کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

چرا قیر گران شد؟

میثم قدیری رازلیقی

28 مهر 1400 ساعت 10:16

در مصاحبه نفت ما با محسن ورزشکار کارشناس ارشد حوزه قیر عوامل مختلف و موثر قیمت گذاری این فرآورده نفتی مورد بررسی قرار گرفت که در ادامه میخوانیم .


 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   محسن ورزشکار در خصوص مهمترین  عامل موثر بر قیمت نهایی قیر گفت :بیش از نود و پنج درصد قیمت قیر متاثر از قیمت وکیوم باتوم می باشد که به عنوان مواد اولیه توسط شرکتهای تولید کننده قیر از پالایشگاه های کشور خریداری می شود.
وی تصریح کرد:قیمت وکیوم باتوم بر اساس فرمول مشخصی که توسط شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی تعیین گردیده، هر 15 روز یکبار محاسبه شده و توسط انجمن صنفی صنعت پالایش نفت اعلام می گردد.
کارشناس حوزه قیر و فرآورده های نفتی در خصوص نحوه محاسبه قیمت این فرآورده نفتی گفت:    در فرمول محاسبه قیمت وکیوم باتوم، از نرخهای اعلامی "فیول اویل 380" و "کروسین" فوب خلیج فارس که در نشریه پلتس بصورت روزانه اعلام می شود استفاده می گردد بدین معنا که افزایش یا کاهش نرخ این دو فراورده در نشریه پلتس رابطه مستقیمی با افزایش یا کاهش قیمت دلاری وکیوم باتوم خواهد داشت.
وی ادامه داد:خروجی قیمت فوق الذکر بصورت دلاری می باشد لیکن با توجه به الزام عرضه وکیوم باتوم در بورس کالا، نرخ حاصله در میانگین ماهانه نرخ خرید و فروش ارز در سامانه نیما ضرب شده و قیمت ریالی وکیوم باتوم هر پانزده روز یکبار حاصل می گردد.
وی یادآور شد:نرخ تسعیر ارز در سامانه نیما، اثر مستقیم بر قیمت وکیوم باتوم دارد. 
وی به عرضه وکیوم باتوم در بورس کالا اشاره کرد و گفت: باتوجه به الزام عرضه وکیوم باتوم در بورس کالا و مدیریت میزان عرضه توسط پالایشگاههای کشور، رقابت در معاملات بورس کالا ایجاد شده و وکیوم باتوم با قیمتی بالاتر از قیمت پایه تعیین شده، در اختیار شرکت قیر ساز قرار گیرد و با در نظر گرفتن هزینه های انتقال وکیوم باتوم به شرکتهای قیر ساز و هزینه های تولید و لحاظ نمودن افزایش قیمت حاملهای انرژی، بهای تمام شده قیر افزایش یابد.
لذا بطور خلاصه می توان عنوان نمود افزایش قیمت قیر ، متاثر از سه عامل افزایش نرخ تسعیر ارز در سامانه نیما، افزایش نرخ فیول 380 فوب خلیج فارس براساس قیمتهای اعلامی نشریه پلتس و رقابتهای انجام شده در معاملات بورس کالا بوده است.
وی تصریح کرد:نکته دیگر اینکه در خصوص تغییرات نرخ فیول 380 نشریه پلتس آنست که این امر متاثر از نوسانات قیمت نفت خام و عرضه و تقاضای نفت کوره در بازار خود می باشد .
بنابر این ملاحظه می گردد در حوزه قیمتگذاری وکیوم باتوم با یک دوگانگی مواجه هستیم به گونه ای که افزایش قیمت وکیوم باتوم و به تبع آن قیمت قیر – البته در محدوده ای که امکان رقابت با بازارهای صادراتی وجود داشته باشد – اتفاقی خوشایند و مبارک می باشد لیکن این افزایش در قیمت قیر داخلی، معضلات جدی برای پروژه ها ایجاد می نماید.
 محسن ورزشکار در پایان گفت : بیش از نود و پنج درصد مصارف قیر کشور در پروژه های آسفالت می باشد که در آزاد راهها، بزرگراهها، خیابانها، جاده ها، روستاها و شهرهای کشور مورد استفاده قرار می گیرد که همگی بهره بردار عام می باشند و اختصاص به قشر و طبقه خاصی هم ندارد.
 لذا شایسته است تدبیری اندیشیده شود تا از ظرفیت های کشور در تولید و استفاده از محصولی که هیچگونه وابستگی فنی و تکنولوژیک به خارج ندارد، استفاده شده و این محصول با قیمت بهینه در اختیار مصرف کنندگان داخلی قرار گیرد و از سویی دیگر زمینه صادرات قیر با بالاترین قیمت ممکن به مشتریان خارجی فراهم گردد.


کد مطلب: 140362

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/interview/140362/چرا-قیر-گران

نفت ما
  https://www.naftema.com