کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

 مدیر عامل حفاری شمال در گفت و گو با "نفت ما" خبر داد: 

ساخت ایرانی ترین دکل حفاری توسط "شرکت حفاری شمال"

گفت و گو: مهدی قدیری

15 اسفند 1399 ساعت 9:17

مهندس عیدی گفت: با توجه به کیفیت خوب کالاهای ایرانی، امروز مفتخریم که با وجود موارد مشابه خارجی خریدار کالای با کیفیت ایرانی هستیم و به امید خدا ایرانی ترین دکل حفاری را خواهیم ساخت. 


 شرکت حفاری شمال، با در اختیار داشتن ۹ دستگاه حفاری در خشکی و ۳ دستگاه حفاری پایه‌دار (Jack Up – سکوهای دریایی) عهده‌دار ارائه خدمات حفاری در اقصی نقاط ایران در خشکی و دریا و همچنین تنها شرکت صادرکننده خدمات حفاری در ایران بوده که توانسته سالیان سال با عملکرد بسیار مناسب در خدمت صنعت نفت ایران باشد. این شرکت در بخش خدمات فنی نیز با در اختیار داشتن ۱۱ دستگاه پمپ تراک سیمان زنی و تجهیزات سیمان‌ کاری در دریا و خشکی، ۵ دستگاه نمودارگیری از گل حفاری، تجهیزات RTTS و  Dry Test، تجهیزات راندن لوله جداری، تجهیزات Bulk Plant، تجهیزات سرچاهی (Well Head) خدمات گسترده‌ای را به کارفرمایان داخلی و خارجی خود می‌ دهد.  
مهندس مسعود عیدی، مدیرعامل شرکت حفاری شمال در گفت و گو با خبرنگار آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "، در خصوص استفاده از تکنولوژی روز در شرکت متبوع خود گفت: توســعه تکنولــوژی تــأثیرات بســیاری در اکتشــاف، توســعه و بهره برداری از میادین نفتی و گازی دارد و سبب کـاهش هزینـه هـای تولیـد می شود لذا شرکت حفاری شمال به ‌عنوان یک بنگاه اقتصادی حرفه ‌ای، روند تحولات سیستم های مدیریتی را با دقت رصد کرده و همواره تلاش نموده تا با شیوه‌ های جدید و مدرن تفکر سازمانی همگام گردد، لذا  مدیریت دانش و ایجاد سازمانی با سرمایه فکری را در کانون توجه و تصمیم‌ سازی‌ خود قرار داده و در طی سال ‌های اخیر تعدادی از برجسته ‌ترین متخصصان پیشکسوت صنعت حفاری ایران در برنامه انتقال تجربه شرکت حفاری شمال مشارکت کرده و تلاش کرده اند تا تجربه و دانش تخصصی خود را به نسل جوان شرکت منتقل نمایند. 
عیدی در خصوص پروژه های در دست اجرای حفاری شمال گفت: به منظور استفاده بهینه از وجوه نقد با مدیریت هزینه ها، جلوگیری از خروج وجه نقد از شرکت، صرفه جویی در هزینه های مالی، دو پروژه از پروژه های نگهداشت و افزاش سطح تولید مناطق نفت خیز را برنده شده ایم که یکی مارون آسماری و دیگری گُلخاری است که قراردادشان امضا شده و آماده تجهیز هستیم. 
مدیر عامل حفاری شمال با اشاره به اینکه این دو پروژه، پروژه های بزرگی است و انشالله تا قبل از پایان سال کار آن آغاز می شود و در سالهای ۱۴۰۰و ۱۴۰۱ نمود سودآوری پروژه های یاد شده در صورتهای مالی خودش را نشان خواهد داد، افزود: پروژه مارون آسماری شامل حفر و تعمیر 16 حلقه چاه و پروژه گلخاری هم شامل حفر 13 چاه و 2 چاه تعمیراتی است که میزان قرارداد هر یک 150 میلیون یورو و سرجمع 300 میلیون یورو است. نحوه پیش پرداخت، محاسبات و invoice صادر کردن آنها هم شبیه همه قراردادهای طرح نگهداشت و افزایش تولید است. 
عیدی به انعقاد تفاهم نامه با شرکت کشتی سازی فراساحل یا ایزوایكو در نمایشگا اخیر نفت تهران اشاره کرد و ادامه داد: یک تفاهم برای ساخت یک دکل حفاری در آبهای کم عمق امضا کردیم که مورد نیاز کشور است و دانش آن در داخل وجود ندارد و به زودی به امضای قرارداد می رسد و مطمئنا چه از لحاظ فعالیت شرکت حفاری شمال و چه رفع نیاز کارفرمای فلات قاره، تاثیر خوبی دارد و قرار است که دو ساله ساخته و تحویل شود.  
مدیرعامل حفاری شمال در خصوص جزئیات این قرارداد گفت: با امضای این تفاهم ‌نامه، زمینه ‌های همكاری و مشاركت به منظور طراحی، خرید تجهیزات و همچنین ساخت و راه ‌اندازی یك دستگاه دكل حفاری دریایی پایه ‌دار (Jack up) فراهم می ‌گردد. این دستگاه حفاری دریایی مناسب آب‌ های كم عمق میدان‌ های نفتی هندیجان و بهرگانسر واقع در خلیج فارس است و قادر خواهد بود تا كلیه چاه‌ های نفت و گاز مناطق عملیاتی تحت مدیریت شركت نفت فلات قاره ایران را حفاری، تكمیل و تعمیر نموده و به بهره‌ برداری برساند و همچنین زمینه برای توسعه میادین جدید نفت و گاز ، تعمیر و حفظ و نگهداشت تولید در آبهای کم عمق خلیج فارس فراهم خواهد آورد. 
