کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

دستیابی به توسعه پایدار در بخش کشاورزی، جز با حمایت دولت میسر نخواهد بود

29 بهمن 1399 ساعت 10:44

مدیر عامل شرکت شهرک های کشاورزی کشور  گفت:  برای اثر گذاری در بخش هایی همچون بهره وری منابع تولید، اشتغال و رشد اقتصادی باید توجه را به سمت توسعه شهرک های کشاورزی متمرکز نماییم و آینده کشاورزی را تضمین کنیم .


 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   مشروع گفت و گو با مهندس منصوری  را در ادامه می خوانید:

در مورد تعداد شهرک ها در کل کشور، صدور مجوز و اینکه با ایجاد این شهرک ها چقدر اشتغالزایی ایجاد شده است توضیح بفرمایید.
شرکت شهرک های کشاورزی شرکتی نوپاست که با مصوبه مجلس و در واقع با اساسنامه دولت ایجاد شد و در آخر سال ۹۲ با معرفی هیات مدیره فعالیت خود را آغاز کرد. هدف از تاسیس آن توسعه شهرک های کشاورزی در سه حوزه گلخانه ای ، دام و طیور و آبزیان در سطح کشور است . این شرکت یک شرکت توسعه ای است و برای توسعه فعالیتهایش در سطح کشور محدودیت ندارد و عملاً در سال ۹۷کار اجرایی را در سطح گسترده در کشور آغاز نمود در ابتدای کار نیاز بود استعدادیابی در کل کشور انجام شود. این مطالعات با هدف توسعه شهرک گلخانه ای صورت گرفت. بر اساس این مطالعات اولویت اول ۲۷۳ هزار از اراضی کشور را مساعد توسعه شهرک های گلخانه ای و در مطالعات بعدی به ۵۰۰ هزار هکتار و بعدها گزینه های دیگری نیز پیشنهاد گردید. این اراضی شامل منابع ملی، دولتی و تعاونی ها  و مستثنیات هم می شود بر اساس این مطالعات پایه با سازمان جهاد کشاورزی و وزارتخانه هماهنگی لازم برای تخصیص و عرصه های ملی انجام شد و تا امروز حدود بیش از ۴۷ هزار هکتار  از این عرصه ها برای انجام مطالعات تکمیلی فاز دو و سپس ایجاد شهرک های کشاورزی در سه حوزه گلخانه ای و دام طیور و آبزیان در اختیار گرفتیم میتوان گفت بالغ بر ۹۰ درصد از اراضی که در اختیار گرفتیم.
در همین دو سال اخیرتوانستیم کارسازی کنیم در ادامه مسیر شهرکها با محدودیتهایی همچون معارضین محلی و عدم تأمین انرژی و آب که یکی از الزامات و زیربناهای ایجاد شهرکها است مواجه شدیم که این  تا بحال مانع ایجاد واگذاری خیلی از عرصه های در اختیار بوده است .
مکاتباتی با دولت انجام شده و کمیسیون محترم کشاورزی مجلس در این مورد اقدامات مناسبی انجام دادن ، برای این منظور طرح جهش تولید به صورت یک فوریتی در دستور کار قرار داده شد. در تلاش هستیم تا به فراخور گشایشهایی که صورت میگیرد بصورت میانگین ماهی یک فراخوان برگزار کنیم و بتوانیم نسبت به جذب سرمایه گذاران در شهرکها اقدام نماییم سعی داریم با این کار به تولید و اقتصاد کشور و همچنین و به اشتغالزایی در کشور کمک باشیم.
با توسعه شهرک های کشاورزی و حفظ منابع می توان به تولید پایدار رسید و دستیابی به آن با حمایت همه ارکان دولت و دستگاه های اجرایی میسر می شود.
یکی از فاکتور هایی که برای ما بسیار حائز اهمیت است، فرایند صدور مجوزها است که هزینه زیا دی به سرمایه گذاران تحمیل می کرد و باعث سرخوردگی سرمایه گذار در ادامه مسیر می شد. تلاش کردیم این مسیر کوتاه شود و با ابلاغیه وزیر محترم تاکنونبدون دریافت وجه از متقاضی این راه تسهیل تر و جاذبه حضور در شهرکها را بیشتر کردیم و بر این عقیده هستیم که میشود فرآیند های دست و پاگیر دیگر را حذف کرد تا سرعت توسعه و گسترش این شهرکها را شتاب بدهیم.
اهمیت شهرک های کشاورزی در این است که با روش سنتی کشاورزی خداحافظی کنیم تا در مصرف زمین و آب و نهاده های محصولات کشاورزی صرفه جویی بیشتری به عمل آید و بتوانیم با بهره وری از همه عوامل تولید جهش تولید را بمعنای واقعی تحقق ببخشیم و یکی از چالش های اصلی ما کمک به مقوله اشتغالزایی است.
