کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

گرم‌شدن زودهنگام هوا و لزوم مدیریت مصرف برق

17 فروردين 1400 ساعت 7:44

هم‌زمان با افزایش دمای هوای کشور، شاهد مصرف بالاتر برق به دلیل استفاده از وسایل سرمایشی هستیم. این درحالی است که طرح «برق امید» از پارسال در کشور اجرایی شده و مصرف‌کنندگان در ازای مدیریت مصرف از معافیت در پرداخت‌ها برخوردار خواهند شد.


  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   روند افزایش مصرف برق هر ساله از نیمه دوم اردیبهشت‌ماه و با گرم‌تر شدن هوای کشور آغاز می‌شود، اما گویی امسال این روند از یک روز مانده به نیمه دوم فروردین‌ماه کلید خورده است.
آن گونه که گزارش شرکت مدیریت شبکه برق ایران نشان می‌دهد روند مصرف برق در چهاردهمین روز فروردین ۱۴۰۰ در حالی به رقم ۳۹ هزار و ۱۴۰ مگاوات رسیده که در مدت مشابه پارسال این عدد ۳۱ هزار و ۶۷۳ مگاوات در ساعت ۲۰ و ۲۴ دقیقه بوده است. این مساله بیانگر آن است که روند گرم شدن هوا امسال در کشور زودتر از هر سال آغاز شده و در پاره ای از نقاط کشور این گرما استفاده از وسایل سرمایشی را اجتناب ناپذیر کرده است.
همین گزارش شرکت مدیریت شبکه برق ایران، روند مصرف برق در ساعت ۱۲ و ۴۱ دقیقه چهاردهم فروردین را ۳۷ هزار و ۴۳۷ اعلام کرده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال که ۲۷ هزار و ۶۶۱ مگاوات برق مصرف شده بود رشدی حدود ۱۰ هزار مگاواتی نشان می‌دهد که باز هم خبر از شروع زودهنگام گرما در کشور داده است.
هرچه هوای کشور به سمت گرما برود میزان مصرف برق نیز افزایش قابل توجهی خواهد یافت، زیرا وسایل سرمایشی وارد مدار شده و مصرف برق را دوچندان خواهند کرد.
«همایون حائری» معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی پارسال در همین زمینه با بیان اینکه سالیانه ۲۴ هزار مگاوات برق در سامانه‌های تولید سرما در کشور مصرف می‌شود، گفت: این میزان معادل مصرف چهار کشور افغانستان، ارمنستان، آذربایجان و ازبکستان در نقطه اوج است.
وی افزود: اگر بتوانیم مصرف وسایل سرمایشی را در تابستان هوشمند کرده و مدیریت کنیم معادل ۳۰ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی صرفه جویی شده است، در حالی که برای تولید هر مگاوات برق حدود ۷۰۰ یورو سرمایه گذاری می‌شود، مدیریت این میزان برق دستاورد بزرگی است که با یک برنامه ریزی قابل دستیابی است.
حائری ادامه‌داد:  هوشمند سازی مصرف برق در دستگاه‌های سرما ساز می‌تواند صرفه جویی بزرگی به همراه داشته باشد.
دوم شهریورماه سال ۹۹ هیات وزیران مصوبه برق رایگان برای مشترکان کم‌مصرف را تصویب کرد، بر اساس این مصوبه مقرر شد طرح برق امید اجرایی شود.
بر اساس اعلام دست‌اندرکاران، این طرح مخصوص مشترکان خانگی است و الگوهای آن نیز از عملکرد خود مردم در سال‌های گذشته استخراج شده است.
به‌طور متوسط در کل کشور نزدیک به ۳۰ درصد از مشترکان برق در محدوده کم‌مصرف، ۱۵ درصد پرمصرف و ۵۵ درصد در محدوده خوش‌مصرف هستند. این تقسیم‌بندی ارتباطی به محدوده جغرافیایی یا درآمد خانوار ندارد، بلکه براساس میزان مصرف برق آنها شکل گرفته است. تخفیف ۱۰۰ درصدی بهای برق در طرح برق امید برای مشترکان کم‌مصرف در نظر گرفته شده است.
در طرح برق امید، مشترکان برق خانگی در سه گروه کم‌مصرف، خوش‌مصرف و پرمصرف قرار می‌گیرند. بر این اساس، مشترکان کم‌مصرف از تخفیف ۱۰۰ درصدی در قبض برق بهره‌مند می‌شوند، از مشترکان خوش ‌مصرف قدردانی می‌شود و مشترکان پرمصرف نیز با انجام کارهایی از عنوان پرمصرف دور شده و به خوش‌مصرف‌ها می‌پیوندند.
طرح برق امید از ابتدای آبان‌ماه پارسال به صورت رسمی کلید خورد و نخستین قبض برق الکترونیکی که محاسبات طرح برق امید نیز در آن گنجانده شده باشد، در نخستین دوره قرائت کنتورها لحاظ و برای مشترکان ارسال شد.
آن‌گونه که اعلام شد هدف این طرح حمایت از مشترکانی است که در مصرف برق خود، به الگوهای تعیین شده با مصارف درست وسایل برقی دست می‌یابند.
بررسی آمار توانیر بیانگر کاهش ۶.۱ درصدی مشترکان پرمصرف در بازه زمانی آبان تا ۱۲ اسفندماه سال ۹۹ نسبت به دوره مشابه سال۹۸ است.
بر اساس داده‌های استخراج شده از سامانه‌های جامع خدمات مشترکان شرکت‌های توزیع برق، از ابتدای آغاز طرح برق امید در آبان پارسال، ۶۳ میلیون و ۷۷۶ هزار و ۸۰۸ قبض خانگی صادر شده است.
این آمار نشانگر آن است که ۲۲.۸۷ درصد از قبض‌های صادر شده در سطح مشترکان کم مصرف، ۴۸.۰۲ درصد در بخش الگوهای خوش مصرف و ۲۹.۱۰ درصد از قبوض صادر شده در سطح الگوهای پرمصرف قرار گرفته‌اند.
بررسی این آمار نشانگر کاهش ۶.۱ درصدی مشترکان پرمصرف در بازه زمانی آبان تا ۱۲ اسفندماه پارسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته است.
این آمار همچنین بیانگر آن است که تعداد مشترکان کم‌مصرف در این بازه زمانی ۴.۶ درصد و قبوض خوش مصرف ۱.۵ درصد رشد داشته است.
تغییر نگرش مصرف‌کنندگان «بخش خانگی» به استفاده درست از منابع انرژی و حفظ محیط زیست با استفاده از ساز و کارهای تشویقی و بازدارنده، از اهداف اصلی این طرح است.
اکنون و درآستانه ورود کشور به روزهای گرم‌تر ضرورت توجه جدی‌تر به مدیریت مصرف و برخوداری از معافیت های آن ضروری‌تر از هر زمان دیگری است.
 
منبع: ایرنا


کد مطلب: 134140

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/134140/گرم-شدن-زودهنگام-هوا-لزوم-مدیریت-مصرف-برق

نفت ما
  https://www.naftema.com