کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

افتتاح دوازده طرح صنعت آب و برق در کردستان

12 بهمن 1399 ساعت 11:43

استاندار کردستان گفت: دوازده طرح صنعت آب و برق امروز - دوازدهم بهمن -در استان کردستان و در محدوده شهرستان‌های سنندج، سقز، کامیاران و مریوان افتتاح می‌شوند.


 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   بهمن مرادنیا با اعلام این خبر گفت: مهم‌ترین اتفاق در این هفته از پویش، آغاز بهره‌برداری از سد رمشت، شبکه آبیاری و زهکشی رمشت- امیرآباد، آب‌اندازی شبکه آبیاری و زهکشی گاران، بهره‌برداری از تصفیه‌خانه آب و آبرسانی به سقز از سد چراغ‌ویس و تصفیه‌خانه فاضلاب کامیاران است.
مرادنیا افزود: سد رمشت در فاصله سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۸ با حجم مخزن ۵.۸ میلیون مترمکعب با هدف اشتغالزایی، بهبود وضعیت آب زیرزمینی و شرایط معیشتی مردم منطقه در محدوده شهرستان کامیاران ساخته شده است.
وی اظهار داشت: این سد آب ضروری برای اراضی به میزان ۵۰۰ هکتار در پایین‌دست، آب شرب شهرستان موچش و ضمن تأمین نیاز محیط زیستی رودخانه را تنظیم و تأمین می‌کند.
مرادنیا افزود: اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم این سد در زمینه‌های باغداری، کشاورزی، دامداری و پرورش ماهی معادل هزار و ۳۰۰ نفر در سد و شبکه است.
استاندار کردستان گفت: شبکه آبیاری و زهکشی امیرآباد-رمشت هم که در فاصله سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ ساخته شده سبب بهبود ۸۰۰ هکتار اراضی و توسعه ۳۴۲ هکتار دیگر می‌شود.
وی افزود: هدف از طرح گاران تأمین آب اراضی کشاورزان پایاب سد گاران به مساحت کلی ۴ هزار و ۵۵۶ هکتار است که در حال حاضر بخش‌هایی از واحد‌های یک و دو آن به مساحت هزار و ۱۰۰ هکتار به بهره‌برداری می‌رسد.
استاندار کردستان گفت: سد گاران با مخزن ۹۲ میلیون مترمکعبی روی رودخانه گاران از سرشاخه‌های سد سیروان احداث شده و به کمک آن ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب تنظیم می‌شود.
مرادنیا افزود: تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب نیز در سقز و کامیاران به بهره‌برداری می‌رسد. احداث تصفیه‌خانه آب و آبرسانی به سقز از سد چراغ‌ویس، در سال ۱۳۸۹ شروع شده و بعد از ۱۰ سال افتتاح می‌شود.
مرادنیا گفت: ظرفیت آبرسانی خط لوله احداث شده ۴۰۰ لیتر در ثانیه است و تأمین بلندمدت آب شرب جمعیت ۱۴۰ هزار نفری سقز تا سال ۱۴۲۵ را انجام می‌دهد. تصفیه‌خانه فاضلاب کامیاران هم با ظرفیت ۱۲ هزار و ۸۴۰ مترمکعب در شبانه روز، فاضلاب جمع‌آوری شده از شبکه‌ای به طول ۸۰ کیلومتر را تصفیه می‌کند. این تصفیه‌خانه فاضلاب جمعیت ۸۷ هزار نفر در کامیاران را تصفیه کرده و پساب دارای کیفیت منطبق بر استاندارد‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست را تولید می‌کند.
استاندار کردستان گفت: اگرچه کردستان در هفته سی و نهم پویش از نظر طرح‌های صنعت آب و با هدف‌گذاری توسعه امکانات معیشتی و اشتغالزایی بارز است، اما احداث نیروگاه مقیاس کوچک ۱۴ مگاواتی در شهرستان مریوان نیز به جهات مختلف حائز اهمیت است. این نیروگاه توسط بخش خصوصی احداث می‌شود و برق مورد نیاز توسعه صنعتی منطقه را نیز تأمین می‌کند.
وی افزود: این گونه نیروگاه‌ها به لحاظ کوچک بودن در نزدیکی محل مصرف برق ساخته می‌شوند و به همین علت هزینه انتقال برق در مسافت‌های طولانی برای آن‌ها وجود ندارد. راندمان تولید موتور‌های گازسوز این نیروگاه نیز ۵۶.۲ درصد است.
مرادنیا گفت: تأمین برق از این نیروگاه برای مصارف گلخانه‌ای امکان توسعه تأسیسات تولیدی کشاورزی گلخانه‌ای برای ۵۰ نفر اشتغال ایجاد می‌کند.
استاندار کردستان خاطرنشان کرد: این نوع نیروگاه‌های مقیاس کوچک به لحاظ پراکنده بودن و اثر آن بر بهبود پدافند غیرعامل و کاهش آلایندگی ناشی از سوخت‌های مایع نیز اهمیت دارند.
مرادنیا گفت: طرح‌های هفته سی و نهم پویش هر هفته الف-ب-ایران نقطه شروع دلپذیری برای مردم کردستان در آغازین روز از چهل و دومین سالگرد انقلاب اسلامی ایران است.


کد مطلب: 132580

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/132580/افتتاح-دوازده-طرح-صنعت-آب-برق-کردستان

نفت ما
  https://www.naftema.com