در مقوله آب با توجه به موقعیت جغرافیایی و اقلیمی کشور سعی شده به صرفه جویی در مصرف آب بیشتر پرداخته شود. مصرف آب در گلخانه ها بسیار کمتر از تولید در عرصه های دیگر است و محصولات بیشتری می توان برداشت کرد و این نوعی جهش در تولید است که تولید محصول را ۱۰ برابر افزایش میدهد.
توسعه گلخانه ها و شهرک های گلخانه ای  از حیث صرفه جویی در مصرف آب و افزایش راندمان به مراتب از توسعه سیستم های آبیاری اهمیت بیشتری دارد این روش ما را در مسیر دستیابی به برنامه های اقتصاد مقاومتی به بهره برداری ملموس تر و قابل رویت تر می رسد.
در خصوص بحث اشتغال هیچ فعالیت صنعتی و اقتصادی نمی تواند تا این حد که در توسعه شهرک های کشاورزی اشتغال ایجاد کرده، به حل این معضل کمک کند. احداث گلخانه ها و شهرک های گلخانه ای بخش های دیگر صنعت را هم فعال خواهد کرد. نیاز به محصولات فولادی و محصولات پتروشیمی و برقی و … نمایانگر این ا دعاست. در واقع توسعه این شهرک و رشد تولیدات آن کمک به رشد بخش نیز خواهد بود. اگر ما دغدغه اشتغال و رفع بیکاری را در کشور داریم ، هیچ راهی مطمعن تر از شهرکهای کشاورزی و خودکفایی در این چرخه اقتصاد نیست.
بحث صادرات نکته حائز اهمیت دیگر است که مخصوصاً در این سال ها بیشتر از گذشته به آن بسیار پرداخته شده است و برای کشور حائز اهمیت است اما اگر بررسی از روند محصولات گلخانه ای داشته باشیم، حجم عمده از صادرات کشاورزی به لحاظ بازار و جذابیت کالاهای تولیدی از محصولات گلخانه ای بوده است و نشانگر این است که کشورهای هدف، راغب به خرید محصولات گلخانه ای و شیلاتی هستند. در نهایت اگر به دنبال توسعه صادرات و ارزآوری برای کشور هستیم، مسیر آن توسعه شهرکهای کشاورزی است.
از مزایای دیگر احداث گلخانه این است، زمانی که شهرکی ایجاد می شود، نیازی نیست که برای هر گلخانه کلیه خدمات مورد نیاز مانند شبکه های آب و برق و گاز و معابر و حفر و تجهیز چاه و …. بصورت منفرد ایجاد شود در شهرکهای کشاورزی بر کلیه واحدهای تولیدی به صورت تجمیع شده این فعالیتها انجام می شود تا هزینه های تولید به شدت کاهش یابد.
فعالیت در شهرکهای کشاورزی جزو فعالیتهای اقتصادی زود بازده و با توجیه پذیری بالا بوده و حداکثر دو ساله کل سرمایه بر میگردد. در حوزه پرورش ماهی و میگو می توان گفت که زودتر از این زمان سرمایه را می توان برگرداند. زیرا کلیه محصولات تولیدی صادرات محور هستند و قابلیت صادرات به کشورهای هدف را دارند. به همین خاطر ایجاد شهرک های کشاورزی بسیار حائز اهمیت است.
بارها گفته ام که نسخه شفابخش دولت برای رهایی از این گره های اقتصادی، کمک به توسعه شهرک های کشاورزی با رفع موانع و حمایت از سرمایه گذاران این بخش است.
در کنار گلخانه ها ما بخش دام و طیور را در حوزه فعالیت خود داریم و بدلیل ملاحظات مسائل بهداشتی توسعه شهرک های دام و طیور را با حساسیت و دقت بیشتری انجام میدهم و در این شهرکها باید مدیریت واحد اعمال شود تا موفق باشند. سعی شده بیشتر افراد منفرد و با تعداد کم در شهرکهای دامپروری استفاده شده است بعنوان مثال در استانآذربایجان شرقی شهرک پرورش گاو شیری را در حال احداث داریم و همینطور شهرک زنجیره تخم مرغ را در استان گلستان احداث شد و به بهره برداری رسید.  این شرکت بزرگترین زنجیره  تولید تخم مرغ در کشور و حتی کشورهای دیگر است. این شهرک به تنهایی نیاز  ۱۰ درصد کل کشور را تامین می کند.
