کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مدیر عامل شرکت پتروشیمی جم:

پتروشیمی جم لوکوموتیو بازار پلیمر ایران است

3 اسفند 1399 ساعت 8:16

مدیر عامل شرکت پتروشیمی جم گفت: پتروشیمی جم، نگین پلیمرسازها و همچنین لوکوموتیو بازار پلیمر ایران است. در حال حاضر پتروشیمی جم جزو ۴ تا ۵ تولید کننده بزرگ الفین در جهان قرار دارد. پتانسیل مجموعه بسیار بالا است و فرصتهای بزرگی را در آینده پیش روی خود دارد.


 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   صنعت پتروشیمی به عنوان یکی از مهمترین بخشهای توسعه دهنده و ارزش افزا، در ادامه زنجیره صنایع نفت و گاز قرار دارد که نقش مهمی در واردات ارز به کشور دارد. در حال حاضر بیش از ۵۰ شرکت پتروشیمی در کشور فعال هستند و بیش از ۵۰ میلیون تن محصول پتروشیمی تولید می‌کنند. این محصولات در پنج گروه عمده محصولات شیمیایی پایه، کودها، آروماتیک‌ها، پلیمرها و سوخت تقسیم‌بندی می‌شوند. در این میان پتروشیمی جم جزو ۴ تا ۵ تولید کننده بزرگ الفین در جهان قرار دارد. محمد رضا سعیدی، مدیر عامل شرکت پتروشیمی جم می‌گوید: امسال صنعت پتروشیمی با وجود تمامی مشکلات سال خوبی را پشت سر گذاشت. برای آشنایی با استراتژی‌ها و برنامه‌های این شرکت و موانع و مشکلات صنعت پتروشیمی با وی گفت و گو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
 

استراتژی شرکت پتروشیمی جم چیست؟

استراتژی اصلی دستیابی به مزیت رقابتی پایدار است و دائما در حال پیگیری این موضوع هستیم. راهبرد پتروشیمی جم در بخش رشد و مزیت رقابتی پایدار در چهار حوزه پیگیری میشود؛ حوزه اول نفوذ در بازار است به عبارتی در  استراتژی نفوذ در بازار  تمرکز روی محصولات فعلی در بازار فعلی است. بنابراین با ترکیبی از تولیدات فعلی شامل پلیمرها، مواد شیمیایی، الفین ها و پلی الفین ها در بازار موجود حضور داریم. به همین منظور هم در  بازار داخل و هم در بازار جهانی به دنبال افزایش سهم بازار خودمان هستیم. در کنار این و ذیل استراتژی نفوذ در بازار، ارتقای کیفیت، پایداری بیشتر محصولات و توسعه بازار محصولات فعلی را پیگیر هستیم. ذیل این استراتژی هم در سال گذشته و هم امسال رکودهایی خوبی در تولید محصولات داشتیم.
استراتژی دوم، توسعه محصول جدید در بازارهای فعلی است. در این حوزه تمرکز خوبی داریم. سال گذشته توانستیم محصول جدید LL ۲۳۵ F۶ را وارد بازار کنیم. در حال حاضر با یک رشد ۱۶۰ درصدی توانستیم سهم خوبی را در این محصول در بازار کسب کنیم.
استرانژی سوم توسعه بازار است. یعنی محصولات جدید را در بازارهای جدید به فروش برسانیم. در اینجا مقصود ما حضور در بازارهای جهانی و بین المللی است. استراتژی چهارم پتروشیمی جم، تنوع سازی (diversification) است. بر این اساس دنبال این هستیم که محصولات جدید را وارد بازارهای جدید کنیم. برای این منظور دو پروژه بزرگ شامل ABS/ Rubber. که حدود ۸۰ درصد پیشرفت دارد و همچنین پروژه PDH/ PP  را در دست تکمیل داریم.


جایگاه پتروشیمی جم را بین شرکتهای پتروشیمی چگونه ارزیابی میکنید؟

پتروشیمی جم، نگین پلیمرسازها و همچنین لوکوموتیو بازار پلیمر ایران است. در حال حاضر پتروشیمی جم جزو ۴ تا ۵ تولید کننده بزرگ الفین در جهان قرار دارد. پتانسیل مجموعه بسیار بالا است و فرصتهای بزرگی را در آینده پیش روی خود دارد. ان شا الله با برداشته شدن تحریم ها و عوض شدن فضای بازار در زمینه متنوع سازی محصولات هم گام های بیشتری برداشته خواهد شد.


امسال با توجه به شیوع کرونا،‌شاهد ثبت رکوردهای جدیدی در مجموعه بودیم، ‌علت این موضوع را چگونه ارزیابی میکنید؟

در سال جاری با سه بحران کاهش قیمت نفت، ‌شیوع کرونا و تحریم ها مواجه بودیم. با این شرایط به یاری خدا توانستیم در بخش های مختلف تولید رکورد بزنیم. دلیل آن اهتمام نیروهای مجموعه بود. این نیروها علاوه بر اینکه خودشان را مسئول می‌دانند که برای بازنشستگان خلق ثروت کنند برای تامین کالاهای ضروری و مایحتاج  مردم هم تلاش کنند. چون هر چه صادرات بیشتر داشته باشیم ارز بیشتری وارد کشور میشود و این به معنی داشتن دغدغه برای مردم و تامین غذا و داروی موردنیاز در ایام جنگ‌اقتصادی است. عقیده دارم نیروهای پتروشیمی جم، سربازان خط مقدم دفاع از کیان سلامت و تولید کشور بودند. این انگیزه به عنوان عامل پیشبرنده وجود داشت و نقش مدیریت شرکت هم بیشتر تسهیل‌کننده بود ولی نقش اصلی را نیروهای شرکت به عهده داشته و دارند.


