کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تا پایان سال اتفاق می افتد؛

بهره‌برداری از ۲۵۰ طرح بزرگ آب و برق

25 آبان 1399 ساعت 8:40

وزیر نیرو گفت: متعهد شدیم تا پایان امسال ۲۵۰ طرح بزرگ آب و برق و فاضلاب را در قالب پویش «هر هفته - الف - ب ایران» با سرمایه گذاری حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان به بهره برداری برسانیم.


 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   رضا اردکانیان با حضور در برنامه «نگاه یک» با اشاره به اینکه این پویش برای اجرا، تکمیل و به بهره برداری رساندن طرح های آب و برق و فاضلاب در سراسر کشور راه اندازی شده است، افزود: اجرای این پویش باوجود همه محدودیت ها به اتکاء ظرفیت های موجود و توانمندی شرکت های مدیریتی، مهندسین مشاور، پیمانکاران و ظرفیت بخش های دولتی و خصوصی در حال انجام است.
وی با بیان اینکه طرح شیرین سازی و انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی، یک ابر پروژه و جزو بزرگترین طرح های آبی و خاکی کشور است، ادامه داد: اجرای این طرح که با سرمایه گذاری بخش خصوصی و با پیگیری و پشتیبانی های وزارت صنعت، معدن و تجارت و با مشارکت بیش از 190 شرکت سازنده ایرانی به ثمر رسیده نیز جزو این پویش است.
اردکانیان افزود: به جزء این طرح ، تا کنون 126 طرح از 250 طرح را با سرمایه گذاری 27 هزار میلیارد تومان به پایان رساندیم و با این طرح، 128 پروژه با سرمایه گذاری حدود 43 هزار میلیارد تومان به انجام رسیده است.
وزیر نیرو گفت: تا کنون اجرای 7 سد مخزنی، 8 طرح شبکه آبیاری و زهکشی، 4 تصفیه خانه بزرگ آب، 7 تصفیه خانه بزرگ فاضلاب و آبرسانی به 448 روستا و 7 شهر بزرگ انجام شده است.
اردکانیان ادامه داد: 9 نیروگاه حرارتی، 13 نیروگاه تجدید پذیر، 5 نیروگاه مقیاس کوچک و 33 طرح پست و خطوط انتقال به ثمر رسیده است.
وی با بیان اینکه علاوه بر این طرح های ساخت و سازی، 7 طرح سازوکاری هم به بهره برداری رسیده است، اضافه کرد: طرح های سازوکاری طرح هایی هستند که هم تاثیر خود را در بهتر اجرا شدن طرح های ساخت و سازی نشان می دهند و هم موجب تسهیل خدمت رسانی به مردم می شوندکه از جمله آنها بی نیاز کردن مردم از مراجعه به شرکت های توزیع برق است.
اردکانیان افزود: بیش از 40 خدمتی که مردم باید با مراجعه، آن خدمات را دریافت می کردند اکنون با استفاده از فناوری تلفن های همراه و یا ارتباطات تلفنی، قابل انجام است و اجرای طرح های مانند این هم جزو برنامه های امسال است

