کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سخنگوی کمیسیون حقوقی مجلس در گفت و گو با نفت ما: 

صنعت پتروشیمی بیشترین ارز آوری را در دوران تحریم داشت

10 بهمن 1399 ساعت 11:46

 نمایند‌ه صومعه سرا در مجلس از نقش آفرینی مستمر پتروشیمی ها در اقتصاد مقاومتی تاکید کرد و گفت: باید در خصوص پتروشیمی ها با احتیاط سخن بگوییم، زیرا به اندازه ای در دور زدن تحریم ها اثر داشته که آمریکا بدنبال محدود کردن آن بوده است که با توجه به نیاز جهان به محصولات پتروشیمی و جایگاه ایران در تامین نیاز جهانی، نمی تواند در این زمینه مانع تراشی کند. 


سیدکاظم دلخوش اباتری در گفت وگو با آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما" با تاکید بر اینکه ایران در بخش نفت، مواد نفتی و مشتقات نفتی یکی از کشورهای برتر جهان است گفت: به دلیل داشتن ذخایر فراوان در بخش نفت و گاز، ایران رتبه بسیار بالایی در دنیا دارد. 
وی با اشاره به وجود پالایشگاهها و پتروشیمی های بزرگ و کارآمد که بازدهی بسیار خوبی در عرصه نفت دارند گفت: بدلیل وجود چاههای نفت و گاز که در نوار جنوبی و غربی کشور پراکنده شده و حفاری های خوبی که در این بخش صورت گرفته، در دنیا رتبه بالایی در اکتشاف و تولید نفت و گاز داریم. 
سخنگوی کمیسیون حقوقی با تاکید بر اینکه هرگز نباید از ظرفیت خدادادی ذخایر نفت و گاز غافل شویم گفت: بخش قابل توجهی از اقتصاد کشور به نفت اختصاص دارد و عاقلانه نیست که نسبت به آن بی تفاوت باشیم. 
وی با یادآوری اینکه رهبری و اسناد بالادستی بر کاهش وابستگی بودجه به درآمد نفت تاکید دارند گفت: متاسفانه هنوز نتوانسته ایم وابستگی به نفت را کاهش دهیم و در حالی که تحریمها باعث شده میزان فروش نفت به صورت چشمگیری کاهش داشته باشد، مشاهده می کنیم که در اولین فرصت و به محض کمرنگ شدن تحریم ها، دوباره بودجه رنگ و بوی نفتی بخود گرفته است. 
دلخوش با تاکید بر اینکه نباید نفت را نادیده بگیریم افزود: منظور از بی توجهی به نفت، فاصله گرفتن از بودجه نفتی با رویکرد خام فروشی است. بنابر این باید توجه لازم را به زیر مجموعه های نفت و صنایع پایین دستی داشته باشیم. 
وی از پتروشیمی ها به عنوان یکی از بخشهای تاثیرگذاری نام برد که توانسته ارزش نفت را برای کشور ما چند برابر کند و گفت: پتروشیمی ها محصولاتی تولید می کنند که به صورت مستقیم و به عنوان مواد اولیه تولید، در بخشهای کشاورزی و صنعتی بکار می رود، بنابر این امکان نادیده گرفتن محصولات پتروشیمی به هیچ عنوان وجود ندارد و تمامی کشورها به محصولات پتروشیمی نیاز دارند. 
نمایند صومعه سرا با اشاره به اینکه پتروشیمی ها نقش برجسته ای در اقتصاد کشور ایفا کرده اند گفت: پتروشیمی ها ابزار کارآمدی برای مقابله با تحریم ها بوده و هستند زیرا فروش محصولات پتروشیمی به معنای بدست آوردن ارز است و دردسرهای ارزی کمتری نسبت به نفت را دارند. 
وی با تاکید بر اینکه بیشترین ارز آوری در دوران تحریم به محصولات پتروشیمی اختصاص داشته است گفت: در حالی که دهها میلیارد دلار ارز ناشی از فروش نفت در کشورهای جهان بلوکه شده و برای انتقال آنها به کشور با چالش رو به رو هستیم، ارز ناشی از فروش محصولات پتروشیمی بسادگی به کشور باز می گردد و هیچ تحریمی نمی تواند مانع آن شود که نمونه آن را به اعتراف بانک مرکزی دیده ایم. 
دلخوش با اشاره به کسری بودجه و راههای تامین آن گفت: درآمد پتروشیمی ها به اندازه مالیات برای کشور اثرگذار بوده و دولت و حاکمیت توانسته بی نهایت از این بخش بهره مند شود.


کد مطلب: 132519

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/interview/132519/صنعت-پتروشیمی-بیشترین-ارز-آوری-دوران-تحریم

نفت ما
  https://www.naftema.com