در حوزه آبزی پروری اقدامات گسترده ای از سال قبل آغاز شده است. در مرحله اول، سواحل جنوب و سواحل شمال کشور را بررسی کردیم. استان های هرمزگان ، گلستان و بوشهر در این بخش ورود موثری داشتند. نزدیک به ۳۰ هزارهکتار که سه برابر ظرفیت فعلی کشور است توانستیم برای توسعه شهرکهای پرورش میگو مطالعات تکمیلی را انجام دهیم. در هرمزگان و گلستان دو شهرک بزرگ مقیاسدر سطح ۶۴۰۰ هکتار و ۸۸۰۰ هکتارآماده واگذاری به سرمایه گذاران است. در مجموع تا بحال از عرصه های شیلاتی حدود ۴۵۰۰ هکتار معادل ۴۰ درصد ظرفیت فعلی کشور به سرمایه گذاران واگذار شده و طی ماههای آینده به بهره برداری  میرسند و حدود ۱۵۰۰۰ هکتار نیز آماده واگذاری داریم که در حال بررسی اهلیت سرمایه گذاران متقاضی با کمک کارگروه های استانی هستیم.
یکی از فاکتورهای مهم اینست که برای افزایش تولید به مکانیزاسیون تولید این شهرک ها توجه زیادی شده تا در سال به دوبار کاشت و برداشت برسند و میزان تولید در هر هکتار به ۸ تن  افزایش یابد.
در هر سه حوزه فعال هستیم و تنها مانع ما بحث تخصیص آب و تامین گاز، برق مورد نیاز است. قانون تکلیف کرده تا وزارت نیرو و وزارت نفت این امکانات را تا درب شهرکها تامین کنند اما تا به حال استقبالی از این دستگاه ها برای تامین نیاز شهرک های کشاورزی جز در موارد محدود صورت نگرفته است.
از مجموع اراضی که در اختیار داشتیم، بخشی که قابلیت فراخوان داشته در سطحی حدود ۱۱ هزار هکتار واگذار کردیم و نظارت بر آن ها را به صورت مستمر انجام  می دهیم. اگر افراد نتوانند به تعهدات خود عمل کنند، به سرعت قراردادها را فسخ می کنیم و در چرخه فراخوان های بعدی قرار می دهیم.
در آیین نامه های مصوبه مجمع، ضوابط کاری در شهرک ها یکسان است. جز اینکه پیشنهادهایی که در آیین نامه به آن اشاره شده و ما می توانیم به صورت مشارکتی در آن فعالیت کنیم. انعطاف زیادی در این حوزه وجود دارد و در مجموع شیوه کار ما در احداث شهرک های خصوصی و دولتی تقریبا یکسان است.
در مورد کاهش نرخ سود تسهیلات واگذار شده به فعالان این بخش، باید گفت هر ساله شرایط و پرداخت تسهیلات این بخش تغییر کرده است. به عنوان مثال در سال گذشته سود تسهیلات ۷ درصد و ۹ درصد بود و امسال به ۱۲ درصد و ۱۴ و نیم درصد افزایش پیدا کرده است.درخواست ما از مسئولان این است که پرداخت تسهیلات از شیوه یک در سالهی مختلف تبعیت کند در سال های متمادی تغییر نکند و شرایط یکسان و مناسبی در پیش گیرند و همچنین سود تسهیلات را کاهش بدهند تا انگیزه برای فعالان این بخش ببشترشود. با بانک کشاورزی توافق شده تا هر سرمایه گذار ۲۰ درصد سرمایه را تامین نماید و مابقی هزینه های مورد نیاز اجرای طرحها توسط بانک تامین شود. پیشنهاد دادیم کمک های بلاعوض برای سرمایه گذاران مناطق محروم در نظر بگیرند تا بتوان حضور سرمایه گذاران در مناطق کمتر توسعه یافته کشور را بیشتر کنیم.
ما در شهرکهای کشاورزی تا آنجایی که مقدور بوده توانستیم مقررات دست و پاگیر را حذف و شرایط را برای حضور سرمایه­گذاران تسهیل کنیم و همین موضوع باعث شده در چند سال اخیر با رشد سرمایه گذاری در شهرکها مواجه شویم و کلیه ارکان شرکت و هیئت مدیرهدر همه حوزه های فعالیت تاکید بر رعایت قوانین و مقررات و اصول فنی در اجرای امور دارند و چنانچه در مسیر اجرا و احداث واحدهای تولیدی به مواردی از انحراف از مقررات چه از ناحیه همکاران یا از ناحیه سرمایه‌گذاران مواجه شویم به شدت برخورد خواهیم کرد.

منبع: خبر فوری


کد مطلب: 133053

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/133053/دستیابی-توسعه-پایدار-بخش-کشاورزی-جز-حمایت-دولت-میسر-نخواهد

نفت ما
  https://www.naftema.com