کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مهدی مطهرنیا، در گفت‌وگو با نفت ما مطرح كرد: 

هراس عربستان از شرايط نفتی در دوران بايدن

26 دی 1399 ساعت 10:13

یک كارشناس روابط بین‌الملل گفت: با اعلام پیروزی جوبایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰، حالا علاوه بر دیپلماسی جهان كه در انتظار آمریكایی متفاوت است، كشورهای نفت‌خیز خاورمیانه هم احتمالا خودشان را آماده شرایط جدید می‌كنند.


 از روزی كه خبر پیروزی جوبایدن در انتخابات ۲۰۲۰ آمریكا به طور رسمی و البته به عنوان مهمترین خبر سال بعد از خبر شیوع ویروس كرونا اعلام شد، همهِ جهان در انتظار آمریكای پساترامپ هستند تا بلكه این كشور بعد از ۴ سال بی‌‌نظمی و رفتارهای خارج از چارچوب، تصمیم‌های نامعقول را كنار بگذارد. طبیعی است در چنین موقعیتی، همه منتظرند تا واكنش بازار نفت را به نظاره بنشینند. 
مهدی مطهرنیا، كارشناس روابط بین‌الملل، در گفت‌وگو با خبرنگار آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "، در این‌باره اظهار داشت: خاورمیانه به دلیل بهره‌بردن از موهبت گرانباهایی چون نفت به عنوان منطقه‌ای استراتژیك شناخته می‌شود و همین كافی است تا كشورهایی كه داعیه بزرگی در نظام بین‌الملل دارند، طبیعی است كه همیشه و در هر شرایطی چشم به این ذخیره زیرزمینی این منطقه داشته باشند.  
این استاد دانشگاه در ادامه گفت: ایالات متحده آمریكا به دلیل اینكه هم به لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ تاثیرگذاری در مناسبات سیاست جهان در همه ادوار سعی‌اش را به  كار گرفته و همچنان می‌گیرد تا به طریقی به نفت تسلط داشته باشد تا هم اهداف اقتصادی را محقق كنند و هم اغراض سیاسی‌شان را آنطور كه برنامه‌ریزی كرده‌‌اند، به سرانجام برسانند تا از این طریق به زعم خودشان حرف اول را در سطح اول دیپلماسی جهان بزنند. 
او همچنین تصریح كرد: آمریكا در دوران دونالد ترامپ آسیب‌هایی جدی در بخش‌های مختلف متحمل شد، اما این كشور در همین دوره دشوار هم روی كشورهایی چون عربستان، قطر و حتی عراق داشت و توانست، تا حد زیادی به آنچه می‌خواستند برسند كه می‌توان به حاشیه قرار دادن مناسبات مالی ایران اشاره كرد كه با تحمیل تحریم‌های یك‌جانبه به این امر رسیدند. 
وی توضیح داد: اما با اعلام پیروزی جوبایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰، حالا علاوه بر دیپلماسی جهان كه در انتظار آمریكایی متفاوت است، كشورهای نفت‌خیز خاورمیانه هم احتمالا خودشان را آماده شرایط جدید می‌كنند. به عنوان مثال عربستان و مشخصا سردمداران دولت سعودی و همچنین قطر از حالا به تكاپو افتاده‌اند تا بلكه شرایط  مطلوب‌شان در بازار نفت تحت تاثیر توافق احتمالی ایران و آمریكا كمرنگ‌ نشود. 
مهدی مطهرنیا در پایان گفت: نفتِ خاورمیانه در هر شرایط سیاسی و اجتماعی و حتی اقلیمی، كالایی بسیار ارزشمند در مناسبات اقتصادی جهان به‌شمار می‌رود و به همین دلیل باید گفت، تغییر دولت در آمریكا كه اتفاقا به لحاظ دیدگاه و روش تغییری كاملا ملموس است، حتما بازار جهانی نفت را به‌طور مستقیم تحت‌تاثیر خود در خواهد آورد.


کد مطلب: 132121

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/interview/132121/هراس-عربستان-شرايط-نفتی-دوران-بايدن

نفت ما
  https://www.naftema.com