کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

فارغ التحصیلان چگونه در وزارت نفت استخدام شوند؟

4 اسفند 1399 ساعت 7:56

مینو درباره چگونگی استخدام و جذب نیرو در وزارت نفت توضیحاتی ارائه داد.


 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   فرزین مینو، معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت  بیان کرد: فرآیندی که برای اعطای گواهی صلاحیت حرفه‌ای به افراد طی شد، کارشناسی شده و ساختار یافته بود یعنی استاندارد‌های بین المللی در این کار لحاظ شده و همچنین قضاوت‌های فردی نیز به حداقل ممکن رسید.
او افزود: تمام ابزار‌های سنجش و ارزیابی، ابزار‌هایی بوده است که از نظر پایایی، روایی، دقت و اعتبارات آزمون، سنجیده شده اند. این فرآیند از یک فراخوان شروع شد و افرادی که شرایط لازم را داشتند، توانستند درخواست ورود به این فرآیند را بدهند. این شرایط شامل سطح تحصیلی، تجربی و سن و سال بود.
مینو ادامه داد: بعد از اتمام مرحله ثبت نام متقاضیان در سایت مرتبط، مرحله ارزیابی آن‌ها شروع شد که مفاد آن شامل توانمندی ذهنی یعنی سازه‌های هوش که خودش چند نماگر مثل حافظه کاری، IQ و EQ دارد، مهارت زبان انگلیسی، کار با رایانه و ارزیابی‌های روانشناختی بود.ارزیابی روانشناختی یعنی این که فرد از نظر شاخص‌های روانشناسی با کاری که برای آن درخواست اعطای گواهی صلاحیت حرفه‌ای کرده است، تناسب داشته باشد. تا این جای کار مربوط به ارزیابی‌های اولیه بود.
معاون منابع انسانی وزارت نفت تاکید کرد: افرادی که در فراخوان شرکت کردند و ارزیابی‌های اولیه را نیز با موفقیت گذرانده اند، مشمول ورود به دوره‌ها شدند. این دوره‌ها بر اساس نوع گواهینامه تعریف شده اند؛ مثلا، برای مدیریت پروژه، مهارت، دانش، شایستگی مدیریت پروژه به این افراد آموزش داده شد.
او افزود: دوره به صورت بخش‌های مختلف کلاسیک، کارگاهی، دستیاری، backseat (نشستن در صندلی‌های ردیف پشتی جلسات و نظاره گری) و در نهایت منتورینگ یا استاد و شاگردی برگزار شد. یعنی در کنار روش‌های کلاسیک، سایر روش‌های انتقال مطلب و مهارت استاندارد نیز برای این افراد اجرا شد.
مینو تصریح کرد: سنجش انتهای دوره نیز بر مبنای چیزی بود که در طول دوره به آن‌ها منتقل شده است مثلا در بحث مدیریت پروژه، گواهینامه‌ها بر اساس سطح پروژه اعطا شد یعنی میان پروژه‌های چند میلیارد دلاری، میلیون دلاری و میلیون تومانی، برای اعطای مدرک صلاحیت حرفه‌ای افراد، تفاوت قائل شدیم، چون نوع مدیریت آن‌ها با هم فرق دارد، بنابراین افراد سطح بندی شدند.
او گفت: برخی افراد نیز اصلا موفق به دریافت گواهینامه نشدند، بنابراین فرآیند‌ها بسیار سختگیرانه بود و ارزیابی‌های اولیه و انتهایی با استاندارد‌های لازم و حداقل تاثیر قضاوت فردی انجام شد. امیدواریم با ادامه این روند، بانک مدیریتی ما برای انتصاب‌های آینده پر شود و نگاه عبور از مدرک گرایی و دریافت رویکرد‌های شایسته گزینی، نگاه غالب استخدام‌های دولتی شود.


میزان سفارش ها برای جذب افراد، بیشتر از فرآیندهاست

مینو درباره لیست ۹۴ نفره از نخبگان صنعت نفت که قصد مهاجرت از ایران را داشتند و در فضای مجازی منتشر شده بود، نیز اظهار کرد: این موضوع، غلط نیست یعنی من اصلا این بحث را رد نمی‌کنم و علت آن هم این است که عمده جذب‌های کشور در بخش دولتی است. مملکت ما هنوز به این نقطه نرسیده که اقتصاد از دولت به بخش خصوصی منتقل شود یعنی مدیریت کلان همچنان در دست دولت قرار دارد و دولت، بزرگترین بنگاه جذب افراد است.
او ادامه داد: دولت فرآیند‌هایی را برای جذب افراد تعیین کرده است که در برخی موارد، نقصان دارد. آن قدری که پیام و سفارش و موارد این چنینی برای جذب افراد وجود دارد، فرآیند‌های مشخصی برای شناسایی و جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی نداریم.


