پتروشیمی گفت: توسعه صنعت پتروشیمی ضمن قطع وابستگی به طیف وسیعی از محصولات پرکاربرد به واردات، زمینه را برای صادرات فراهم و امروز بخش مهم صادرات غیر نفتی به صادرات محصولات پتروشیمی اختصاص دارد‌، ضرورت ایجاب می کند که نسبت به تکمیل زنجیره ارزش متانول و اتیلن اقدام گردد و سهم ایران از بازار بسیار جذاب کلر و زنجیره آن به حداقل ۳ درصد تولید دنیا با توجه به پتانسیل بالقوه کشور افزایش یابد. 
او تصریح كرد: براساس سند چشم انداز ایران ۱۴۰۴ پرهیز از خام فروشی اتیلن و متانول بمنظور تکمیل زنجیره ارزش و حمایت صنایع داخلی و توسعه LED ها و وضع عوارض صادرات آنها تاکید شده است.
وی افزود: به هر حال توسعه نامتوازن صنعت پتروشیمی و عدم توجه کافی به پایین دست و تکمیل زنجیره ارزش و خام فروشی توسعه پایین دست صنعت پتروشیمی و تکمیل زنجیره های ارزش و پرهیز از خام فروشی افزایش LED ها براساس ماده ۱۵۶ برنامه ششم توسعه کشور از طریق تکمیل زنجیره ارزش متانول، آمونیاک، استایرن و بوتادین ضررهای زیادی می‌تواند داشته باشد. 
بهزادی در ادامه افزود: قبل از توسعه فرآورده های نفتی باید به فرهنگ مدیریت انرژی و صرفه جویی توجه بیشتری شود که برابر سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه انرژی و محیط زیست به بهینه سازی و کاهش شدت مصارف حامل‌های انرژی تاکید ویژه ای شده است چرا که هر جا انرژی هدر می رود به تبع آن محیط زیست آلوده می شود. 
وی توضیح داد: با توسعه پترو‌پالایشگاهها ضمن قطع وابستگی و پرهیز از خام فروشی ارزش افزوده بالایی ناشی از تولید و صادرات نصیب کشور خواهد شد. 
بهمن بهزادی در پایان صحبت‌هایش تاكید كرد كه بی‌توجهی به پتروشیمی هزینه‌ساز خواهد بود.


کد مطلب: 131279

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/interview/131279/بی-توجهی-صنعت-پتروشیمی-هزینه-ساز-خواهد

نفت ما
  https://www.naftema.com