کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تولید اولیه گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی تا ۱۴۰۰

24 آذر 1399 ساعت 13:41

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: پیش‌بینی می شود با اتمام حفاری و نصب سکو موقعیت فاز ۱۱، تولید اولیه گاز از این بخش از میدان مشترک پارس جنوبی تا پایان سال آینده آغاز شود.


 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   رضا دهقان امروز (دوشنبه )در مراسم آغاز حفاری فاز ۱۱ پارس جنوبی ، با بیان اینکه وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران، اقدامات مهمی در جهت رسیدن به هدف راهبردی توسعه میادین مشترک به ویژه در میدان گازی عظیم پارس جنوبی انجام داده، توضیح داد: راه‌اندازی پی در پی فازهای میدان پارس جنوبی در دولت تدبیر و امید موجب شد تا تولید روزانه گاز طبیعی این میدان از ۲۸۵ میلیون متر مکعب در روز در سال ۱۳۹۲، با عبور از میزان تولید کشور قطر از این میدان مشترک، اکنون  به بیش از ۷۰۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش یابد.
وی افزود: شرکت ملی نفت ایران در دولت یازدهم و دوازدهم توسعه طرح فاز ۱۱ را در قالب یک کنسرسیوم متشکل از شرکت‌های داخلی و خارجی باهدف انتقال فناوری و تأمین مالی طرح در دستور کار داشت.
دهقان با بیان اینکه برای این منظور، قرارداد توسعه طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی به‌ عنوان آخرین فاز این میدان مشترک در سال ۱۳۹۶ با مشارکت توتال، سی ان پی سی و پترو پارس ایران امضا شد، گفت: اکنون در شرایط تحریم‌های ظالمانه بر علیه کشور و خروج شرکت‌های خارجی از این قرارداد، ادامه توسعه متعارف طرح فاز ۱۱ با بهره‌گیری از تجربیات و سوابق قبلی به شرکت‌داخلی پتروپارس واگذار شده که متناسب با کلیه فعالیت‌های اجرایی ذیل قرارداد به شرکتهای پیمانکاری، خدماتی و مشاورین ایرانی واگذار می شود و در خرداد ماه امسال جکت اولین سکو و دکل حفاری به آن منطقه منتقل و امروز آماده حفاری است و پیش‌بینی سهم داخلی از این بخش کار نزدیک به ۷۰ درصد است.

توسعه آخرین فاز میدان مشترک پارس جنوبی
دهقان با بیان اینکه توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی شامل دو موقعیت ۱۱A و ۱۱B است که در ناحیه مرزی جنوب شرقی میدان پارس‌جنوبی واقع‌شده است، افزود: این ناحیه اکنون تنها بلوک در دست توسعه و باقیمانده میدان مشترک گازی پارس‌جنوبی است.
وی اضافه کرد: دوره های گذشته مذاکرات قرارداد توسعه آن با پیمانکاران مختلف خارجی و داخلی پیگیری شده که پس از خروج شرکت‌های خارجی از قرارداد توسعه فاز ۱۱، از مهرماه ۱۳۹۸ توسعه میدان در دو مرحله به شرکت پتروپارس به‌عنوان عضو باقیمانده از مشارکت پیمانکار محول شده است. 
معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه مراحل توسعه این طرح در دو مرحله انجام خواهد شد، گفت: مرحله اول توسعه طرح باهدف تولید روزانه دو میلیارد فوت مکعب گاز و میعانات همراه و ارسال آن به پالایشگاه¬های موجود پارس‌جنوبی شامل حفاری ۲۴ حلقه چاه، نصب و راه‌اندازی دو سکوی تولیدی و نصب قریب ۲۵۰ کیلومتر خط لوله دریایی ۳۲ اینچ انجام می شود. 
وی افزود: حفاری و تکمیل ۱۲ حلقه چاه در موقعیت جنوبی و مرزی فاز ۱۱ (SPD۱۱B)، حمل و نصب سکوی موجود ۱۲C و اتصال به خط لوله دریایی موجود ۱۲C، انتقال نهایی گاز تولیدی به پالایشگاه خشکی فاز ۱۲ در منطقه پارس ۲ کنگان انجام می شود و با شروع عملیات اجرایی حفاری از روز جاری، پیش‌بینی می‌شود ظرف یک سال آینده بهره‌برداری زودهنگام از این موقعیت با ظرفیت اولیه ۱۴ میلیون مترمکعب شروع شود و با تکمیل هر ۱۲ حلقه چاه به ظرفیت تولید کامل ۲۸ میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید.
به گفته دهقان، منابع مالی لازم جهت این بخش حدود ۵۰۰ میلیون دلار برآورد می‌شود که از محل منابع داخلی و اوراق مشارکت در دست تأمین است. در سال ۱۳۹۹ برای این منظور تاکنون ۱۵ میلیون دلار از منابع داخلی نفت تامین شده و تا پایان سال قریب ۷۰ میلیون دلار دیگر نیز تامین خواهد شد.
وی گفت: جهت قراردادهای فرعی این بخش حدود ۴۰ بسته‌کاری کوچک و بزرگ تعریف‌شده که مناقصه تمامی آن‌ها ظرف یک سال گذشته برگزارشده است. پس از تعیین برندگان و ابلاغ کار، عمده آن‌ها در مرحله اجرا و عملیات بوده و قراردادهای تأمین کالا و خدمات هم در حال انجام و تأمین هستند.
معاون مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت ایران توضیح داد: ازنظر اجرایی هم بعد از تکمیل و نصب جکت چهارپایه زیرین در خردادماه امسال، مقدمات عملیات حفاری و خدمات مربوطه فراهم‌شده، امروز شاهد شروع عملیات اجرایی با استقرار دکل حفاری شرکت مپنا در این موقعیت هستیم و درواقع حفاری اولین چاه تولیدی این موقعیت که آخرین بلوک توسعه‌نیافته میدان گازی پارس‌جنوبی است را آغاز می‌کنیم تا سال اینده به تولید اولیه برسیم.
  قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی در سال ۹۶ بین شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی متشکل از شرکت توتال، سی ان پی سی چین و پتروپارس ایران امضا شد. با این حال به دلیل خروج امریکا از برجام و تحریم ایران شرکای خارجی از قرارداد خارج شدند و سال گذشته این قرارداد به پتروپارس واگذار شد.

منبع: ایرنا 


کد مطلب: 131073

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/131073/تولید-اولیه-گاز-فاز-۱۱-پارس-جنوبی-۱۴۰۰

نفت ما
  https://www.naftema.com