راه حل جذب فارغ التحصیلان صنعت نفت مشخص شد

این مدیر نفتی بیان کرد: طی دو سال گذشته، فرآیند جدیدی را طراحی کردیم که هیچگاه در مجموعه صنعت نفت چنین چیزی نبوده، یعنی سایتی به نام بانک اطلاعاتی فارغ التحصیلان دانشگاهی را ایجاد کردیم در حالی که در گذشته فقط آزمون‌های جامع را داشتیم.
او افزود: من به صورت مستقیم، با تمام دانشگاه‌های رده بالای کشور نامه نگاری کردم تا دانشجویان خوب و توانمند خود را به سمت ثبت نام کردن در این سایت سوق بدهیم. آخرین آمار که مربوط به ۳ ماه پیش است، نشان می‌دهد که حدود ۱۵۰ هزار نفر در این سایت ثبت نام کرده اند. این‌ها عمدتا دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه‌های برتر و نخبه کشور هستند. برای اولین بار این‌ها را ارزیابی کردیم و نتایج جالبی حاصل شد که نشان می‌داد بالای ۸۰ درصد این افراد، حداقل شرایط لازم را داشتند و ما به مرور، شروع به جذب این افراد در صنعت نفت به شیوه قرارداد مدت معین کردیم.
مینو گفت: در حال حاضر نیز، تنها مدلی که می‌توانیم بر اساس آن در صنعت نفت نیرو جذب کنیم، همین مدت معین است و به دلیل شرایط موجود امکان جذب رسمی نداریم. در مرحله اول، ۵۰۰ نفر را برای تهران در دستور کار قرار دادیم که در حال طی کردن مراحل آن هستیم. قطع به یقین می‌توان گفت که اگر ما این افراد را جذب نکنیم، همگی دارای شرایط لازم برای پذیرش گرفتن از بهترین دانشگاه‌ها و شرکت‌های دنیا هستند؛ بنابراین این راهی است که به تازگی شروع شده، این که به سمت این ۹۴ نفر حرکت کنیم، یک کار مقطعی است، اما این که به سمت مدلسازی و فرآیندسازی حرکت کنیم که ۹۴ هزار نفر‌های مشابه این ۹۴ نفر بتوانند در دستگاه‌های اجرایی جذب شوند، منشا اثر باشند و کشور را ترک نکنند، کار دیگری است.


شایعه توهین به سپهبد سلیمانی، غرض ورزی بود

او درباره شایعه توهین به سپهبد سلیمانی در یک جلسه رسمی، اظهار کرد: من هیچگاه تلاش نکردم پاسخ این تهمت‌ها و مواردی را که به ناحق و با غرض ورزی به من نسبت داده شده بود، به صورت صریح و از طریق رسانه بیان کنم. دلیل آن نیز این بود که وقتی هیچ موضوعی اتفاق نیفتاده، گفتن و دفاع کردن فرد، برداشت‌های دیگری در پی خواهد داشت.
مینو توضیح داد: این ماجرا از اخراج یک فرد در هیئت مرکزی گزینش وزارت نفت آغاز شد. این فرد تخلفات گسترده‌ای را در هیئت مرکزی گزینش وزارت نفت داشت که در روز دوشنبه از آن هفته‌ای که این اتفاق افتاد، من خواستم که او جا به جا شود. نمی‌خواهم نام او را بیاورم، اما دستگاه‌های نظارتی در جریان و پیگیر هستند و به دلیل تخلفات گسترده و فساد در اقدامات گزینشی جا به جا شد.
او گفت: فردای آن روز، از برخی دستگاه‌هایی که محل قانون گذاری و داعیه دار اخلاق مداری هستند، مثل ستاد امر به معروف و نهی از منکر، پیام‌هایی به من رسید مبنی بر این که نمی‌توانید این فرد را جا به جا کنید و باید در تصمیمتان تجدید نظر کنید. بعد از ظهر سه شنبه، من به تمام این دستگاه‌ها مثل ستاد امر به معروف و برخی افراد در مجلس شورای اسلامی، پاسخ رد دادم و روز چهارشنبه صبح، خانمی که اکنون از او شکایت کردیم و باید پاسخگو باشد، توئیتی را با این عنوان (توهین به سردار شهید سلیمانی توسط فرزین مینو) منتشر کرد.
معاون منابع انسانی وزارت نفت افزود: من در آن جلسه هیئت مرکزی، نه سخنران بودم و نه صحبتی داشتم، صرفا مستمع(شنونده) جلسه بودم. گاهی فردی صحبتی را بیان می‌کند و برداشت‌های متفاوتی از آن می‌شود و گاهی آن فرد هیچ صحبتی را بیان نمی‌کند، اما مطلبی به او نسبت داده می‌شود که درباره من مورد دوم صحیح است.
او ادامه داد: البته فیلم جلسه هم بازبینی شد و ما از ابتدا می‌دانستیم صحبتی نداشته ایم که نیازی به بازبینی باشد. به هر حال این اتفاقی است که افتاد و فضای بدی را در جامعه ایجاد کرد، من هم به شدت تحت فشار قرار گرفتم. نه تنها ثابت شد که این‌ها تهمت و غرض ورزی بوده، عواملی که باعث جریحه دار شدن افکار عمومی کشور در سالگرد شهادت شهید سلیمانی شدند و چنین موضوعی را از زبان یک مقام رسمی کشور و معاون وزیر نفت مطرح کردند، صرفا توطئه‌ای برای ایجاد از هم گسیختگی در کشور و از بین بردن قبح موضوعاتی بود که برای مردم اهمیت دارد. پیگیر هستیم که افرادی که به ناحق این کار را انجام دادند در دستگاه قضایی پاسخگو باشند.
مینو گفت: من معتقدم که این جریان باعث عدم انسجام در کشور و عدم اعتماد مردم به مسئولان نشد. هیئت عالی گزینش از من درخواست استعفا کرد در حالی که فقط آقای وزیر می‌تواند استعفای من را بپذیرد. به هر حال من استعفا ندادم و به همین دلیل نامه‌ای از سوی هیئت عالی گزینش کشور برای آقای وزیر ارسال شد که پاسخ قاطعانه‌ای به آن‌ها داد چرا که بدون هیچ مستنداتی اظهار نظر خلاف واقع کرده بودند و نهاد ریاست جمهوری نیز به هیئت عالی گزینش تذکر جدی داد.
او بیان کرد: وقتی فردی با ارتباط و از طریق سفارش، بدون طی کردن فرآیند ارزیابی و دریافت گواهینامه تایید صلاحیت در یک دستگاه جذب شود، نتیجه آن همین می‌شود که وقتی می‌خواهیم او را اخراج کنیم، از بالاترین دستگاه‌های مقننه کشور تا بالاترین دستگاه‌هایی که حامی اخلاق در سطح جامعه باشند، به گونه‌ای متفاوت عکس العمل نشان می‌دهند.