عیدی با تاکید به نیاز کشور به دکل های حفاری گفت: این اتفاق مهم همیشه یکی از آرزوهای من بوده و تحقق آن گامی ارزشمند در توسعه میادین نفت و گاز کشو خواهد بود. البته شرکت حفاری شمال پیشتر تعمیرات اساسی دکل حفاری دریایی سحر ۲ را به شرکت ایزوایکو (از شرکت های تابعه ایدرو) واگذار کرده بود که پس از انجام موفق اورهال این سازه دریایی و فعالیت برای حفاری و یا تعمیر بیش از ۲۰ حلقه چاه زمینه افزایش بیست هزار بشکه ای تولید نفت آن را فراهم کرده بود.  
مدیرعامل حفاری شمال در خصوص اعتماد به ساخت داخل در حوزه دکل های حفاری اعلام کرد: هیچ شرکت و مجموعه دکل سازی در دنیا وجود ندارد که همه لوازم دکل را خودش بسازد، دکل یک سازه فلزی است که شامل پایه، ماشین آلات و تجهیزات است و شرکتی که بتواند اینها را integrate کرده و با هم جمع کند دکل ساز نامیده می شود.
به باور عیدی، اینتگریت کردن دکل بحث steel board دارد؛ بحث دیگر مهندسی قضیه است، بحث دیگر کنترل پروژه، و موضوع دیگر ابزار و ادوات حفاری و ماشین آلات و موتورآلات است.  
مدیرعامل حفاری شمال افزود: ما خیلی از بخشهای این دکل را می توانیم از داخل تامین کنیم و آن دسته قطعاتی که قابلیت تامین از داخل ندارد همانند همه شرکتهای سازنده دکل از برندهای معتبر تهیه و تامین می کنیم و در این میان ژانواتور کاترپیلار که همه جای دنیا از یک جا می خرند یا مثلا فلان آیتم که یک مدل است و از همان جا خریداری می شود. ولی تجهیزاتی که در داخل ساخته و تامین می شود مثل لولای درب وپنجره، پمپ ها، موتورها همگی از داخل تامین می شود و تلاش داریم حداکثر اقلام، ماشین آلات، تجهیزات را از داخل تامین کنیم. 
عیدی تصریح نمود: پیش از این، تأمین این نوع دستگاه‌ های حفاری دریایی تنها از طریق اجاره از شركت ‌های حفاری خارجی میسر بود و این امر باعث وابستگی به شركت ‌های خارجی و خروج ارز از كشور می‌ شد كه با توجه به وجود دانش فنی و مهندسی ساخت اینگونه دستگاه‌ ها در كشور توسط متخصصان داخلی، ضمن ایجاد اشتغال (به میزان حدود 300 نفر به ازای هر دکل)، از هدر رفت منابع ارزی كشور نیز جلوگیری به عمل می آورد. لذا با توجه به کیفیت خوب کالاهای ایرانی، امروز مفتخریم که با وجود موارد مشابه خارجی خریدار کالای با کیفیت ایرانی هستیم و به امید خدا ایرانی ترین دکل حفاری را خواهیم ساخت. 
مدیر عامل حفاری شمال در مورد فعالیتهای این شرکت در خارج اظهار داشت: حضور ما در خارج از کشور بنا به دلایل سیاسی از اولویت شرکت خارج شده بود ولی هم اکنون آرام آرام داریم این فعالیت ها را از جمله در عمان پیش می بریم، لذا شرکت حفاری شمال با توجه به موضوع مستندسازی دانش فنی و برخورداری از برجسته ترین متخصصین کشور علاوه بر خدمات حفاری در داخل، به صادرات خدمات حفاری نیز می پردازد. 
عیدی در خصوص فعالیت دکل دراگون در سواحل کم عمق ترکمسنتان در دریای خزر گفت: قرارداد این دکل تمام شده و قرار است دکل تعمیر بشود و پس از آن در جای دیگر به کار گرفته بشود.  
مدیر عامل حفاری شمال با اشاره به اینکه سال مالی شرکت ۲۹ اسفند بوده و بیش از ۸۰ درصد درآمدهای شرکت ارزی است، با توجه به افزایش نرخ ارز در شش ماهه ابتدای سال ۱۳۹۹ و بر اساس صورت های مالی حسابرسی شده، سود شرکت حدود ۲۶ درصد از اولین پیش بینی سود ناخالص خود فراتر بوده است. 
عیدی در ادامه افزود: حفاری شمال در جهت افزایش بهره وری و نگهداشت سطح، اقدام به انجام افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی از محل سود انباشته نموده است، که پس از اخذ تاییدیه حسابرس مستقل در مرحله دریافت مجوز از سازمان بورس اوراق بهادار تهران می باشد و به محض دریافت مجوز اقدام به برگزاری مجمع عمومی فوق العاده در این خصوص خواهد نمود. 
وی در پایان با بیان وضعیت بازارگردانی سهام شرکت حفاری شمال گفت: این شرکت در 9 مهرماه ۱۳۹۹ شرکت بورس بهگزین را به عنوان بازارگردان خود به معاونت بازار سرمایه معرفی نموده است. بازارگردان این شرکت تمامی تلاش خود را در بهتر انجام دادن وظایف اصلی خود ازجمله افزایش نقدشوندگی از طریق تنظیم عرضه و تقاضا، کنترل دامنه نوسانات در یک محدوده معین و جلوگیری از نوسانات شدید نموده است، به گونه ای که سهام شناور این شرکت طی مدت محدود از ۳۶.۶۵ به ۳۷ درصد افزایش یافته است.


کد مطلب: 133479

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/interview/133479/ساخت-ایرانی-ترین-دکل-حفاری-توسط-شرکت-شمال

نفت ما
  https://www.naftema.com