کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیر بازرگانی پتروشیمی اروند خبر داد؛

کاهش قیمت‌های دلاری PVC در هفته‌های آینده

19 مهر 1399 ساعت 15:03

 مدیر بازرگانی پتروشیمی اروند به تشریح وضعیت تولید و فروش PVC پرداخته و با بیان ریشه های افزایش قیمت این مواد اعلام کرد: تعدادی از شرکت هایی که به دلایلی از سیستم خارج شده و عرضه مواد در خاورمیانه را متوقف کرده بودند، به مدار تولید بازگشته‌اند و به زودی با عرضه محصولات آن ها به منطقه، قیمت دلاری آن ها کاهش می یابد.



 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،    دکتر محمد رضا کریمی  در خصوص میزان عرضه PVC در سال جاری خاطر نشان کرد: عرضه PVC از سوی کل شرکتهای تولید کننده پی وی سی در نیمه اول سال 98، معادل 219 هزار تن بود که 171 هزار تن آن معامله شد اما در سال 99 این عرضه به 248 هزار تن رسید که 13 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت و از این مقدار 230 هزار تن آن معامله شد.

 وی افزود: در حقیقت حجم معاملات در نیمه اول سال 99 نسبت به نیمه اول سال 98 به میزان 35 درصد افزایش یافته است.

 
کریمی ادامه داد: از سوی دیگر پتروشیمی اروند در 6 ماهه اول سال 99 معادل 124 هزار تن عرضه داشته که 108 هزار تن آن معامله شده و از این میزان 107 هزارتن تحویل مشتری شده است که عدد قابل توجهی است.

 مدیر بازرگانی پتروشیمی اروند با اشاره به بروز التهابات در بازار PVC از اواخر سال گذشته گفت: دفتر توسعه صنایع پایین دستی و تعدادی از انجمنهای مصرف کننده پی وی سی درخواست کردند که برای اینکه التهاب بازار را بشکنیم، عرضه سلف بگذاریم و ما نیز حدود 10 هزار تن مازاد بر کف عرضه، عرضه سلف داشتیم تا التهاب بازار قبل از عید فروکش کند و بعد از عید هم کمتر عرضه کنیم تا سلف ها را تحویل دهیم، اما بعد از عید و بخاطر شیوع پاندمی کرونا قیمت های مواد اولیه ناگهان افت شدیدی کرد و تقاضا برای محصولات پر طرفدار افزایش یافت. به همین خاطر اجازه ندادند ما کمتر از کف عرضه، به عرضه محصولات خود بپردازیم. همین فروش سلف دلیل نارضایتی برخی مشتریان ما شد.

 کریمی اظهار کرد: مطابق آمار دفتر صنایع پایین دستی و گمرک، تنها حدود 24 هزار تن صادرات داشتیم که رقمی کمتر از 10 درصد کل تولید PVC کشور است و کل پتروشیمی های تولید کننده PVC که شامل 4 پتروشیمی می شوند، در نیمه اول سال 99 معادل 230 هزار تن از محصولات خود را معامله کردند.

 وی در بیان دلایل صادرات 24 هزار تنی PVC نیز گفت: پتروشیمی ها برای تولید PVC و تامین برخی مواد شیمیایی و کاتالیستهای مهم و قطعات یدکی با تکنولوژی بالا به ارز نیاز دارند که یا باید ارز حاصل از صادرات آن ها باشد یا از سامانه نیما تامین شود که پیچیدگی ها ی خود را دارد.

 مدیر بازرگانی پتروشیمی اروند بیان کرد: ما حتی تعهدات ارزی هم داشتیم که بخاطر نیاز بازار داخل نتوانستیم به تعهدات ارزی خود عمل کنیم و بازارهای صادراتی خوبی را که بدست آورده بودیم از دست دادیم.

 کریمی ادامه داد: سال گذشته در 6 ماهه اول سال کل میزان فروش پتروشیمی ها 171 هزار تن بود و بخش عمده ای از محصولات توسط بازار داخل خریداری نشد و انبارها و خیابان های مجتمع پر از محصول بود، همین موضوع باعث شد ما ناچارا به سمت بازارهای خارجی برویم. اما زمانی که بازار داخل دچار التهاب شد، صادرات ما به بازارهای هدف تا حد زیادی کاهش یافت و از ماهی 10 هزار تن صادرات به کمتر از 2 هزار تن رسید.

