کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تولیدکنندگان نفت محتاط بمانند

30 بهمن 1399 ساعت 7:56

عربستان سعودی از اعضای گروه اوپک پلاس که آماده می‌شوند افزایش بیشتر تولید نفت را در نشست ماه آینده بررسی کنند، دعوت کرد احتیاطشان را حفظ کنند.


 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   قیمتهای نفت تحت تاثیر بهبود تقاضا و محدودیت عرضه گروه اوپک پلاس، در معاملات نیویورک به بالای مرز ۶۰ دلار در هر بشکه صعود کرده که بالاترین قیمت در بیش از یک سال اخیر است. با این حال ادامه روند همه گیری ویروس کرونا، باعث شده ابهامات به قوت خود باقی بمانند و کاهش تولید نفت به دلیل طوفانهای قطبی در آمریکا بعید است ادامه پیدا کند.
 شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، روز چهارشنبه در کنفرانس آنلاینی که از سوی مجمع انرژی بین المللی در ریاض برگزار شد، اظهار کرد: ما در مقایسه با یک سال پیش در موقعیت بسیار بهتری قرار داریم اما باید بار دیگر نسبت به رضایت از وضعیتمان هشدار دهم. ابهامات بسیار بالایی وجود دارد و بایستی فوق‌العاده محتاط باشیم. وی همچنین گفت: باید به آن دسته از افراد که تلاش می‌کنند حرکت بعدی اوپک پلاس را پیش‌بینی کند بگویم سعی نکنید غیرقابل پیش بینی را پیش بینی کنید.
وزیران گروه اوپک پلاس به ریاست مشترک عربستان سعودی و روسیه روز چهارم مارس برای تصمیم گیری درباره تسهیل بیشتر محدودیت عرضه دیدار خواهند کرد. این گروه در حال حاضر تولیدش را بیش از ۷ میلیون بشکه در روز معادل حدود ۷ درصد از عرضه جهانی محدود کرده و قرار است امسال حدود یک و نیم میلیون بشکه در روز از محدودیت مذکور را احیا کند که این اقدام با توجه به شرایط بازار انجام خواهد گرفت.
ریاض و مسکو درباره روند احیای محدودیت عرضه اختلاف نظر دارند و روسیه به طور کلی اشتیاق بیشتری برای ازسرگیری سریع تولید دارد. هنگامی که اعضای اوپک پلاس ماه گذشته دیدار کردند سعودی‌ها به طور یک جانبه کاهش تولید داوطلبانه به میزان یک میلیون بشکه در روز در ماه های فوریه و مارس را اعلام کردند.
افزایش قیمتهای نفت باعث نگرانی واردکنندگان بزرگ شده است. دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند که یکی از بزرگ‌ترین خریداران نفت اوپک است، در همین کنفرانس اعلام کرد قیمتهای بالاتر نفت به روند احیای اقتصاد جهانی آسیب خواهد زد.
 هشدارهای شاهزاده عبدالعزیز نشان می دهد که در جلسه آینده اوپک و متحدانش بحث دیگری به وجود خواهد آمد.
 عراق که یکی از اعضای موافق با افزایش تولید در اوپک پلاس است، هفته گذشته اعلام کرده بود این گروه احتمالاً در نشست ماه آینده حفظ سطح فعلی تولید را انتخاب خواهد کرد.
 روسیه و امارات متحده عربی که در دیدارهای گذشته اوپک پلاس خواستار افزایش تولید شده بودند، هنوز نظرات خود را ابراز نکرده اند. با این حال اظهارنظر روز چهارشنبه وزیر انرژی عربستان سعودی نشان می‌دهد که این کشور تمایل دارد محدودیت عرضه فعلی حفظ شود.
در این بین، روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مشاوران سعودی گزارش کرد عربستان سعودی قصد دارد تولید نفت را در ماههای آینده افزایش دهد. انتظار می‌رود عربستان در نشست هماهنگی سیاست تولید در ماه  آینده برنامه‌هایش را به تولیدکنندگان اوپک اعلام کند.
آمار رسمی منتشره در وب سایت سازمان JODI نشان داد صادرات نفت عربستان سعودی در دسامبر سال ۲۰۲۰ برای ششمین ماه متوالی رشد کرده و به بالاترین میزان در ۸ ماهه اخیر رسیده است. صادرات این کشور در دسامبر به ۶.۴۹۵ میلیون بشکه در روز رشد کرد که بالاترین میزان از آوریل سال ۲۰۲۰ و بالاتر از ۶.۳۵ میلیون بشکه در روز در نوامبر بود. مجموع صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی عربستان سعودی در دسامبر به ۷.۷۱ میلیون بشکه در روز رشد کرد.
طبق آمار رسمی، تولید پالایشگاهی عربستانی سعودی در دسامبر ۰.۴ درصد کاهش یافته و به ۲.۳۳ میلیون بشکه در روز رسید و مصرف مستقیم نفت ۵۳ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرد و به ۲۶۷ هزار مشکل در روز رسید. تولید نفت این کشور تغییر چندانی نداشت و در ۸.۹۸ میلیون بشکه در روز ایستاد.
بر اساس گزارش رویترز، محمد بارکیندو دبیر کل اوپک در همین نشست اظهار کرد: دلایلی برای خوشبینی وجود دارد که سال ۲۰۲۱ سال احیا خواهد بود اما ابهامات متعدد دیگری پیش رو قرار دارند. وی همچنین گفت چشم انداز پیک مصرف نفت در افق نزدیک دیده نمی شود.


کد مطلب: 133081

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/133081/تولیدکنندگان-نفت-محتاط-بمانند

نفت ما
  https://www.naftema.com