کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

رکوردهای جدید تولید در پتروشیمی جم

2 اسفند 1399 ساعت 9:31

مدیر مجتمع پتروشیمی‏ جم گفت: با وجود مشکلاتی که شرکتهای پتروشیمی ‏با آن مواجه هستند مانند تحریم‏ها ، مشکلات نقل و انتقال ارز،‏ چالش‏های تامین قطعات یدکی و ... شرکت پتروشیمی‏ جم امسال توانسته به رکوردهای جدیدی در تولید محصولات خود دست پیدا کند. برای نمونه این شرکت توانسته تقریبا در همه واحدها بین ۱۰ تا ۱۵ درصد تولید را افزایش دهد و رکورد سال قبل را بشکند. در واحد پلیمری بالای ۲۵ درصد و در واحد الفین ۱۰ تا ۱۲ درصد نسبت به سال قبل افزایش تولید داشته است.


 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،    نادر کاظمیان ، مدیر مجتمع پتروشیمی‏ جم می‏گوید: شرایط تحریمی‏ کشور تامین و فروش محصولات را دچار مشکل میکند. بخش عمده ای از پلنت پتروشیمی‏ جم به ویژه واحد الفین آن مشخصات و تجهیزات منحصر به فردی در دنیا دارد. با توجه به اینکه سازندگان آن اکثرا کشورهای اروپایی هستند برای خرید قطعات یدکی با چالش‏ هایی مواجه هستیم.
وی افزود: تحریم‏ها باعث افزایش هزینه‏ های ما شده و فروش محصولات ما را محدود می‏کند. در بخش انتقال محصول برای صادرات دچار چالش‏هایی هستیم که طبیعتا هم هزینه و هم زمان ماندگاری محصولات را در انبارها بالا می‏برد. برای آشنایی با موانع مشکلات پیش رو و دستاوردهای این شرکت در سال جاری با وی گفت و گو کرده‏ایم که در ادامه می‏خوانید.
 

در بخش تحقیق و توسعه در مجتمع چه اقداماتی صورت گرفته است؟

خوشبختانه مرکز پژوهش و فناوری پتروشیمی‌جم یکی از مراکز فعال در منطقه است و سال گذشته توانستیم نشان برتر در حوزه پژوهش و فناوری را در کل کشور دریافت کنیم. به واسطه تحریم‌ها قبل از سال ۱۳۹۰ قادر به تامین کاتالیست نبودیم و به همین واسطه یک وقفه تولید در آن سال داشتیم. خوشبختانه با مشارکت کارشناسان فنی مجموعه در طول سه ماه توانستیم کاتالیست‌های مورد نیاز را با تکنولوژی جدید تولید و جلوی توقف تولید را بگیریم. از سال ۹۰ هم برای تنوع بخشی به کاتالیست‌ها و بهبود انها اقدامات خوبی انجام شده است.  در حال حاضر با وجود اینکه در شرایط تحریم قرار داریم ولی مشکلی بابت تامین کاتالیست نداریم. بخشی از کاتالیست‌ها در داخل مجمتع ساخته و بخشی دیگر نیز توسط منابع داخلی و خارجی تامین میشود. در این موضوع نگاه داخلی داریم و سعی میکنیم تا حد ممکن کاتالیست‌ها را از بازار داخلی تامین کنیم تا تحرکی نیز در صنایع داخلی ایجاد شود.


در دستیابی به سایر فناوری‌ها چه موفقیت‌هایی داشته اید؟

در زمینه تولید محصولات جدید و به ویژه ۴ تا ۵ سال گذشته توانستیم چند گرید مرغوب را طراحی و وارد بازار کنیم که کاربرد ویژه دارند. یکی از آخرین محصولات گرید LL ۲۳۵ F۶ بود که سال گذشته آن را به بازار معرفی کردیم و با استقبال خوبی هم مواجه شد. پروژه‌های متنوعی را نیز در دست اجرا داریم که سال آینده تست صنعتی خواهند شد.


چه مواردی به عنوان پاشنه آشیل در تولید مجموعه مطرح است؟

از سال گذشته سعی کردیم از حداکثر ظرفیت واحدهای مجتمع بهره برداری کنیم. سال گذشته مشکل خوراک داشتیم و اتان در منطقه کم بود. ولی امسال این مشکل حل شده است.  در حال حاضر پاشنه آشیل تولید مجتمع، مصرف اتیلن است. ما اتیلن مازاد داریم و در حال حاضر تعدادی از شرکت‌های مصرف کننده اتیلن در تغییرات اساسی هستند. بخشی از اتیلن مجتمع را باید صادر کنیم،‌بخشی را در واحدهای پلیمری خودمان استفاده میکنیم و بخشی را نیز باید به واحدهای خدماتی خط غرب برسانیم.  اخیرا مشکلی در خط غرب ایجاد شده که قرار است  سال آینده مرتفع شود. با حل شدن این مشکل میتوانیم با حداکثر طرفیت تولید کنیم. خط غرب اتیلن در مالکیت شرکت ملی صنایع پتروشیمی‌بوده ولی در حال حاضر بهره بردار آن شرکت خط غرب متعلق به هلدینگ باختر است. همچنین حدود ۲۰۰ هزار تن در سال علاوه بر مصارف خودمان مازاد اتیلن داریم که باید برای آنها بازاریابی کنیم.


