کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بی میلی ترکیه برای واردات گاز از ایران

8 خرداد 1399 ساعت 7:40

کارشناس حوزه انرزی بی میلی ترکیه نسبت به واردات گاز ایران را عاملی برای اهمال نسبت به تعمیر خط لوله انتقال گاز به این کشور عنوان کرد.


 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،  اواسط فروردین ماه خط لوله انتقال گاز ایران به ترکیه تخریب و عملیات انتفال گاز ایران به ترکیه متوقف شد.
مدیران شرکت گاز از ترمیم این خط لوله در کمتر از یک هفته خبر دادند و اعلام کردند: با بازسازی خط لوله صادرات گاز ایران از سرگرفته خواهد شد، اما با گذشت دو ماه از تخریب این خط لوله؛ هنوز اقدامی از سوی ترکیه برای بازسازی آن انجام نشده است.
طی دو ماه گذشته مسئولین ایران بار‌ها برای تعمیر خط لوله انتقال گاز به ترکیه اعلام آمادگی کردند، اما پاسخ روشنی از طرف ترکیه دریافت نکردند.
تعلل ترکیه برای تعمیر این خط لوله گمانه زنی‌های درباره اینکه طرف ترکیه به دنبال کاهش قیمت گاز وارداتی از ایران است را تقویت می کند و از سوی دیگر ایران نیز خواهان افزایش سهم خود از بازار گاز ترکیه شده است.
ایران در سال ۱۹۹۶ طی قراردادی ۳۰ ساله متعهد شد روزانه ۱۰ میلیارد مترمکعب گاز به ترکیه تحویل دهد، اما ترکیه بارها نارضایتی خود را از قیمت اعلام کرده است.
توقف صادرات گاز به دلایلی از جمله خرابکاری می‌تواند ترکیه را از اجرای تعهد خود به ایران باز دارد، اما مطابق توافق باید ظرف مدت معقولی نسبت به فراهم آوردن صادرات گاز اقدام کند.
مجموع اتفاقات اخیر گمانه زنی‌هایی در خصوص عدم امکان تمدید قرارد صادرات گاز به ترکیه ایجاد کرده است و اقدامات ترکیه برای یکپارچه سازی شبکه گاز می‌تواند موجب بی نیازی این کشور از گاز ایران شود.
توقف صادرات گاز ایران به ترکیه روزانه بین ۲۵۰ تا ۳۲۰ میلیون دلار خسارت برای ایران به همراه دارد و طرف ترکیه‌ای نیز به دنبال افزایش بازه زمانی برای تعمیر خط لوله انتقال است.

ترکیه نسبت به واردات گاز از ایران بی میل است

حسن مرادی  با اشاره به قطع صادرات گاز ایران به ترکیه اظهار کرد: رفتار ترکیه در تعلل در تعمیر خط لوله انتقال گاز به این کشور نشان از بی نیازی این کشور دارد و تخریب این خط لوله که برای یازدهمین بار اتفاق می‌افند نشان از بی میلی این کشور برای واردات گاز ایران است.
این کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: مطابق توافقات حفظ نگهداری و تعمیرات خط لوله انتقال برعهده کشوری است که حادثه در آن به وقوع پیوسته است.
وی افزود: امیدواریم کشور ترکیه به اهمیت مراودات انرژی میان دو کشور را پی برد و به نیاز‌های بلندمدت خود به گاز ایران فکر کند.

منبع: میزان 
 


کد مطلب: 123658

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/123658/بی-میلی-ترکیه-واردات-گاز-ایران

نفت ما
  https://www.naftema.com