کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

حمله به تاسیسات نفتی سوریه

21 دی 1399 ساعت 10:49

فعالان سوری امروز (یکشنبه) گزارش دادند که تاسیسات نفتی مرزی این کشور با ترکیه از سوی یک فروند پهپاد ناشناس هدف قرار گرفت.


 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،    تاسیسات نفتی واقع در نزدیکی شهر «الباب» در شمال سوریه و در منطقه تحت کنترل گروه های مسلح مورد حمایت ترکیه، توسط یک فروند پهپاد ناشناس بمباران شد.
فعالان سوری با انتشار تصاویری در توئیتر از آتش سوزی گسترده و وقوع چندین انفجار به دلیل هدف قرار دادن پالایشگاه های نفتی (که به مشعل های نفتی معروف هستند) واقع در مجاورت شهر «ترحین» در حومه شمالی حلب توسط پهپاد خبر دادند.
تاکنون مشخص نشده که این حمله توسط چه گروه و یا کشوری انجام شده است.
دیده بان حقوق بشر سوریه، مستقر در لندن نیز این حملات را تایید و اعلام کرد پیشتر و در ۲۰ دسامبر گذشته هم یک فروند پهپاد ناشناس به تاسیسات همین منطقه حمله کرد که سبب انفجارهای گسترده در پالایشگاه های نفتی شد.
در گزارش فعالان و منابع سوری به تلفات احتمالی انسانی این حملات اشاره نشده است.
از سوی دیگر، دیده بان حقوق بشر سوریه که در لندن مستقر است، با انتشار گزارشی از وضعیت شهر «عفرین» در شمال این کشور که از سه سال پیش تاکنون به اشغال نیروهای ترکیه و گروه های تروریستی وابسته به آنکارا درآمده است، ترکیه را به نقض آشکار حقوق بشر در این شهر متهم کرد.
خبرگزاری روسیا الیوم روز گذشته (شنبه) خبر داد دیده‌بان حقوق بشر سوریه که به مخالفان دولت دمشق تعلق دارد، در گزارشی درباره نقض حقوق بشر در شهر عفرین که از سال ۲۰۱۸ به اشغال نیروهای ترکیه و گروه های وابسته به آنکارا درآمده است، اعلام کرد که این شهر در سال ۲۰۲۰ شاهد ۹۸۷ فقره آدم‌ربایی از جمله ۹۲ زن و کشته شدن ۵۸ نفر دیگر از ساکنان عفرین بوده است.
این سازمان همچنین اعلام کرد که از زمان اشغال این شهر توسط ترکیه افزون بر قطع بیش از ۷۲ هزار درخت، ۵۰ اثر باستانی و تاریخی نیز ویران و یا مورد سرقت قرار گرفته‌ اند.
این در حالی است که آمار مربوط به سه سال گذشته یعنی از مارس ۲۰۱۸ و اشغال عفرین از سوی ترکیه و گروه های تروریستی مورد حمایتش، چند برابر تخمین زده می‌شود.
به گزارش این سازمان، بیش از ۶۰۴ غیرنظامی در آن سال‌ها در شمال سوریه کشته شده‌اند که ۴۹۸ نفر از آنها در نتیجه بمباران های ترکیه و گروه های وابسته به آنکارا بوده است. در حالی که ۶۹۶ نفر از جمله حدود ۳۰۳ کودک نیز در نتیجه این بمباران ها زخمی شده‌اند.
ارتش ترکیه از روز ۲۰ ژانویه (۳۰ دی ماه ۱۳۹۶) با تجاوز آشکار به خاک سوریه و با همراهی نیروهای موسوم به «ارتش آزاد سوریه»، عملیاتی را به نام «شاخه زیتون» در منطقه عفرین در شمال سوریه آغاز کرد.
عملیات ارتش ترکیه در عفرین که با هدف بیرون راندن جنگجویان کُرد از جمله یگان‌ها «مدافع خلق سوریه»(ی.پ.گ) و «حزب کارگران کردستان ترکیه»(پ.ک.ک) آغاز شد، پس از ۵۸ روز به تصرف شهر عفرین انجامید.
دولت سوریه نیز با اشغالگری خواندن اقدام دولت ترکیه در انجام عملیات نظامی در منطقه عفرین و سایر مناطق شمال سوریه، خواستار خروج نیروهای ارتش این کشور از خاک خود شده است.
نقض حاکمیت ملی سوریه و نیز حضور نظامی در خاک این کشور بارها توسط مجامع جهانی و دولت‌های بی‌طرف محکوم شده و حتی مخالفت‌هایی را در داخل ترکیه به دنبال داشته به طوری که بیش از یک هزار نفر از مخالفان این عملیات توسط دولت ترکیه بازداشت شدند.

منبع: ایرنا 


کد مطلب: 131991

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/131991/حمله-تاسیسات-نفتی-سوریه

نفت ما
  https://www.naftema.com