کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

افزایش ۲۰ درصدی تولید تجهیزات بومی نفت

29 دی 1399 ساعت 14:34

رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران گفت: در سال ۹۹ حدود ۲۰ درصد به توان تولید تجهیزات بومی مورد نیاز صنعت نفت کشور افزوده شده است.


 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   مجید محمدپور رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران در نشست این انجمن با اصحاب رسانه با موضوع جهش تولید و بیست و پنجمین نمایشگاه صنعت نفت گفت: در حال حاضر ۸۵ درصد از تمامی تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در داخل کشور تولید می‌شود، این رقم سال گذشته ۶۵ درصد بود است.
او افزود:در سال ۸۷ که انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ثبت شد، تعداد شرکت‌های زیر مجموعه آن کمتر از انگشتان یک دست بود که عمدتا در حوزه ساخت لوازم یدکی فعالیت می‌کردند، اما در حال حاضر تعداد این شرکت‌ها این انجمن به رقم ۸۲۰ مورد رسیده که حاصل تلاش جمعی است.
محمدپور ادامه داد: ۲ هزار واحد به عنوان زنجیره تامین تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت در حال فعالیت هستند که ۸۰ هزار شغل مستقیم و ۲۵۰ هزار شغل غیر مستقیم ایجاد کرده اند.
او بیان کرد: بیش از ۵ میلیارد یورو امکان ساخت تجهیزات در داخل را داریم که البته به صورت کامل فعال نیست.
رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران گفت:طی این سال‌ها پیشرفت‌های کیفی خوبی هم داشته ایم که اکنون بسیاری از تجهیزات تولیدی ما با محصولات شرکت‌های اروپایی و چینی برابری می‌کند.
او اظهار کرد: برای مدیریت بازار، بررسی قوانین و مباحث بین المللی و سایر مباحث مرتبط با فعالیت هایمان نیز کمیسیون‌هایی را تحت عنوان توسعه بازار، راهبردی، بیمه و مالیات و ایجاد کردیم که تحت نظارت ستاد مرکزی، هماهنگی آن‌ها انجام می‌شود.
محمدپور افزود: ۴۷ درصد از شرکت‌های عضو انجمن، در تهران مستقر هستند، ۴ درصد آن‌ها در خراسان رضوی، ۶ درصد در استان مرکزی و ۱۱ درصد دیگر در خوزستان مشغول به کار هستند.
او گفت: ۱۸۲ شرکت زیر مجموعه انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت دانش بنیان هستند، یک کمیته تخصصی دانش بنیان هم تشکیل داده ایم و تلاشمان این است که تا سال آینده در صورت برطرف شدن مشکلات اقتصادی ، ۱۰۰ شرکت دیگر نیز دانش بنیان شوند.

۴۰ درصد از توان تولید سازندگان تجهیزات صنعت نفت غیر فعال است
رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران گفت: به دلیل کاهش تقاضا، حدود ۴۰ درصد از ظرفیت تولیدکنندگان خالی است.
او تصریح کرد: در اقتصاد دو بخش عرضه و تقاضا وجود دارد، ما تولیدکنندگان توان تولید و عرضه را رشد داده ایم، اما متاسفانه آن مقداری که ما عرضه را رشد داده ایم تقاضا رشد نکرده است.
محمد پور ادامه داد: ما هر جا که قوی شدیم کسی نتوانست ما را تحریم کند، ما معتقدیم که بعد از شعب ابی طالب سخت‌ترین تحریمی که در طول زمان برای کشوری ایجاد شده مربوط به ایران است.
او بیان کرد: ما اگر به دنبال اشتغال هستیم باید تولید داشته باشیم، امیدوارم بیش از دو میلیون بشکه نفتی که برای بودجه سال آینده تعریف شده، تحقق پیدا کند تا ما بتوانیم تولید را افزایش دهیم.
این فعال حوزه تجهیزات نفت اظهار کرد: اگر به دنبال تولید هستیم باید سرمایه گذاری صورت بگیرد و برای سرمایه گذار هم باید جذابیت ایجاد شود و این جذابیت، افزایش تقاضا است.
او ادامه داد: یکی موفقیت‌های اعضای این انجمن که در سال جهش تولید به آن نائل شدند، ساخت برخی شیرآلات ویژه است. اگر ما چند پروژه دیگر مانند خط لوله گوره به جاسک داشته باشیم، قطعا این رقم ۴۰ درصد ظرفیت غیرفعال کاهش پیدا می‌کند.
محمدپور گفت: ما امکان این را داریم که سالیانه معادل ۵ میلیارد یورو تجهیزات تولید و آن‌ها را صادر کنیم. این امکان بالقوه است که تحقق پیدا نمی‌کند مگر آن که پروژه‌ها افزایش یا پتروپالایشگاه‌ها گسترش یابد و امثال این اتفاق‌ها رخ بدهد.
او اظهار کرد: ما می‌توانیم که به عنوان یک هاب یا مرکز تجهیزات ساز در منطقه جنوب غربی آسیا تعریف شویم، اما مشکلات موجود در صادرات مانند مشکلات ارزی، مانع از این مسئله می‌شود.


کد مطلب: 132195

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/132195/افزایش-۲۰-درصدی-تولید-تجهیزات-بومی-نفت

نفت ما
  https://www.naftema.com