*جبران حدود یک میلیارد مترمکعب بیلان منفی سفره های آب زیرزمینی 
وزیر نیرو در ادامه گفت: در دو سال گذشته به علت شرایط خوب بارشی، حدود یک میلیارد مترمکعب بیلان منفی سفره های آب زیرزمینی جبران و تالاب های زیادی سیراب شده است.
رضا اردکانیان در ادامه برنامه نگاه یک شبکه یک سیما با اشاره به این که شواهد تغییر اقلیم، زیاد شده و جدی است، افزود: در شرایط فعلی در مناطقی شبیه منطقه کشورمان؛ شرایط حدی حاکم است یعنی شرایطی که کمتر سال های معتدل پیش خواهد آمد که سالانه حدود 240 تا 250 میلی متر بارش داشته باشیم.
وی با اشاره به این که شرایط حدی به این معناست که یا سال های بسیار خشک یا ترسالی های شدید داشته باشیم، گفت: در سه سال اخیر شرایط حدی را تجربه کردیم و در سال آبی 96 و 97، خشک ترین در پنجاه سال اخیر بود و سال آبی 97 و 98 و سال آبی 98 و 99 از پرباران ترین سال های پنج دهه اخیر بودند.
اردکانیان اضافه کرد: نوع مدیریتی که در شرایط حدی باید اعمال شود با مدیریت منابع آب در شرایط معتدل و متوسط متفاوت است؛ به این معنا که هم باید امکان ذخیره بارش و سیلاب ها را داشته باشیم و از خطرات سیلاب مصون باشیم و هم ظرفیت آب شیرین را برای شرایط خشک و کم آبی نگهداری کنیم و هم باید در ترسالی ها؛ امکان گذر سیل را فراهم کنیم تا خسارات کمتری ببینیم و لایروبی و مهندسی رودخانه، بحث های مهمی است.
وی با بیان این که امسال بر اساس پیش بینی های سازمان هواشناسی، پاییز به ترسالی سال های گذشته نیست، گفت: بر اساس آمارها، تا دیروز بارش در سال آبی جدید از اول مهر حدود 19 میلی متر بود که در مقایسه با متوسط درازمدت حدود 16 درصد و در مقایسه با پارسال هم حدود 17 درصد کمتر است امیدواریم در سه ماهه دوم سال آبی جاری این وضعیت بهتر شود.
وزیر نیرو با اشاره به سابقه فناوری شیرین سازی آب دریا گفت: در منطقه خلیج فارس 67 سال پیش؛ کویت نخستین آب شیرین ها را نصب و استفاده کرد سپس بقیه کشورهای همسایه هم در این منطقه این کار را انجام دادند.
اردکانیان افزود: اکنون بیش از 850 آب شیرین کن در این منطقه فعال هستند که از این تعداد حدود 25 آب شیرین کن، بزرگ هستند و ظرفیت بیش از 100 هزار مترمکعب در شبانه روز را دارند و پروژه ما در خلیج فارس هم از ثمره این آب شیرین کن هاست.
وی با بیان اینکه به طور کلی 75 درصد نمک زدایی دنیا در این منطقه انجام می شود ادامه داد: اتکای اصلی کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس برای تأمین آب شیرین مورد نیاز خود به آب شیرین کن هاست.
اردکانیان گفت: این که از صفر تا صد طرح شیرین سازی و انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی کشورمان در این دولت در حال اجراست و با سرمایه و ظرفیت های بخش خصوصی داخلی اجرا شده از اهمیت زیادی برخوردار است اما اهمیت بیشتر آن در این است که اجرای این طرح، صفحه جدیدی در پایداری حیات در منطقه فلات مرکزی ایران باز کرده است.
وی با اشاره به خشک و نیمه خشک بودن اقلیم کشورمان افزود: در حالی که یک درصد جمعیت دنیا در کشور ما وجود دارد، کمتر از سه دهم درصد منابع آب شیرین کن دنیا؛ سهم کشورمان است و این که کشور ما به آب دریا در شمال و جنوب دسترسی دارد و بتواند به این فناوری دسترسی پیدا کند و آب دریا را شیرین و به اعماق کشور منتقل کند؛ از اهمیت زیادی برخوردار است و امید به زندگی را در فلات مرکزی ایران افزایش می دهد.
وزیر نیرو با اشاره به این که از سال ها پیش کار مطالعاتی وسیعی را برای 17 استان کشور شامل استان های ساحلی و مرکزی آغاز کردیم گفت: حدود 60 میلیارد مترمکعب در سال مصرف آب این استان هاست.
اردکانیان با بیان این که در افق سال 1425، نهصد میلیون مترمکعب کسری آب برای صنایع داریم ادامه داد: 26 میلیارد مترمکعب آب دریا را در جنوب به مصارفی که نیاز به نمک زدایی ندارند اختصاص دادیم و بخشی از آب دریا را هم با نمک زدایی استفاده می کنیم.
وی با اشاره به این که همه استان های مناطق مرکزی کشورمان بر اساس شرایطی که تدوین کردیم می توانند از آب دریا استفاده کنند گفت: طرح شیرین سازی و انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی از سال 1392 آغاز شد و بیش از 190 شرکت سازنده ایرانی به ظرفیت حدود 16 هزار نیروی انسانی در طول این سال ها برای اجرای این طرح مشغول کار بودند.
اردکانیان با بیان این که تا کنون در این مرحله ای که اجرا شده است؛ حدود 16 هزار و 300 میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است، افزود: تعداد قابل ملاحظه ای ایستگاه های پمپاژ، پست برق و خطوط انتقال ساخته شده است.
وی اضافه کرد: سالانه حدود 40 میلیون مترمکعب آب شیرین برای گل گهر، 30 میلیون مترمکعب برای مس،سرچشمه، 20 میلیون مترمکعب برای چادرملو و 50 میلیون مترمکعب در استان هرمزگان و 10 میلیون مترمکعب آب شیرین برای روستاهای در مسیر؛ تدارک دیده می شود.
وزیر نیرو با اشاره به این که مصرف این آب برای کشاورزی نیست، گفت: بنا به گفته آقای رزم حسینی وزیر صمت، قیمت تمام شده این آب در گل گهر سیرجان، قیمت مناسب و حدود دو یورو در مترمکعب است.
اردکانیان با تأکید بر این که مناسب ترین و پایدارترین آب برای صنایع بزرگ و معادن کشورمان؛ استفاده از آب دریا و استفاده نکردن از آب شیرین مصرفی مردم است، افزود: طرح شیرین سازی و انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی؛ پنجره جدیدی را بر روی صنایع بزرگ و معادن کشور گشوده است.
وی گفت: با اجرای این طرح، ذخیره آب در سفره های زیرزمینی بیشتر و حفظ حیات در مناطق مرکزی کشور پایدارتر می شود.
آقای اردکانیان افزود: مجوز استفاده از آب دریا را به استان هایی می دهیم که طرح های سازگاری با کم آبی آن استان ها تضمین شده و به تصویب کارگروه ملی رسیده باشد.
وی اضافه کرد: تهیه این طرح ها به این معناست که فکر انتقال آب از دریا، به تنهایی نباید موجب این شود که ما روش های مناسب تری برای استفاده از آب موجود را پیگیری نکنیم.

