کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کاهش صادرات روغن پایه ایران و سونامی کاهش قیمت جهانی روانکار

مهندس علیرضا آمار محمدی/ کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی

25 اسفند 1398 ساعت 13:30

با گسترش کرونا ویروس، پیکره بازارهای جهانی نفت و صنایع پایین دستی نیز دستخوش آسیب گردیده و با اضطراب در انتظار رکود و شاید استراحت نقاحت گونه ای به سر می برند.


به گزارش آژانس رویدادهای هم نفت و انرژی "نفت ما"، با گسترش کرونا ویروس، پیکره بازارهای جهانی نفت و صنایع پایین دستی نیز دستخوش آسیب گردیده و با اضطراب در انتظار رکود و شاید استراحت نقاحت گونه ای به سر می برند.
حجم گردش مالی در اکثر نقاط جهان با کاهش چشمگیری توام بوده و رنگ قرمز تابلوهای سهام و بورس، همه صنایع صاحب نام در جهان را آسیب دیده نمایش می دهند و البته تقاضا برای صنعت لوبریکنت در ماههای آینده، بیش از وضعیت نیمه جان کنونی، سیر نزولی را پیشرو خواهند داشت.
به دنبال صدای زنگ خطر در اقتصادهای بزرگ و تاثیرگذاری همانند چین و ژاپن و کاهش شدید تقاضا، قیمت نفت خام سیر نزولی را تجربه کرد. سیاستهای اعمالی متناقض اوپک پلاس از جانب عربستان و روسیه باعث کاهش 30 درصدی قیمت نفت شد تا جایی که آمریکا نیز نتوانست دلخوری و اعتراض خود علیه عربستان، به عنوان عامل کاهش فاحش قیمت طلای سیاه، پنهان کند.
این مجادله در بازار نفت، در کنار تب کرونا ویروس، ضربه کاری تری  بر توان ارزشی قیمت آن زده است که در سی سال اخیر بی سابقه توصیف شده است.
سونامی کاهش قیمت به نفت خام  West texas intermediant  نیز رسید و ارزش روغنهای حاصل از گاز ICE LS  نیز با کاهش 40 دلار در معاملات ICE LONDON  ثبت شده است.
برای ثبات قیمت در بازه زمانی یک ساله در صنعت نفت، حداقل فرصت مورد نیاز برای عیب یابی و ترمیم آسیبها که فعلا به صورت هیجانی است، غیر قابل تصور انگاشته می شود.

بازار روانکار ایران
 بررسی نمودارهای روغن پایه بورس ایران، حاکی از قیمتهایی است که نه تنها نزولی نبوده بلکه به نسبت ماههای قبل، سیر صعودی داشته است.
قبل از تجربه قرنطینه کرونا ویروس در جهان، اقتصاد ایران با تحریمهای ظالمانه در شرایط مشابهی به سر می برد و معمولا کاهش جهانی قیمتها، تاثیر مستقیمی بر قیمتهای داخل ایران نداشته است. این رویه به عنوان یک پیش فرض اولیه در پیش بینی آینده قیمتهای بازار داخلی، به صورت کجدار و مریز تجربه شده است.
صادرات روغن پایه ایران در دنیا با توجه به کاهش تقاضا، سیر نزولی داشته و با توجه به منابع نفتی داخلی، در کنار افزایش مواد اولیه و بسته بندی، قیمت تمام شده بالاتری را به تولید کنندگان داخلی تحمیل می کند و لذا تولید کننده، در مقایسه با گذشته آسیب پذیرتر به نظر می رسد.
چگونگی افزایش قیمتها در داخل کشور و حفظ رکوردهای جدید آن، در هیاهوی نزولی  جهانی قیمت، جای تامل و آسیب شناسی اقتصادی دارد و چه بسا همین واکنشهای خودسر بازار  در کنار افزایشهای نوروزی که به صورت سنت غلطی، سالهاست که باب شده، بلاتکلیفی آزاردهنده ای را  به ارمغان خواهد آورد.


کد مطلب: 121029

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/121029/کاهش-صادرات-روغن-پایه-ایران-سونامی-قیمت-جهانی-روانکار

نفت ما
  https://www.naftema.com