کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

روحانی: دنیا بداند که برجام غیرقابل تغییر است

29 بهمن 1399 ساعت 10:53

رئیس جمهور گفت: آنچه که ۲۳ تیر ماه ۹۴ امضا شده غیر قابل تغییر است و همه دنیا باید بداند برجام به همان شکل ۲۰۱۵ را ما قبول داریم ما تغییری در این قرارداد نمی دهیم و بر تعهد خود نیز پابرجا ایستاده ایم.


  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز در جریان نشست هفتگی هیئت دولت طی سخنانی با اشاره به راهبرد ایران در برجام گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچوقت نمی خواهد از سلاح هسته ای استفاده کند و این نه حرف امروز، بلکه از سال 1370 بارها و بارها در این زمینه صحبت کرده ایم و همیشه نظر واحد در این زمینه بوده است که دنبال سلاح هسته ای نخواهیم بود اما دنبال فناوری هسته ای هستیم و خواهیم بود که حق ما است.
 روحانی با اشاره به اینکه ما پادمان را اجرا کردیم و می کنیم، اظهار داشت: ما نمی خواهیم فعالیت مخفی هسته ای داشته باشیم، نه دیروز ، نه امروز و نه فردا، این تصمیم قاطع ما است چه آمریکا، اروپا و سازمان ملل بخواهند و چه نخواهند. در این زمینه نظر مقام معظم رهبری به عنوان فتوا برای ما اصل است و از عهدی که بستیم خارج نخواهیم شد.
  برجام در سایه اعتدال که خود رهبری هم فرمودند که اعتدال متن قرآن است، به پیش رفت و  مذاکرات با شکل جدید از سال 92 شروع شد و در سال 94 به امضا رسید.
وی افزود: آنچه که 23 تیر ماه 94 امضا شده غیر قابل تغییر است و همه دنیا باید بداند برجام به همان شکل 2015 را ما قبول داریم ما تغییری در این قرارداد نمی دهیم و بر تعهد خود نیز پابرجا ایستاده ایم.
 روحانی خاطرنشان کرد: وقتی ترامپ با فشار عربستان و تندروهای داخل آمریکا و اسرائیل از برجام خارج شد ما در آخر شهریور همان سال در سازمان ملل بودیم، ترامپ بعد از نقطش تا بعد از ظهر آن روز 8 بار به ما پیغام داد که ملاقات کنیم شب آن  روز رئیس جمهور فرانسه به من زنگ زد و گفت که الان من پیش ترامپ بودم و شما قبول کنید که یک ملاقات به هر ترتیت رقم بخورد چند رئیس جمهور به هتل ما آمدند که ترامپ گفته دو کلمه در برجام بگذارند مبنی بر اینکه ما راجع به موشک و منطقه مذاکره کنیم و من گفتم به هیچ عنوان یک کلمه اضافه و کم نمی شود.
رئیس جمهور گفت: مکرون نیز به ما گفت که قبول کنید راجع این دو مسئله در آینده مذاکره شود ولی ما گفتیم که هرگز چنین چیزی ممکن نیست.
وی تاکید کرد: اروپا بداند اگر ما مسئله موشک و منطقه را در قالب عنوان بحث مطرح می کردیم خود ترامپ به برجام باز می‌گشت بنابراین در برجام آنچه مدنظر شما است، تغییری نخواهد کرد همین برجامی که هست را یا می پذیرید یا قبول نمی کنید.
رئیس جمهور در ادامه عنوان کرد: اینکه دنیا به جای برداشته شدن تحریم ها راجع به کاهش تعهدات ایران یا قانون اخیر مجلس شورای اسلامی حرف بزند  فرار به جلو است در حالی که یک مشکل بیشتر وجود ندارد و آن تحریم ظالمانه و غلط است.
وی افزود: من دیشب به یکی از مقامات اروپا گفتم که مشکل یک چیز بیشتر نیست و آن تحریم غلط و ظالمانه است امروز تحریم ها را بردارند ما فردا صبح به همه تعهدات عمل می کنیم البته ما باید راستی آزمایی کنیم که تحریم ها برداشته شده است.
رئیس جمهور تاکید کرد: آمریکایی ها با صراحت اعلام کنند ما هم به صراحت اعلام می کنیم، یک قدم بردارند ما هم یک قدم برمی داریم به تمامی تعهداتشان عمل کنند ما هم به تمامی تعهداتمان عمل می کنیم.
روحانی گفت: مردم شک نداشته باشند که امریکا راهی جز بازگشت به برجام ندارد ما باید صبر و تحملمان را نگه داریم، ما نزدیک به قله هستیم بنابراین رسیدن به قله نهایی نزدیک است ما اهل لجبازی نیستیم و به محض اینکه ببینیم تحریم ها برداشته شده و 5+1 به تعهدات خود بازگشته ما نیز به تعهدات خود بازمی گردیم.
روحانی در بخش دیگری از اظهاراتش با تشکر از مجلس به دلیل تصویب اصلاحیه بودجه سال1400 خاطرنشان کرد: همه می‌دانیم که بودجه یکی از لوایح بسیار مهم سالانه دولت‌هاست و امسال ویژگی‌های خاص خود را دارد، چون آخرین سال این دولت و اولین سال این مجلس هست و همچنین در آستانه سال1400و پایان قرن هستیم و بنابراین مهم است که بودجه را به سامان برسانیم.
وی با تاکید بر اینکه تغییرات گسترده غیرقابل قبول از نظر دولت در کمیسیون تلفیق به وجود آمد و خوشبختانه این نظر دولت را مجلس هم تایید کرد و مجلس هم گزارش کمیسیون تلفیق را رد کرد، گفت: در دولت بار دیگر بررسی کرده و به نظرات کمیسیون تلفیق هم توجه کردیم و با هماهنگی رئیس مجلس قرار شد هیئت  کوچکی بین مجلس و دولت با هم بنشینند و اصلاحیه به گونه‌ای باشد که هم مورد قبول دولت و هم مورد تایید مجلس باشد و این کار صورت گرفت.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه برخی از اصلاحات مهمی که خود کمیسیون تلفیق انجام داده بود مورد توجه دولت هم قرار گرفت و در نهایت لایحه بصورت جدید تنظیم و اصلاحیه تقدیم مجلس شد و دیروز مجلس با رای قاطعی کلیات لایحه اصلاحی دولت را تصویب کرد، اظهار داشت: امیدواریم باقی کارهایی که باید در کمیسیون انجام گیرد نهایی شود و به صحن علنی مجلس بیاید و امیدواریم آنچه در مجلس تصویب می‌شود، با این اصلاحیه اخیر دولت که تعاملی با مجلس کار کردیم، به همان صورت و با تغییرات جزئی تصویب شود و تغییراتی حاصل نشود که شاکله به هم بخورد و ما به شورای نگهبان بگوییم قابل قبول نیست.


کد مطلب: 133055

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/133055/روحانی-دنیا-بداند-برجام-غیرقابل-تغییر

نفت ما
  https://www.naftema.com