قیمت خوراک چه تاثیری روی تولید شما داشت؟

در ۵ ماه اول که قیمت جهانی نفت به شدت کاهش پیدا کرد وزارت نفت براساس چالش‌ها و مشکلاتی که داشت خوراک اتان را که در دنیا بین ۸۰ تا ۱۰۰ دلار بود ۵/ ۲ برابر بیشتر حدود ۲۰۰ دلار به پتروشیمی‌ها فروخت. در ۴ تا ۵ ماه اول سال تحت فشار شدید بودیم و قیمت محصولات به شدت کاهش پیدا کرد.
خوشبختانه در ادامه سال این موضوع جبران شد.
در پتروشیمی جم هم برنامه‌های تولید فعلی را محقق کردیم و هم به رکورد تولید دست پیدا کردیم این کار را تحت شرایط تحریم انجام داده‌ایم. این رکوردهای تولید در تاریخ این شرکت سابقه نداشته است. یک حرکت ملی خوبی را در کنار سایر پتروشیمی‌های انجام دادیم. امسال صنعت پتروشیمی با وجود تمامی مشکلات سال خوبی را پشت سر گذاشت.


برنامه های آتی مجموعه در چه حوزه های است؟

در دو سال گذشته به رکورد خوبی  رسیدیم در سال آتی به دنبال تثبیت این موضوع هستیم بنابراین در برنامه سال ۱۴۰۰ تثبیت وضعیت موجود را در دستور کار قرار دادیم. در کنار آن هم به موضوعات تولید سازمان، نیروی انسانی، تولید نیروی‌انسانی، مدیریت کیفیت و مدیریت مالی هم به دنبال این هستیم که در حوزه نرم‌افزار هم بتوانیم رشد خوبی را داشته باشیم.

در حوزه صادرات یا برگشت ارز حاصل از صادرات چگونه عمل کردید؟

پتروشیمی جم یکی از پاک‌ترین شرکت‌ به زعم بانک مرکزی شد و به مانند برنامه شرکت یک برنامه پاک در حوزه ارزی دارد. زیرا به تمامی تعهدات ارزی که به وزارت نفت داده بودیم به صورت کامل عمل کردیم.


در حوزه بورس چه دستاوردهایی داشته‌اید؟

پتروشیمی جم اخیرا افزایش سرمایه داشته و از ۱۳۰۰ میلیارد به حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان رسیدیم. اخیرا در مجمع فوق‌العاده شرکت این تصمیم گرفته شده است.
پتروشیمی جم از  سهام‌های  بنیادی در بازار است زمانی که شرکت‌ها اوج‌های بالایی در بورس داشتند پتروشیمی جم به آرامی حرکت می‌کرد در زمان افول‌‌ها هم پتروشیمی جم با آرامی حرکت می‌کند یعنی شرکتی بود که در بازار دارای ثبات خوبی بود و این برای سهامداران ایده‌ال است. هر چند در حال حاضر تحت محدودیت‌های کل بازار سرمایه هستیم.


در زمینه مسائل زیست‌محیطی به چه صورت عمل می‌کنید؟

مانند سایر پتروشیمی‌ها در حوزه صنعت سبز حرکت می‌کنیم. در موضوع فلرینگ کار می‌کنیم اگر فشار تحریم ها نبود این مشکل تاکنون حل شده بود ولی چون تحت فشار تحریم‌ها و محدودیت ارسال تکنولوژی هستیم، موضوع بهینه‌سازی فیلرینگ جزو برنامه سال ۱۴۰۰ ما قرار دارد و  در این زمینه حرکت‌های خوبی داریم. تیم HSE ما برنامه بسیار خوبی د ر زمینه مراقبت از حیوانات دارد. همچنین موضوع  مسوولیت اجتماعی را مدنظر داریم و خودمان را مسوول می‌دانیم هر چند باید در بدو تاسیس منطقه پارس جنوبی، ملاحظات دیده شود. در تعدادی از پتروشیمی‌ها این مقوله کمتر مورد توجه قرار گرفته که باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد. در حوزه مسوولیت اجتماعی در بین پتروشیمی‌های منطقه دارد بالاترین اهتمام را پتروشیمی جم داشته است و این نگاه خوب سهامداران پتروشیمی جم بود که در سال گذشته ۱۰  میلیارد تومان برای مسوولیت اجتماعی در منطقه پارس جنوبی هزینه کردیم و در جنبه‌های مختلف حضور داشتیم در کمک به ساخت‌وساز بیمارستان، مدرسه، خانه برای افراد محروم هم در شورای راهبردی شرکتهای پتروشیمی منطقه پارس جنوبی و هم به صورت مستقل در این حوزه،‌ یکی از بهترین‌های های منطقه عسلویه هستیم.

منبع: دنیای اقتصاد 


کد مطلب: 133144

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/133144/پتروشیمی-جم-لوکوموتیو-بازار-پلیمر-ایران

نفت ما
  https://www.naftema.com