کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مدیر منابع انسانی متانول کاوه در گفت و گو با نفت ما:

سرکوب مزدی و ستم بر پرسنل رویه ما نیست/مستند به اسناد متقن، شایعه استثمار کارگران را رد می کنیم

21 دی 1400 ساعت 7:32

طباطبایی گفت: گفته اند که در متانول کاوه یک نفر «شیفتی تعمیرات» 6 تومان حقوق می گیرد اما نگفته اند این فرد، کارگر خدماتی و مسئول دادن آب و چایی است وگرنه حقوق شیفتی تعمیرات متخصص حدود 13 تومان، کمک جوشکار در همین بخش 11 و جوشکار 17 تومان است.


 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   شرکت متانول کاوه در پی انتشار گزارشی مبنی بر وضعیت نامناسب دستمزد و شرایط کار از زبان پرسنل این شرکت از پایگاه خبری- تحلیلی «نفت ما»، گفتگویی در پاسخ به مسائلی که تعدادی از کارکنان و کارگران شرکت متانول تحت عنوان تبعیض و استثمار مطرح کرده اند با «نفت ما» انجام داده، این رسانه نیز بنا به تعهدی که نسبت به رعایت عدالت رسانه ای دارد، محتوای این گفتگو را منتشر می کند. آنچه در ادامه می خوانید، گفتگوی«مصطفی طباطبایی» مدیر منابع انسانی متانول کاوه با «نفت ما» به نمایندگی از این شرکت در پاسخ به انتقادات وارده مبنی بر سرکوب مزدی در متانول کاوه است.

قراردادهای سه ماهه فقط برای پروژه های موقت است
در ابتدا تاکید کنم که متانول کاوه منکر وجود پاره ای از مشکلات نیست، همچنین اینکه نهایتا در بین 1250 نفر پرسنل تعدادی هم از وضعیت خود نارضایتی اند و این مساله در محیط های کاری از این دست، عجیب و نادر نیست. مقایسه متانول کاوه با شرکت های مشابه روی دیگری هم دارد به عنوان مثال، ما در متانول کاوه هیچ پیمانکاری نداریم و همه امور بدست پرسنلی که جذب کرده ایم انجام می شود، یعنی بر خلاف بسیاری دیگر از شرکت ها که پیمانکار پس از پایان پروژه، کارگران و پرسنل را مرخص می کند، در متانول کاوه امنیت کاری وجود دارد، آمار خروجی 200 نفر سالانه از شرکت ما به دلیل نارضایتی و ناامنی شغلی هم آمار درست و حقیقی نیست. به علاوه، حدود 54 درصد از پرسنل شرکت ما بومی منطقه است. در خصوص قراردادها، ما قراردادهای مختلف 3 و 6 ماهه، یک ساله و استخدامی داریم که همه از وجاهت قانونی برخورداراند. قراردادهای کوتاه مدت و 3 ماهه مربوط به پروژه هایی است که ما در کنار تولید متانول پیش می بریم، از قبیل ساخت مخزن ذخیره اکسیژن و نیتروژن، air fan ، تولید آب ro و ... افرادی که در این پروژه ها کار می کنند قراردادهای کوتاه مدت دارند چون اساسا عمر پروژه بیشتر از 3 یا 6 ماه نیست. نسخه های قراردادهای ما دراختیار اداره کار است اساسا نمی توانیم قراردادی که وجاهت قانونی ندارد، منعقد کنیم.

در حال افزایش حقوق هستیم، این روند اما طول می کشد
شرکت متانول در برج 9 حقوق حدود 150 تا 200 نفر از پرسنل از جمله کارکنان بخش تعمیرات را افزایش داده است. این افزایش گاها تا 40درصد نیز بوده، روندی که ادامه خواهد داشت؛ اما بی تردید به توجه به تعداد بالای پرسنل، روند زمان بری خواهد بود. نکته دیگر اینکه بسیاری از پرسنل ما نیروهای صفر و تازه کاری بوده و هستند که شرکت آموزش آنها را با صرف هزینه های زیاد بر عهده گرفته و از آنها نیروهای متخصص ساخته است، در کمتر شرکتی این رویه وجود دارد. در همین ارتباط، فردی که گفته در پست ابزار دقیق 8 تومان حقوق می گیرد در حالی سایر شرکت ها 14 تا 18تومان  برای همین تخصص پرداخت می کنند، درست می گوید اما چه ابزار دقیقی؟ نیرویی که در حال آموزش است و شرکت متانول کاوه مجهزترین کارگاه با بهترین اساتید را در اختیارش قرار داده، یا ابزار دقیقی که تنها 2 سال سابقه کار دارد، مسلما حقوق کمتری در مقایسه با کسی که سالها تجربه دارد دریافت می کند. این مساله نه تبعیض و استثمار است و نه حتی مختص متانول کاوه، رویه است که همواره وجود داشته است.

