کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفت و گو با نفت ما تاکید کرد: 

صنعت پتروشیمی نیازمند حمایت بیشتر است

نوید قدیری

4 بهمن 1399 ساعت 7:25

  عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، صنعت پتروشیمی را برای اقتصاد کشور بسیار مهم توصیف کرد و گفت: اگر توجه لازم را به این بخش از اقتصاد نفتی می شد و نسبت به توسعه آنها توجه بیشتری داشتیم، امروزه به واسطه همین پتروشیمی ها می توانستیم به تحریمهای آمریکا لبخند بزنیم زیرا پتروشیمی آنقدر ظرفیت دارند که می تواند نیازهای اقتصادی کشور را تامین کند.


 روح الله جانی عباسپور در گفت و گو با خبرنگار آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "، با تاکید بر اینکه یکی از مزیت های بزرگ کشور، داشتن ذخایر نفت و گاز است گفت: به تبع این همه ذخایر خدادادی، بخشهای دیگری نیز فعال می شود که بهترین این ظرفیت ها صنعت پتروشیمی است. 
وی با یادآوری اینکه ایران به دلیل داشتن ذخایر مهم نفت و گاز، توانسته توجه خوبی به صنعت پتروشیمی داشته باشد گفت: اکنون در بین کشورهای جهان از جایگاه خوبی برخوردار هستیم، اما قرار نیست در همین رتبه درجا بزنیم بلکه باید گسترش می دادیم که متاسفانه این مهم صورت نگرفته است. 
نماینده بویین زهرا بدترین چالش کشور در شرایط کنونی را توجه به خام فروشی دانست و گفت: خام فروشی ضربات جبران ناپذیری به اقتصاد کشور وارد کرده زیرا نه تنها ذخایر کشور را از دست داده ایم بلکه ارزش افزوده ماندگاری ایجاد نکرده ایم. 
وی با تاکید بر اینکه اگر بتوانیم در زمینه نفت و گاز به جای خام فروشی، فراورده تولید کنیم اقتصاد شکوفایی خواهیم داشت گفت: چون اقتصاد ما بر نفت تاکید ویژه ای دارد، نباید این ظرفیت را نادیده بگیریم، بنابراین می توانیم با تولید فراورده های پتروشیمی رونق خوبی در اقتصاد ایجاد کنیم. 
عباسپور با اعلام اینکه محصولات پتروشیمی علاوه بر اینکه می تواند بر توسعه تجارت ایران تاثیر چشمگیری داشته باشد بر دیپلماسی نیز می تواند بسیار تاثیر گذار باشد گفت: تجارت و سیاست لازم و ملزوم همدیگر هستند. وقتی به واسطه پتروشیمی با کشوری که به این فراورده ها نیاز دارد، ارتباط برقرار کرده و می توانیم رونق تجاری بین دو کشور ایجاد کنیم و همان کشورهایی که فراورده های پتروشیمی از ایران می خرند، رابطه خوبی با ایران خواهند داشت. 
وی با تاکید بر اینکه اگر پتروشیمی خوب مدیریت شود، یکی از مهمترین مولفه ها برای ارز آوری کشور است، گفت: اکنون که در حوزه ارزی مشکلات بسیاری داریم و تحریم ها باعث شده توان مبادله ارزی نداشته باشیم و فروش نفت خام نیز به مشکل خورده است، به واسطه فروش محصولات پتروشیمی می توانیم به این چالشها سروسامان بدهیم و تحریم را دور بزنیم. 
عضو کمیسیون صنایع با تاکید بر اینکه پتروشیمی مانع ارزی بری هم می شود گفت: در داخل نیز نیازهای بسیاری به محصولات داریم که مهمترین آنها در حوزه کشاورزی است. امروزه ناچار به واردات کود هستیم و نه تنها از این بابت ارز بسیاری از کشور خارج می شود، بلکه بحران های جدی در زمینه کشاورزی ایجاد کرده است. در نتیجه اگر بتوانیم پتروشیمی ها را آنقدر گسترش بدهیم که نیازهای داخل را تامین و تولید کنند، به خواسته خود دست می یابیم و نگران تجارت با خارج برای تامین نیازهای خود نخواهیم بود. 
عباسپور تاکید کرد: نباید فراموش کنیم که در گذشته بخش بزرگی از محصولات پتروشیمی را وارد می کردیم که امروز به واسطه رونق و گسترش پتروشیمی ها، توانسته ایم به این وابستگی ها پایان بدهیم. بنابر این نباید درجا بزنیم و مسوولان باید به فکر گسترش صنعت پتروشیمی باشند.


کد مطلب: 132307

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/interview/132307/صنعت-پتروشیمی-نیازمند-حمایت-بیشتر

نفت ما
  https://www.naftema.com