کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یک منبع آگاه در گفت و گو با نفت ما خبر داد:

با صدور رای دادگاه و پرداخت خسارت، کشتی اوشنیک عازم ایران خواهد شد/ خسارت پرداختی ۱۵ میلیون دلار خواهد بود

7 تير 1401 ساعت 7:00

یک منبع آگاه در گفت و گو با خبرنگار «نفت ما» در خصوص ادعای توقیف کشتی اوشنیک در بندر روتردام گفت: پس از آنکه کشتی اوشنیک 9 ماه پیش به بندر روتردام هلند آمد، سعید وفاپور، مدیر عامل سابق شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی قرارداد 5 ساله اجاره آن جهت لوله گذاری در آبهای دریای بالتیک روسیه در پروژه نورد استریم -2، را با یکی از شرکتهای لوک اویل منعقد کرده بود. پس از آماده سازی کشتی در بند روتردام و زمانی که کشتی عازم دریای بالتیک شد، جنگ اوکراین اتفاق افتاد و از همان موقع کشتی کماکان در بندر روتردام هلند لنگر انداخته است.


  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،    این منبع آگاه با اشاره به اینکه کشتی اوشنیک هیچ وقت در آبهای روسیه نبوده، افزود: از 9 ماه پیش کارهای اولیه و آماده سازی و نصب یک سری امکانات در کشتی در بندر روتردام انجام داده تا اینکه جنگ اوکراین شروع شد و عازم دریای بالتیک نشد. اوشنیک پیش از عزیمت به روتردام، در آبهای اسپانیا در لاس پالماس بود و برای استندبای پروژه نورد استریم-2، قرارداد پایپینگ (لوله گذاری) داشت و پس از آن بود که قرارداد اجاره 5 ساله کشتی در سپتامبر 2021 امضا شد و اوشنیک به روتردام آمد.
وی افزود: محمدرضا زهیری، مدیرعامل جدید شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی از ابتدا در تلاش بود تا کشتی به ایران برگردد و جنگ اوکراین که روی داد به شرط فورس ماژور تمسک جست تا تصمیم قطعی بازگشت اوشنیک به ایران را اجرایی کند. شرکت روسی طبق مفاد قرارداد از تاسیسات دریایی شکایت کرد چون کشتی در هلند لنگر انداخته بود و سه روز قبل دادگاه برگزار شد و حتی مدیرعامل تاسیسات دریایی جهت حضور در دادگاه به هلند آمد.
این منبع آگاه در خصوص بازگشت اوشنیک به آبهای خلیج فارس و فعالیت در فاز 11 پارس جنوبی اظهار داشت: پس از صدور حکم دادگاه و پرداخت خسارت، کشتی به سمت ایران حرکت خواهد کرد. البته طبق قرارداد طرف روسی درخواست ۱۵ میلیون دلار غرامت و خسارت کرده است و پس از پرداخت میزان خسارت و پرداخت سایر هزینه ها همچون هزینه اسکله و غیره راهی ایران خواهد شد. این کار، پروسه ای زمانبر است و قطعا موضوع فیصله پیدا خواهد کرد و مشکل حاد و خاصی وجود ندارد که عده ای در ایران این کشتی را به دکل گمشده تشبیه یا از آن بهره برداری سیاسی بکنند، بلکه یک موضوع ساده و معمول اختلاف دو شرکت است که حل و فصل خواهد شد.


کد مطلب: 146706

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/interview/146706/صدور-رای-دادگاه-پرداخت-خسارت-کشتی-اوشنیک-عازم-ایران-خواهد-پرداختی-۱۵-میلیون-دلار

نفت ما
  https://www.naftema.com