کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مشکل اصلی ایران در فروش نفت چیست؟

16 اسفند 1399 ساعت 12:26

یک کارشناس ارشد حوزه انرژی گفت: علاوه بر تحریم که مانع اساسی در فروش نفت ایران به حساب می آید، خام فرودشی نیز در این بین تاثیر زیادی در کاهش مشتریان دارد.


 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   محمد خطیبی  در خصوص احتمال بازگشت مشتریان نفتی ایران اظهار کرد: این مساله وابستگی زیادی به رفع تحریم ها دارد و دلیل این مساله که مشتریان سنتی را در این مدت از دست داده ایم و یا خرید آن ها کاهش یافته بود همین مساله تحریم است چراکه آن ها نگران بودند که شامل جریمه شوند و معاملاتی که با کشورهای غربی و آمریکایی دارند را بر ما ترجیح دادند.
وی افزود: اگر بحث تحریم ها کماکان ادامه داشته باشد گشایش چندانی در فروش نفت ایران اتفاق نخواهد افتاد مگراینکه تحریم ها برداشته شود و باید دید که بحث تحریم ها به کجا می رسد آیا آمریکا تحریم ها را لغو می کند و یا اینکه این موضوع را در گرو موضوعاتی دیگر می داند، بنابر این اگر تحریم ها برداشته نشود اتفاق قابل توجهی رخ نخواهد داد.
این کارشناس ارشد حوزه انرژی با اشاره به تلاش های ایران در شرایط فعلی برای فروش نفت، گفت: تحریم ها کماکان مانع اصلی این مساله هستند مگراینکه تحریم ها برداشته شود و مشتریان ما با خیال راحت از ما نفت خریداری کنند در غیر این صورت نمی توان چندان به بهبود وضعیت بازار ایران امیدوار بود.
خطیبی با بیان اینکه با تمام کشورهایی که خریدار نفت ما بودند به گونه ای  با آن ها روابط متقابل تجاری داشتیم، لذا بازگشت دوباره روابط به نفع هر دو کشور است چراکه اگر از ما نفت خریداری کنند ما نیز کالاهای مورد نیاز خودمان را از آن ها خریداری می کنیم، اظهار کرد: بازگشت تجاری به نفع هر دو کشور بوده و در واقع منافع متقابل است و یک تراز تجاری خوب می تواند نصیب هر دو کشور شود.
وی ادامه داد: برای تحقق این مساله تحریم مانع اصلی است اما مشکلات دیگری نیز برای پس گرفتن بازارهای ایران وجود دارد، روش های فروش، بازارهای هدف و خام فروشی مسائلی است که می توان به آن اشاره کرد. یکی از بزرگترین مشکلات ما این است که نتوانستیم خام فروشی را حل کنیم،   این در حالی است که می توانستیم با احداث سریع چند پالایشگالا بحث خام فروشی را از بین برد.
به گفته این کارشناس ارشد حوزه انرژی فروش فرآورده مشکلات کمتری نسبت به نفت خام دارد و یکی از بزرگترین مشکلات ما این است که کماکان خام فروش هستیم و نفت خام نیز در هر جایی مشخص می شود که برای ایران است ولی فراورده اینگونه نیست و اگر ما فراورده فروش باشیم مشکلات کمتری داریم.
خطیبی با تاکید بر اینکه در صادرات فراورده مشکلات جدی نداریم، تصریح کرد: مشکل اصلی ما در خام فروشی است و ارزش واقعی اجناس را دیگران تصاحب  و فراورده ها را به کالاهای با ارزش افزوده بالا تبدیل می کنند و سود واقعی نصیب آن ها می شود لذا خام فروشی یکی از مشکلات بزرگ ما به ویژه در حوزه نفت است.
به گفته وی حتی برخی از محصولات پتروشیمی را که به فروش می رسانیم جزو محصولات اولیه است و آن ها نیز به نوعی ارزش افزوده بالایی ندارند درحالی که می توان آن ها را به کالاهای با ارزش تبدیل کرد و سود بیشتری از آن ها برد.

منبع: ایسنا 


کد مطلب: 133519

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/133519/مشکل-اصلی-ایران-فروش-نفت-چیست

نفت ما
  https://www.naftema.com