کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نفت ایران، دوباره جذاب برای خریداران آسیایی

18 اسفند 1399 ساعت 13:10

آمارهای اقتصادی حاکی از افزایش جذابیت نفت ایران در بین خریداران آسیایی بویژه چین و هند است.


 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   ایران به آرامی در فروش نفت خام خود به چین در ماه های اخیر رکوردهای جدیدی ثبت کرده است و  هند نیز به عنوان یکی از خریداران نفت ایران که به واسطه تحریم های آمریکا ایران را از لیست خرید خود حذف کرده بود، پالایشگاه های این کشور نیز نفت ایران را در سبد خرید سالانه خود قرار خواهند داد.
به نظر می رسد پس از خروج ترامپ از قدرت، ایران مشتریان قدیمی خود در آسیا را دوباره بدست آورده است. تحریم ها باعث کاهش صادرات نفت ایران به مشتریان عمده‌ای مانند چین، هند، ژاپن و کره جنوبی از اواخر 2018 به بعد شده بود اما به گفته منبعی در یکی از پالایشگاه های هند: به زودی تامین نفت از ایران از سر گرفته می شود.
چین برخلاف هند هرگز خرید نفت از ایران را به طور کامل متوقف نکرد. طبق داده های تحقیقات رفنیتیو اویل، ایران طی 14 ماه گذشته نزدیک به 306 هزار بشکه در روز نفت خام به چین صادر کرد که این رقم در ماه های ژانویه و فوریه شاهد رکوردهای جالبی بود.
نفت ایران , کشور چین ,
البته 75 درصد از این صادرات به صورت غیرمستقیم و از طریق عمان، امارات و مالزی وارد چین شده است و بنادر شرق چین در استان شاندونگ بیشتر از بندرهای دیگر پذیرای نفت ایران بوده‌اند. اما لی، تحلیلگر رفنیتیو دراین باره گفت: حجم واردات از سه ماه آخر 2020 شاهد افزایش بوده و استان شاندونگ بیشترین دریافت کننده و اصلی ترین مشتری نفت ایران بوده است. سخنگوی وزارت خارجه چین نیز بدون اشاره مستقیم به تبادلات نفتی گفته: ایران یک کشور دوست برای چین است و دو کشور تبادلات و همکاری های طبیعی خود را حفظ کرده‌اند. همکاری بین چین و ایران در چارچوب قوانین بین المللی بوده و هردو منطق و قانونمند رفتار کرده و سزاوار احترام و حمایت هستند.
نفت ایران , کشور چین ,
به گزارش پترو لوجستیک، بارگیری نفت ایران در ژانویه از مرز 600 هزار بشکه در روز برای اولین بار از می 2019 عبور کرد. واردات غیرمستقیم محموله های نفتی از ماه فوریه نیز به 850 هزار بشکه در روز رسید و رکورد 790 هزار بشکه در آوریل 2019 را شکست.
نفت ایران , کشور چین ,
داده های اداره گمرک چین نیز روز یکشنبه از افزایش واردات نفت خام این کشور به میزان 4 درصد در دو ماه اول سال جاری میلادی خبر دادند. به گفته یک تاجر چینی نفت اکثر این تبادلات با واحد پولی چین یا یورو انجام شده است. به گفته یک منبع تجاری دیگر "درحالیکه به نظر نمی رسد تحریم ها به این زودی‌ها برداشته شود اما ایران دوباره (درعرصه انرژی) خودی نشان داده‌ است.

منبع: تسنیم 


کد مطلب: 133591

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/133591/نفت-ایران-دوباره-جذاب-خریداران-آسیایی

نفت ما
  https://www.naftema.com