کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

دلایل اهمیت خروج تایرهای رادیال سواری از الزام به ثبت در سامانه تجارت

22 دی 1399 ساعت 10:37

دبیر انجمن زنجیره ارزش صنعت تایر دلایل درخواست این انجمن برای خروج تایرهای رادیال سواری از الزام به ثبت در سامانه جامع تجارت را تشریح کرد.


 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   عبدالله شهریوری، با اشاره به نامه رئیس انجمن زنجیره ارزش صنعت تایر به معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت گفت: در این نامه اعلام شده است که وجود سامانه تجارت به جای تسهیل در تجارت تایر موجب ایجاد مشکلات عدیده و بجای ارمغان ارزانی موجب گران تر شدن تایر در بازار آزاد شده است.
به گفته وی، ایجاد و تهیه سخت افزار مناسب برای لاستیک فروشان و به خصوص مغازه دار کوچک و صنعتی مشکلات عدید‌ه‌ای ایجاد کرده و چون عمدتا با کامپیوتر آشنایی ندارند علاوه بر هزینه سخت‌افزاری، هزینه استخدام کارمندی که بتواند با کامپیوتر کار کند را بر آنان تحمیل کرده است. و این امر در شهرستان های دورافتاده عملا غیرممکن است.
شهریوری با توجه به اینکه پس از افزایش قیمت رسمی تایر که به دلیل تفاوت نرخ ارز دولتی از 4200 تومان به 27000 تومانی صورت گرفت سایزهای پر مصرف 14، 15 و 16 عملا از بازار آزاد خارج و زیر قیمت رسمی عرضه می شود، اضافه کرد: عایدی ثبت در سامانه، چیزی جز اتلاف وقت و حبس سرمایه نمایندگان ندارد.
دبیر انجمن زنجیره ارزش صنعت تایر در خصوص دیگر بندهای این نامه تاکید کرد: سامانه آنقدر سختگیر است که اگر کسی بخواهد پنج حلقه لاستیک تهیه کند حتما باید تاجر یا مغازه دار باشد چون سامانه فقط چهار حلقه را مجاز به ثبت می‌داند.
شهریوری متذکر شد: با توجه به مشکلات فوق نمایندگان ترجیح می دهند به جای خرید لاستیک‌های ایرانی از لاستیک‌های خارجی استفاده کنند تا نه نیاز به کامپیوتر و اینترنت داشته باشند و نه بگیر و ببند!، یعنی سامانه موجب شده سرمایه‌های موجود در دست عمده‌فروشان و خرده‌فروشان به سمت لاستیک‌های خارجی برود زیرا نه احتیاج به سخت‌افزار و اینترنت دارد و نه ترس از مالیات و گشت تعزیرات و بازرسی.