*برآورد ما رایگان شدن مصرف برق 30 میلیون نفر است
وزیر نیرو گفت: براساس طرح برق امید برآورد ما رایگان شدن مصرف برق30 میلیون نفر از هموطنان است.
رضا اردکانیان باحضور در «برنامه نگاه یک» گفت: 8 میلیون و 400 هزار نفر مشترک ما در بخش برق کم مصرف هستند که فقط 6 درصد درحالی که 4 میلیون 400 هزار مشترک پر مصرف 43 درصد این انرژی را استفاده می کنند.
وی ادامه داد: بهای برق مشترکانی که مصرف آنها کمتر از 300 وات ساعت در ماه است رایگان می شود.
وزیر نیرو گفت: جزئیات این طرح روی قبض برق و سامانه وزارت نیرو قرار می گیرد و امیدواریم با فصل گرم سال آینده با همکاری مردم در اجرای این طرح 10 درصد مصرف برق خانگی را کاهش دهیم.
اردکانیان افزود: قبض دوره ابتدای آبان تا آخر آذر و عدد دقیق مصرف استان به استان رو تارنمای شرکت توانیر قرار می گیرد.
وی گفت: در بخش انرژی چالش اصلی ما اصلاح الگوی مصرف است و براساس برنامه های توسعه 5 ساله در حالی که باید هر سال به ظرفیت نصب شده نیروگاه ها اضافه کنیم الگوی مصرف نیز باید مناسب سازی شود.
وی افزود: در دو سه سال اخیر اوج بار در تابستان را از رشد 5 درصد به یک درصد کاهش دادیم و در بخش خانگی بدلیل شیوع بیماری کرونا حساسیت داریم که اختلالی در تامین برق ایجاد نشود.
وزیر نیرو گفت: طرح برنامه امید گروه پر مصرف را هدف قرار داده است و در پی جریمه کردن برای تامین منابع مالی نیست.
اردکانیان افزود: با اجرای این طرح 10 درصد گروه پرمصرف به خوش مصرف تبدیل می شوند.
وی گفت: پر مصرف ها کسانی هستند که در مناطق معتدل مانند تهران بیش از 300 کیلو وات و در مناطق گرمسیر بیش از 3 هزار کیلو وات ساعت در ماه برق مصرف می کنند.
وی افزود: با اجرای این طرح به خانواده های پر مصرف اطلاع می دهیم و روش های کاهش مصرف برق را به آنها می آموزیم و تسهیلاتی برای استفاده آنها از پنل های خورشیدی در پشت بام ها فرآهم می کنیم اما اگر توجه نکردن مشمول 10 درصد افزایش بهای مصرف برق خواهند شد.
او اضافه کرد: طرح سازگاری با کم آبی برای استان های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، فارس، بوشهر، کرمان، یزد، اصفهان و سمنان مطالعه شده است اما این طرح در قالب طرح آمایش سرزمینی برای برخی استان ها تصویب و برای بهره مندی آنها از آب دریا تصمیم هایی اتخاذ شده است.
اردکانیان ادامه داد: در هرمزگان و بوشهر با سرمایه گذاری بخش خصوصی آب شیرین شده دریا را می خریم و با قیمت یارانه ای در اختیارمردم قرار میدهیم.
وی با بیان اینکه کمترین قیمت پرداختی برای آب داخل بطری در هر متر مکعب دو تا سه میلیون تومان است افزود: اما برای همین میزان آب و با همین کیفیت در شبکه آبرسانی در شهرها 500 تومان و در روستاها 250 تومان پرداخت می شود.
وی درباره جدا سازی آب شرب از آب مورد نیاز برای مسائل بهداشتی گفت: برای اجرای این طرح نیازمند منابع مالی هنگفتی هستیم و به عنوان نمونه در شهر تهران 9 هزار کیلومتر شبکه وجود دارد و با مطالعات اقتصادی امکان پذیری اجرای این طرح ها را استخراج کردیم و مشخص شد مانع اجرای طرح جدا سازی آب شرب از آب بهداشتی فناوری نیست بلکه منابع اقتصادی است.
وزیر نیرو افزود: البته با شهرداری تهران توافق کرده ایم برای فضای سبز به جای استفاده از منابع آب زیر زمینی که قابل شرب است از پساب های تصفیه شده استفاده کنند.
اردکانیان گفت: تا 20 سال آینده امیدواریم بیش از 140 میلیون متر مکعب در سال پساب تصفیه شده در اختیار شهرداری قرار دهیم و به میزان آب سد امیرکبیر منابع آب زیر زمینی ذخیره شود.