سایر مشکلاتی که بر سر راه تولید وجود دارد چیست؟

شرایط تحریمی‌کشور تامین و فروش محصولات را دچار مشکل میکند. همکاران ما نهایت تلاش خود را میکنند تا مشکلات را مرتفع کنند ولی بخش عمده ای از واحدهای تولیدی پتروشیمی‌جم به ویژه واحد الفین آن مشخصات و تجهیزات منحصر به فردی در دنیا دارد. با توجه به اینکه سازندگان آن اکثرا کشورهای اروپایی هستند برای خرید قطعات یدکی با چالش مواجه هستیم. به همین منظور همکاران ما در تلاش هستند بخشی از تجهیزاتی که امکان تامین نقشه‌های آن وجود دارد را داخلی‌سازی کنند.  تحریم‌ها باعث افزایش هزینه‌های ما شده و فروش محصولات ما را محدود میکند. در بخش انتقال محصول برای صادرات دچار چالش‌هایی هستیم که طبیعتا هم هزینه و هم زمان ماندگاری محصولات را در انبارها بالا می‌برد. همکاران ما در بخش فروش و بازرگانی تلاش شبانه روزی میکنند تا به روشهای مختلف اثرات تحریم‌ها را کم رنگ کنند.


شیوع ویروس کرونا چه مشکلات احتمالی را برای تولید مجموعه ایجاد کرده است؟

خوشبختانه با برنامه ریزی خوبی که واحد HSE پتروشیمی‌جم انجام داده از همان بدو شیوع ویروس کرونا اقدامات خوبی انجام شده و تردد همکاران را در مجمتع محدود کردیم. همچنین تراکم را در محل‌های کار و استراحت به حداقل کاهش دادیم. با برنامه ریزی‌های انجام شده به محض ابتلای پرسنل به این ویروس، ‌این افراد با افراد سالم جایگزین و به این افراد به مدت یکماه برای استراحت می‌رفتند.
در گزارشی که توسط شورای بحران منطقه اعلام شد مبنی بر این بود که پتروشیمی‌جم به نحو بسیار موثری توانسته این موضوع را کنترل کند. به واسطه شیوع ویروس کرونا هیچ آسیبی به تولید مجموعه وارد نشد.


تولید امسال در مجموع چه تغییری نسبت به سال گذشته دارد؟

سال گذشته سال طلایی پتروشیمی‌جم بود و در همه واحدهای تولیدی توانستیم رکوردهای سنواتی را بشکنیم و رکوردهای جدیدی را ثبت کنیم. تقریبا در همه واحدها بین ۱۰ تا ۱۵ درصد توانستیم تولید را افزایش دهیم. بر اساس برنامه ریزی که در ابتدای سال جاری به عمل آمد، ‌خوشبختانه توانستیم رکورد سال قبل را نیز تاکنون ارتقا دهیم.  در بعضی واحدهای پلیمری بالای ۲۵ درصد و در واحد الفین ۳ درصد نسبت به سال قبل افزایش تولید داریم. امیدواریم تا پایان سال که زمان طلایی برای بهبود رکوردها است،‌ مشکل مصرف اتیلن را با همکاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی‌مدیریت کنیم تا دچار افت تولید نشویم.


پتروشیمی‌جم چه اقداماتی در راستای مسئولیت اجتماعی در منطقه عسلویه انجام داده است؟

شرکت پتروشیمی‌جم موضوعات محیط زیستی و منطقه ای را نیز در برنامه دارد و ارتباط سازنده‌ای نیز با ارگان‌های موجود در منطقه  فعالیت خود دارد. این شرکت در بحث مسئولیت اجتماعی نیز با شورای راهبردی شرکت‌های پتروشیمی‌منطقه پارس جنوبی همکاری دارد. همچنین در این زمینه به صورت انفرادی هم فعالیت‌هایی در زمینه محرومیت‌زدایی انجام داده است. به عنوان مثال در تامین مایحتاج مردم محروم منطقه و تامین وسایل آموزشی دانش‌آموزان، تامین تجهیزات بیمارستانی انجام داده است.

منبع: دنیای اقتصاد 


کد مطلب: 133110

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/133110/رکوردهای-جدید-تولید-پتروشیمی-جم

نفت ما
  https://www.naftema.com