بازار فروش تایر دربست در اختیار خارجیان افتاد!
وی اضافه کرد: مانند همیشه که واردکنندگان مشمول لطف بوده‌اند این بار نیز به لطف وزارت صنعت بازار فروش تایر دربست در اختیار خارجیان قرار گرفته و کارخانجات داخلی که 70 درصد نیاز کشور را تامین می‌کنند در مضیقه قرار دارند به نحوی که از مهر ماه میزان فروش آن‌ها به ترتیب 10، 17 و 20 درصد کاهش یافته که بسیار خطرناک است چه از نظر فساد مواد اولیه‌ای که برای تولید 100 درصد در نظر گرفته‌اند و چه از نظر نقدینگی که به شدت همه آن‌ها را تحت فشار قرار داده است.
دبیر انجمن زنجیره ارزش صنعت تایر متذکر شد: در نامه رئیس این انجمن آمده است که نمایندگان و فروشندگان لاستیک امکان خرید مجدد از کارخانجات را نداشته و اعلام می‌ کنند هنوز از بسته قبلی یک حلقه هم حواله سامانه به ما نداده‌اند!
شهریوری افزود: قدرت خرید مردم کاهش یافته است و قشر ضعیف روی به مصرف تایرهای بی‌کیفیت روکش‌دار آورده‌اند که به اسم خارجی دست دوم ارزان به آن‌ها تحمیل می شود و حیف نیست کشوری که 12 کارخانه تایرسازی دارد مصرف‌کننده آن تایر دست دوم خارجی روکش شده مصرف کند که با جان مصرف‌کننده سر و کار دارد.
وی با توجه به موارد مورد اشاره که از سوی محمدرضا گنجی رییس هیئت مدیره انجمن صنفی زنجیره ارزش صنایع لاستیک کشوربه وزارت صمت اعلام شده است و با توجه به اینکه وجود سامانه مربوط به زمانی بود که دلار 4200 تومانی وجود داشت و بازار آزاد با قیمت دولتی تفاوت فاحشی داشت از خواسته این انجمن برای اصلاح و تصویب موارد زیر در ستاد تنظیم بازار شد:
1- نیازی به ثبت تایرهای سواری رادیال در سامانه نباشد زیرا در بیشتر موارد قیمت بازار از قیمت کارخانجات پایین‌تر است.
2- در خصوص تایرهای وانتی و کامیونی زمان مشخصی مثلا 20 روز برای حواله در نظر گرفته شود و پس از آن نماینده مجاز باشد با اخذ کارت اتومبیل و کد ملی، خود راسا تایر را به قیمت رسمی سازمان حمایت مصرف‌کننده ارائه کنند.
شهریوری خاطرنشان کرد: در صورتی که دو مورد فوق در توزیع تایر حل نشود و روند فروش با حداکثر تولید ادامه نداشته باشد کارخانجات با انباشت تایر در انبارها و کمبود سرمایه در گردش و نهایتا تعطیلی مواجه خواهند شد.
وی در ادامه مهمترین اهداف انجمن زنجیره ارزش صنعت تایر را " ارتباط علمی و فنی سازنده و سیستماتیک بین اعضای زنجیره ارزش "، " هم افزایی اعضای زنجیره ارزش لاستیک در راستای رفع موانع تولید "، " ایجاد روابط موثر بعنوان نماینده زنجیره ارزش در مجامع و رخدادهای برون سازمانی " و " اعتلای علمی اعضا از طریق برگزاری دوره های آموزشی موثر و برگزاری سمینارها و کارگاه های آموزشی " اعلام کرد.
شهریوری در خصوص هدف انجمن زنجیره ارزش صنعت تایر نیز متذکر شد: تمام اشخاص حقیقی/ حقوقی در صورت دارا بودن شرایط می‌توانند به عضویت این انجمن درآیند. میزان حق عضویت برای شرکتهای مختلف متفاوت است و جامعه هدف اعضای انجمن شامل کل زنجیره ارزش لاستیک می باشد که شرکتهای تولید کننده و واردکننده تایر، شرکتهای تولیدکننده و وارد کننده مواداولیه و قطعات، شرکتهای تست و آزمون، شرکت های بازیافت، نمایندگان فروش و توزیع کنندگان تایر، آپاراتی ها و پنچرگیران و فروشندگان تایر را در بر می گیرد.
دبیر انجمن زنجیره ارزش صنعت تایر ایران شرایط عضویت در این انجمن را شامل موارد زیر اعلام کرد:
1- تابعیت ایران
2- داشتن حسن شهرت
3- استقرار (حقیقی یا حقوقی) در حوزه جغرافیایی فعالیت انجمن صنفی
4- فعالیت در حرفه زنجیره ارزش صنایع لاستیک کشور در حوزه جغرافیایی انجمن صنفی با ارایه مدارك شناسایی و مجوزهای معتبر شامل: پروانه بهره برداری و یا جواز کسب و سایر مدارک احراز هویت
5- فعالیت در بخش خصوصی (در خصوص اشخاص حقوقی مالکیت بیش از ۵۱ درصد سهام متعلق به بخش خصوصی باشد)
6- ارائه مدارك معتبر مبنی بر كارفرما بودن مطابق قانون كار
7- قبول و تعهد اجرای مقررات اساسنامه و مصوبات قانونی اركان انجمن صنفی
8- پرداخت ورودیه و حق عضویت به طور مرتب.(بر حسب گروه کاری متفاوت است)
شهریوری در پایان تشکیل انجمن زنجیره ارزش صنعت تایر را به منظور تعامل سازنده بین کل زنجیره ارزش این صنعت، دولت و سایر نهادها و ارگان ها دانست و گفت: در مدت زمان راه اندازی این انجمن، جلساتی با معاونان وزارت صمت و ریاست انجمن برگزار شده است که اهداف ترسیم شده برای این جامعه بزرگ صنعت مورد استقبال گرفته است. همچنین مکاتباتی برای برطرف شدن برخی مشکلات عمده صنعت با مدیران ارشد وزارت صمت صورت گرفته و در حال پیگیری موارد می باشیم.

منبع: پرشین خودرو 


کد مطلب: 132026

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/132026/دلایل-اهمیت-خروج-تایرهای-رادیال-سواری-الزام-ثبت-سامانه-تجارت

نفت ما
  https://www.naftema.com