کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آن روزگاران یاد باد!

 یادی از بزرگترین فاینانس ها در پتروشیمی 

20 بهمن 1399 ساعت 13:30

با اطمینان میتوان گفت مهم ترین و بزرگترین رقم جذب سرمایه خارجی در کشور پس از توافق برجام  در صنعت پتروشیمی بوده است.


 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   حدود یک میلیارد یورو! بله درست میخوانید. ولی با دقت بیشتر باید گفت که طی توافقی میان هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس و دو شرکت ژاپنی ماروبنی و ایتوچو مبلغ نهصد و شصت میلیون یورو در قالب قرارداد "یوزانس" منعقد گردید. این مهم که مقدمات و مذاکرات انبوه آن بسیار پیش از برجام و پیرو آینده کاوی صورت گرفته در خصوص تحولات سیاسی پیش رو حَسَب نتایج بدست آمده از نظریه بازیها (Game Theory) در شرکت پتروشیمی بین الملل (ویا صحیح تر ان پی سی اینترنشنال) انجام گردید؛ که مطابق آن محتمل ترین پیش بینی، به قدرت رسیدن دولت فعلی در ایران  و ثمربخشی مذاکرات بوده است (این نتایج بصورت جهانی توسط Bruce Bueno de Mesquita استاد دانشگاه نیویورک و مشاورارشد انستیتو هوور دانشگاه استنفورد در سال  2009 منتشر گردید).
ایده اصلی، حمایت و تلاش در به ثمر رساندن موضوع در فضای مبهم آن دوران تماما به همّت و پشتکار عیسی مشایخی دیپلمات و کارشناس مسلم حوزه فاینانس صورت گرفت که در آن زمان سکان مدیریت شرکت پتروشیمی بین الملل  را در اختیار داشت. ایشان کماکان ترجیح داده اند در گوشه ای سکوت کرده و هرگز از بی مهری های که بر او رفته  سخن نگوید اما همچنان پرانرژی به کار و خدمت مشغول است.
این مدیر باسابقه که نقش پررنگی در اخذ تمام اعتبارات خارجی دو ده دهه اخیر (یا در واقع کل منابع خارجی توسعه صنعت پتروشیمی) داشته است به اذعان بسیاری از مدیران بانکهای خارجی نظیر هرمس و دویچه بانک و حتی مدیران باسف که شفاها و کتبا به اطلاع مدیران وقت شرکت ملی صنایع پتروشیمی رسیده است  بعنوان مبدع مدلهای ترکیبی تامین منابع مالی "An Innovator of Hybrid Financial Instrument" شهرت داشته است بنحوی که در کنفرانسی بین المللی در برلین این تعبیر از زبان عالی ترین مقام شرکت بزرگ شیمیایی BASF آلمان مجددا به وی اطلاق گردید.
 مشایخی در کنار کار، مدرس "تامین منابع مالی از بازارهای بین المللی" به زبان انگلیسی در برخی مراکز دانشگاهی نیز بوده است  و نخبگان جوان  امور حقوقی نفت ازبرگزاری این دوره های خاطره انگیز به نیکی  یاد می کنند و صاحب نظران دست اندرکار  سخنرانی های وی را در کنفرانس های بین المللی منطبق با معیارهای جهانی ارزیابی کرده و نوع ارائه  آن را منحصر بفرد می دانند .
عیسی مشایخی کارشناس زبده و مدیر با سابقه نفت و پتروشیمی در راستای افزایش تعاملات بین المللی و تامین مالی (فاینانس) اقدامات ماندگاری از خود به یادگار گذاشته است که از آن میان می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
1-اولین و تنها تامین کننده منابع مالی پسا برجام در قالب یوزانس از شرکت های ماروبنی و ایتوچو و دارای نقش موثر در تامین مالی پروژه بزرگ و ملی پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس. 
2-جلب نظر شرکت های مُعظم خارجی به بازار ایران که ماحصل شناخت کامل ازآینده جهانی صنعت پتروشیمی و آشنایی با استراتژی شرکت های صاحب نام این صنعت بوده است. بعنوان نمونه ترغیب و تشویق شرکت پرآوازه BASF   به ورود در مذاکرات که با ارایه پیشنهادات جذاب کارشناسی محقق گردید و به نهایی سازی توافقنامه مشارکت و سرمایه گذاری در پروژه ای با زنجیره ارزش کامل در ایران به ارزش بیش از پنج میلیارد یورو با هلدینگ خلیج فارس منتهی گردید که متاسفانه ورود انبوه نظرات غیرکارشناسی و بعضا ستیزه جویانه به اطاله روند مذاکرات منجر گردید که همزمانی خروج امریکا از توافق برجام این فرصت بی نظیررا  بی حاصل گذاشت. 
3- توفیق همکاری و تعامل با مجموعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی به ویژه تیم مدیریت مذاکره کننده تامین منابع مالی در دولت های گذشته ( مهندس محمد هادی رهبری و جمعی از مدیران مجرب پتروشیمی) در طراحی و ساختارسازی تامینی بالغ بر ۱۱ میلیارد یورو منابع مالی از بازارهای بین المللی طی برنامه های سوم و چهارم توسعه اقتصادی کشور.
 4-انجام سخنرانی های متعدد در کنفرانس ها و همایش های بین المللی در دوران برجام JPOA و پسا برجامJCPOA  و معرفی هلدینگ خلیج فارس به عنوان برندی جدید ودارای اعتبار جهانی به اعتبار دهندگان و موسسات بیمه صادراتی در شرایطی که امکان بهره گیری از تضمین و تعهدات شرکت ملی صنایع پتروشیمی و وزارت نفت به دلیل قوانین جدید مرتبط با خصوصی سازی برای شرکت های پتروشیمی مقدور نبود.
5-همراهی صادقانه، کارشناسانه و  مقتدرانه در کنار امور حقوقی هلدینگ خلیج فارس درحال و فصل اختلافات و مذاکرات هلدینگ در مشارکت های خارجی از جمله ونیران، پتروشیمی فیلیپین و مهر.
6- حضور موثر و متمایز در قالب  Moderator  کنفرانس های بین المللی در خارج و داخل کشور به گونه ای که از شرکت  پتروشیمی بین المللی به عنوان مهم ترین بازوی تامین منابع مالی مورد نیاز صنعت پتروشیمی کشور یاد شود. اقدامات ماندگار صورت گرفته در عرصه سرمایه گذاری و تامین مالی از دید اهل فن مخفی نمانده و با شگفتی از آن صحبت میشود 
 مشایخی از جمله مدیرانی بود که در پی تفاوت نگاه مدیریتی با مهندس رحیمی و نژاد سلیم از هلدینگ خلیج فارس خداحافظی کرد.
حالا که صحبت از بازگشت دوباره ایالات متحده به میز مذاکرات برجام مطرح شده و احتمال دور جدید مذاکرات پنج به اضافه یک پیش آمده، جای مذاکره کنندگان باتجربه و امتحان پس داده ای مثل دکتر عیسی مشایخی اگر در لیست مذاکره کنندگان ایرانی هم نباشد بد نیست به عنوان یک گزینه مهم و معتبر بین المللی در لیست مجموعه نفت و پتروشیمی کشور برای ارزیابی و رفع شرایط تحریم های اعمال شده علیه این صنعت مورد توجه مسئولین ارشد کشور قرار بگیرد.


کد مطلب: 132806

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/132806/یادی-بزرگترین-فاینانس-پتروشیمی

نفت ما
  https://www.naftema.com