کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ایران تولید نفت اوپک را بالا برد

11 ارديبهشت 1400 ساعت 7:40

نظرسنجی رویترز نشان داد تولید نفت اوپک در آوریل تحت تاثیر عرضه بالاتر از سوی ایران که محدودیت عرضه داوطلبانه سایر اعضای این گروه را جبران کرد، افزایش یافت.


 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   یافته های نظرسنجی رویترز نشان داد تولید نفت اوپک که متشکل از ۱۳ کشور عضو است، در آوریل به ۲۵.۱۷ میلیون بشکه در روز رسید که ۱۰۰ هزار بشکه در روز در مقایسه با مارس افزایش داشت. تولید نفت اوپک از ژوئن سال ۲۰۲۰ هر ماه به استثنای فوریه افزایش داشته است.
صادرات نفت ایران همزمان با مذاکرات تهران با قدرتهای جهانی برای احیای توافق برجام ۲۰۱۵ که به صادرات بیشتر نفت ایران به بازار جهانی منتهی می شود، افزایش پیدا کرده است. دولت جو بایدن، رییس جمهور دموکرات آمریکا که در ژانویه قدرت را به دست گرفت، وعده داده است به این توافق برگردد.
اوپک و متحدانش که در قالب گروه اوپک پلاس همکاری می کنند تاکنون نسبت به تولید ایران نگرانی نشان نداده و قصد دارند تولیدشان را از ماه مه افزایش دهند.
دانیل گربر، مدیرعامل شرکت پترولجستیک در آوریل به رویترز گفته بود سطح بالای صادرات نفت که از سوی ایران مشاهده شده است، همچنان ادامه دارد.
اوپک پلاس با امید برای احیای تقاضا، هفته گذشته برنامه تسهیل محدودیت عرضه از ماه مه را تایید کرد. عربستان سعودی هم از ماه مه کاهش تولید یکجانبه ای را که در فوریه، مارس و آوریل انجام داده بود به مرور احیا خواهد کرد.
کاهش تولید داوطلبانه عربستان سعودی به معنای آن است که اوپک در آوریل بسیار پایینتر از سقف تعیین شده تحت توافق محدودیت عرضه اوپک پلاس، نفت تولید کرده است. نرخ پایبندی به این توافق در آوریل ۱۲۳ درصد در مقایسه با ۱۲۴ درصد در مارس بود.
ایران به همراه ونزوئلا و لیبی از شرکت در کاهش تولید معاف شده اند و به این ترتیب تغییر تولید آنها بر نرخ پایبندی تاثیری ندارد. طبق ارزیابی منابع مختلف، ایران از سه ماهه چهارم سال گذشته با وجود تحریمهای آمریکا، صادرات نفتش را افزایش داده است.
در نظرسنجی رویترز، تولید نفت ایران در آوریل ۲.۵ میلیون بشکه در روز برآورد شد که ۲۰۰ هزار بشکه در روز نسبت به مارس افزایش داشت و بزرگترین افزایش تولید ماهانه در میان اعضای اوپک بود.
افزایش اندکی هم در تولید الجزایر، نیجریه و آنگولا وجود داشت. عربستان سعودی تولیدش را ثابت نگه داشت و برای سومین ماه به وعده خود برای کاهش بیشتر تولید عمل کرد. تولید امارات متحده عربی و کویت هم ثابت بود. لیبی و ونزوئلا کاهش تولید قابل توجهی داشتند.
نظرسنجی رویترز با هدف رصد عرضه نفت به بازار انجام می‌شود و بر مبنای آمار کشتیرانی فراهم شده از سوی منابع خارجی، آمار رفینیتیو آیکان، اطلاعات شرکتهای رصد نفتکشها مانند پترولجستیک و کپلر و اطلاعات فراهم شده از سوی منابع داخلی شرکتها، اوپک و شرکتهای مشاوره انرژی است.

منبع: ایسنا 


کد مطلب: 134973

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/134973/ایران-تولید-نفت-اوپک-بالا-برد

نفت ما
  https://www.naftema.com