خصوصی سازی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت، در دستور کار نیست

مینو درباره شایعه خصوصی سازی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت نیز اظهار کرد: هیچگونه برنامه و سیاستی دال بر واگذاری سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت نداریم و نخواهیم داشت. اما این که چه بوده که اینطور انعکاس داده شده؟ متاسفانه کارکنان صنعت نفت طی سال‌های گذشته به دلیل احاطه سازمان بهداشت و درمان در حوزه سیاست گذاری، از عملکرد آن رضایت ندارند. نتیجه ارزیابی و رضایت سنجی که توسط دانشگاه شهید بهشتی انجام شده، نشان می‌دهد که این رضایت وجود ندارد و دلیل آن هم این است که این سازمان در مجموعه صنعت نفت، انحصار ایجاد کرده است.
او ادامه داد: این سازمان از نیرو‌ها به عنوان سرانه هزینه‌ای را دریافت می‌کند و آن‌ها را محدود به استفاده از خدماتش می‌کند و اجازه استفاده از خدمات سایر بخش‌های خصوصی و معتبر دولتی را نمی‌دهد. نه به دنبال واگذاری هستیم و نه به دنبال خصوصی سازی، بلکه فقط به دنبال این هستیم که سیاست گذاری در حوزه درمان، نباید توسط بخشی انجام شود که ارائه کننده خدمات درمانی است.
مینو گفت: سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت تنها ارائه کننده خدمات است و باید بر آن نظارت وجود داشته باشد، اما اکنون نظارتی بر آن وجود ندارد و خودش سیاست گذاری‌ها را انجام می‌دهد، خودش مجری است و خودش نظارت می‌کند که این مسئله فسادزاست.


صندوق بازنشستگی صنعت نفت یک شخصیت حقوقی مستقل است

او درباره انتقادات به دخالت‌های وزارت نفت در صندوق بازنشستگی صنعت نفت گفت: صندوق بازنشستگی صنعت نفت طبق اساسنامه هیئت دولت، متعلق به هیچ دستگاه اجرایی نیست؛ یعنی متعلق به وزارت نفت، بازنشستگان و شاغلان صنعت نفت نیست. کسورات حقوق بازنشستگان و شاغلان به این صندوق واریز می‌شود. ۶۴ هزار شاغل اکنون کسوراتشان به این صندوق واریز می‌شود پس نمی‌شود گفت که متعلق به بازنشستگان یا شاغلان است؛ این صندوق با کسورات شکل گرفته و یک شخصیت حقوقی مستقل است.

مینو ادامه داد: برخی می‌گویند اساسنامه ایراداتی دارد و من به این موضوع ورود نمی‌کنم، چون محل رفع ایرادات آن وزارتخانه نیست و هیئت دولت آن را تصویب کرده است. ما در این صندوق فقط دو هدف داریم، منابع صندوق به گونه‌ای سرمایه گذاری شود، که بیشترین بازده را و بیشترین توجه را به بازنشستگان داشته باشد.
او همچنین ضمن اشاره به این که هدف وزارت نفت دخالت کردن برای گرفتن منابع این صندوق نیست، گفت: اگر وزارت نفت دخالتی در این صندوق دارد، با هدف توسعه و تقویت صندوق است چرا که تمام افرادی که اکنون شاغل هستند، در آینده به فکر بازنشستگی شان هم هستند. این شایعات همگی با هدف غرض ورزی است و اکنون صندوق با قدرت به کار خود ادامه می‌دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران 


کد مطلب: 133178

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/133178/فارغ-التحصیلان-چگونه-وزارت-نفت-استخدام-شوند

نفت ما
  https://www.naftema.com