در منطقه آلاینده وجود ندارد
یکی از ویژگی های کار در متانول کاوه که کارگران در مقایسه با عسلویه در نظر نمی گیرند این است که منطقه دیر بر خلاف عسلویه هیچ آلاینده و فضای مسمومی ندارد در حالی که افراد شاغل در عسلویه به دلیل زندگی در حجم زیادی از آلاینده ها و سموم صنعتی حتی قادر به خون دادن هم نیستند.

امکان ایاب و ذهاب در متانول کاوه کم نظیر است
یکی دیگر از امکاناتی که شرکت در اختیار کارکنان قرار داده و در شرکت های مشابه کمتر دیده می شود، سرویس هایی است که برای رفتن به شیراز و اهواز در اختیار پرسنل قرار داده ایم، برخلاف آنچه گفته شده، سرویس ها جدید و برخوردار از امکانات معمول اتوبوس های ولوو هستند. کمپ کارگران و مهندسین نیز وضعیت قابل قبولی دارد و مجهز به سیستم سرمایشی و سایر امکانات است، شرکت حتی زمین چمن والیبال، فوتبال و باشگاه مجهزی در اختیار پرسنل قرار داده است.

دستمزد شیفتی های تعمیرات چقدر است؟/ حقوق 4تومانی؟!! مگر می شود؟!
گفته اند که در متانول کاوه یک نفر «شیفتی تعمیرات» 6 تومان حقوق می گیرد اما نگفته اند این فرد، کارگر خدماتی و مسئول دادن آب و چایی است وگرنه حقوق شیفتی تعمیرات متخصص حدود 13 تومان، کمک جوشکار در همین بخش 11 و جوشکار 17 تومان است. گفته اند که متانول کاوه پایه حقوق می دهد و بعضی از کارگرها 3 و نیم تا 4 تومان حقوق می گیرند، این گزاره اساسا غلط است و سازمان تامین اجتماعی به عنوان یک مرجع قانونی می تواند صحت حرف ما و اینکه هر نفر پرسنل، دریافتیِ حقوق با تمام جزییات دارد. فردی که 3 و نیم حقوق می گیرد، کسی است که یک میلیون و 100 هزارتومان پانزدهم هر ماه به عنوان مساعده گرفته و چیزی نزدیک به 500 تومان هم بابت قسط وام قرض الحسنه بدون بهره ای که شرکت به او پرداخت کرده از حقوقش کم می شود.
 
حق شیفت را براساس قانون کار می دهیم
به صورت کلی، قانون کار برای پرداخت حق شیف چند فرمول دارد بدین معنا که حق شیفت برای کسانی که در تمام طول شب کار می کنند تا 35 درصد، کسانی که شیفت روز و بخشی شب اند 25 درصد و کسانی که شیفت چند ساعتی دارند 10 درصد است. فرمول های دیگری هم که اساس آنها ساعت کاری است وجود دارد، ما در متانول کاوه مطابق قانون کار عمل می کنیم یعنی اساسا حق شیفت 25 درصد و یا بالاتر از 15 درصد نداریم زیرا کاری متناسب با فرمول 25 یا 35 درصد قانون کار در شیف های کاری ما موجود نیست. در همین رابطه، بعضی از افراد اعتراض کرده اند که حقوقشان کم شده، درست هم گفته اند اما جریان از این قرار بوده که در یک ماه کاری، 4 تا جمعه و 4 تا تعطیلات رسمی وجود داشته به همین دلیل حقوق فرد به خاطر اضافه کاری و حقِ روز تعطیل زیاد شده، در ماه بعد اما هیچ تعطیلی به جز روزهای جمعه نبوده بدیهی است که حقوق همان فرد کمتر شده، اینطور نبوده که شرکت از حقوق او کم کند.

مسئولیت اجتماعی و حساسیت نسبت به سرکوب مزدی
شرکت متانول کاوه که در فرایند تولید به جز گاز، هرآنچه لازم دارد را خود تولید می کند، کمک به بهبود کیفیت زندگی در منطقه را رسالت و مسئولیت اجتماعی خود می داند، در همین راستا و در طول فعالیت خود تعداد زیادی مدرسه و درمانگاه ساخته، حدود 7 کیلومتر جاده دو طرفه ساخته، به بیمارستان ها در مساله تامین اکسیژن کمک کرده، شرکتی که کمک به مردم و پرسنل خود که هم بخشی از همین مردم هستند را وظیفه خود می داند، چطور ممکن از در بحث حقوق و دستمزد، به کارگران و کارکنان ستم کرده و در حقشان اجحاف کند؟!
 


کد مطلب: 143036

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/interview/143036/سرکوب-مزدی-ستم-پرسنل-رویه-نیست-مستند-اسناد-متقن-شایعه-استثمار-کارگران-رد-می-کنیم

نفت ما
  https://www.naftema.com