وی افزود: بخش برق اتکایی به بودجه عمومی ندارد و در این بخش 4 میلیارد و یکصد میلیون یورو و 28 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است اما در بخش آب وابستگی به بودجه عمومی وجود دارد زیرا در این بخش 2 میلیارد و 600 میلیون یورو و 31 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است.
وزیر نیرو گفت: امسال 250 طرح با سرمایه گذاری 50 هزار میلیارد تومان در وزارت نیرو به بهره برداری می رسد.
وی با بیان اینکه موضوع آب عرصه تک وزاتخانه ای نیست و مسئله ای بین بخشی است افزود: نباید دستگاه های مختلف در زمینه آب جدا جدا فعالیت کنند.
اردکانیان گفت: باید طرح آمایش سرزمینی وجود داشته باشد تا همه دستگاه ها یکپارچه درباره موضوع آب برای هر منطقه تصمیم گیری کنند.
وی افزود: طرح آمایش سرزمینی پیش شرط نگاه بین بخشی به مسئله آب است و سازمان برنامه و بودجه وعده دادت این طرح را تا پایان سال آماده کند.
وزیر نیرو گفت: به عنوان نمونه با اجرای طرح شیرین سازی آب دریا و انتقال آن به کرمان 100 میلیون متر مکعب آب در اختیار صنعت این استان قرار داده شد و از محل دیگری نیز برای شرب 150 میلیون مترمکعب آب تامین می شود اما در این استان در برخی سال ها 6 میلیارد متر مکعب آب برای کشاورزی استفاده می شود.
وی افزود: با کشورهای همسایه معاهداتی داریم و آنها باید حقابه ما را رعایت کنند که از جمله آنها حقابه ایران از هیرمند است و دولت افغانستان به آن پایبند است.
او گفت: با سازوکارهایی که وجود دارد هر نوع طرح سازه ای در هیرمند با رعایت حقوق قانونی ما از آب این رودخانه اجرا می شود .
وزیر نیرو افزود: کمیساریای هیرمند در معاهده حقابه ما از آب این رودخانه ایجاد شده است و اعضای آن هفته آینده در کابل جلسه ای برگزار می کنند.
اردکانیان با اشاره به راه اندازی راه آهن خواف به هرات در آینده نزدیک، نهایی شدن سند جامع راهبردی همکاری دو کشور در آینده را یاداور شد و اضافه کرد: افغانستان به این موضوع توجه دارد که رعایت حقابه قانونی ما از هیرمند اصل و شرط است.
وی گفت: ما ظرفیت های مهندسی داریم که با اجرای طرح های آنها در هیرمند خدشه ای به حقابه ما وارد نشود.
وی افزود: ایجاد سدهایی در ترکیه و سرشاخه های ارس نیز طرح های بالا دستی که در حوزه های آبریزی غیر مشترک اجرا می شود تابع مقررات کلان و جامعه بین المللی است و به وسیله سازمان های جهانی دنبال می شود.
وزیر نیرو گفت: در این باره آخرین برداشت ها و تحلیل های خود را به دستگاه دیپلماسی کشور ارائه میدهیم و آنها موضوع را دنبال می کنند اما در بخش آبریزهای مشترک قوانین دو طرفه ای وجود دارد.
اردکانیان درباره همکاری وزارت نیرو با قطر نیز گفت: هفته آینده اجلاس کمیسیون مشترک دو کشور پس از سال ها در ایران برگزار می شود و طرح هایی را آماده کرده ایم و می دانیم بخش خصوصی قطر برای سرمایه گذاری از آنها استقبال می کنند.
وی افزود: طرحی برای ایجاد مرکزی برای آب شیرین کن در ایران نیز داریم.
اوبا بیان اینکه در زمینه انرژی های تجدید پذیر کارهای خوبی انجام داده ایم گفت: در سیستان و بلوچستان ظرفیت تولید 30 هزار مگاوات با انرژی باد داریم .
وزیر نیرو افزود: امکان صادرات انرژی های حاصل از انرژی های تجدید پذیر را فرآهم کرده ایم.
 

منبع: تسنیم 


کد مطلب: 129927

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/129927/بهره-برداری-۲۵۰-طرح-بزرگ-آب-برق

نفت ما
  https://www.naftema.com