مدیر بازرگانی پتروشیمی اروند عدم شفاف سازی در اطلاع رسانی و فقدان آگاهی در خصوص این مسائل را عامل بی اعتمادی برخی فعالان صنعت مواد پلیمری دانست و گفت: نباید فراموش کنیم که پتروشیمی ها تنها تولید و عرضه را بر مبنای مشخص شده در اختیار دارند و توزیع برعهده پتروشیمی ها نیست.

کریمی با بیان اینکه آمارهای دفتر صنایع پاینی دستی نشان می دهد پتروشیمی ها به وظایف خود به طور کامل عمل کردند، گفت: بر اساس آنچه ما از مشتریان خود می شنویم مشکل اساسی در حال حاضر مربوط به سیستم های توزیع است چرا که ما با تعداد زیادی از انجمن های مرتبط با PVC صحبت کردیم و نیازهای سالانه آنها را گرفتیم بنابراین تولید به اندازه مصرف واقعی کشور وجود دارد.


تولید کننده نماها PVC را به کالای سرمایه‌ای تبدیل کردند

مدیر بازرگانی پتروشیمی اروند ریشه التهابات کنونی بازار PVC را ناشی از سه عامل دانست و توضیح داد: برخی تولید کننده نماها که دارای کد و مجوز خرید هستند نگاه سرمایه ای به مواد خام و مواد اولیه داشته و آن ها را به عنوان کالای سرمایه ای خریداری می‌کنند تا با فروش آن ها سود دریافت کنند.

 وی افزود: عامل دوم صادرات توسط غیر پتروشیمی هاست که باعث شده برخی از محصولاتی که برای بازارهای داخلی تولید شده به بازارهایصادراتی برود.

کریمی عامل سوم را عامل خارجی دانست و گفت: چند پتروشیمی بزرگ تولید کننده دنیا در تایوان و ترکیه که محصولات خود را در منطقه عرضه می کردند در یک ماه گذشته از سرویس خارج شدند. تعدادی هم از آمریکا محصولات خود را به منطقه ارسال می کردند که به دلایلی مثل طوفان آمریکا، عرضه خود را متوقف کردند، بنابراین عرضه کم شد در حالی که تقاضا ثابت و یا رو به افزایش بود. همین باعث شد قیمت دلاری مواد در منطقه حدود 400 دلار رشد کند که در بازار PVC بی سابقه بود.

وی ادامه داد: این افزایش قیمت تاثیر خود را بر بازارهای داخلی گذاشت و پایین بودن قیمت های داخلی نسبت به خارج از کشور باعث صادرات غیر رسمی مواد شد تا اینکه قیمت های داخلی نیز به قیمت‌های صادراتی نزدیک شد و مقداری هم سهمیه ها اصلاح شد.

 کریمی افزود: ضمن اینکه از اول امسال نرخ دلار نیما رشد بالایی داشت و محصولات ما نیز تابع نرخ نیماست. خوراک پتروشیمی ها و اصلی ترین آن ها یعنی اتیلن نیز با ارز نیمایی و قیمت جهانی خریداری می شود و حتی گاهی مجبور شدیم قطعات یدکی و مواد شیمیایی را بالا تر از قیمت های جهانی و به نرخ ارز آزاد بخریم.
مدیر بازرگانی پتروشیمی اروند خاطر نشان کرد: البته خبرهایی داریم مبنی بر اینکه تعدادی از تولید کنندگان پی وی سی که از مدار تولید خارج شده بودند و عرضه مواد در خاورمیانه را متوقف کرده بودند، به مدار تولید بازگشته‌اند و به زودی محصولات خود را به منطقه عرضه می کنند که همین موجب کاهش قیمت دلاری PVC در منطقه خواهد شد.

 کریمی افزود: همچنین امیدواریم با اجرای طرح افق نیز بخشی از مشکلات توزیع کمتر شود.

 همه این ها باعث افزایشی شدن قیمت پی وی سی شد هرچند من معتقدم دلیل اصلی عرضه کم پی وی سی در منطقه است در حالی که تقاضای پی وی سی در منطقه یا ثابت مانده یا رو به افزایش است.

منبع: اینپیا


کد مطلب: 128709

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/128709/کاهش-قیمت-های-دلاری-pvc-هفته-های-آینده

نفت ما
  https://www.naftema.com