کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

گام جدید پتروپارس در آزادگان جنوبی

3 خرداد 1400 ساعت 10:39

مدیرعامل گروه پتروپارس گفت: قرارداد حفاری ۱۰ حلقه چاه جدید میدان آزادگان جنوبی بین شرکت پتروپارس و شرکت انرژی دانا امضا شد.


  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،    حمیدرضا مسعودی با تأکید بر بهره‌برداری حداکثری از توان داخلی در اجرای طرح‌ها و پروژه‌های این شرکت اظهار کرد: این قرارداد در قالب EPDS شامل انجام خدمات مهندسی، خرید، حفاری، خدمات حفاری و تکمیل ۱۰ حلقه چاه جدید امضا شده است و در ۱۶ ماه اجرا می‌شود.
وی با بیان اینکه در این قرارداد، ۹ حلقه چاه تولیدی و یک حلقه چاه نیز به‌منظور دفع پساب حفاری می‌شود، تصریح کرد: پیمانکار یادشده از طریق مناقصه و رقابت با دیگر پیمانکاران ذی‌صلاح انتخاب شده است، بر اساس این قرارداد پیش‌بینی می‌شود با استقرار دکل‌های حفاری در مجموع حدود ۴۰ کیلومتر عملیات حفاری انجام شود.
مدیرعامل گروه پتروپارس در مورد نتایج مورد انتظار از بهره‌برداری از این چاه‌ها گفت: طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده با قرار گرفتن این ۹ حلقه چاه در مدار تولید روزانه بیش از ۱۰ هزار بشکه در روز بر تولید میدان آزادگان جنوبی افزوده می‌شود و در نتیجه ظرفیت تولید نفت خام کشور افزایش می‌یابد.
مسعودی تصریح کرد: این قرارداد همسو با سیاست‌های کلان اقتصادی و با هدفشد تا گام دیگری در جهت تحقق تولید حداکثری در مرحله نخست طرح توسعه میدان مشترک آزادگان جنوبی باشد.
میدان آزادگان درجنوب غربی ایران، در ۸۰ کیلومتری غرب اهواز و در نزدیکی شهر سوسنگرد و در مجاورت مرز ایران و عراق قرار دارد. نخستین چاه اکتشافی در گستره این میدان نفتی در سال ۱۳۵۵ حفر و مجموعه مخازن عظیم این میدان با حفر دومین چاه در سال ۱۳۷۸ کشف شد. تاکنون چهار لایه تولیدی شامل سروک، کژدمی، گدوان و فهلیان در میدان آزادگان شناسایی شده‌اند.
آزادگان جنوبی در واقع بخش جنوبی میدان آزادگان است که مساحتی حدود ۴۴۰ کیلومترمربع دارد و هدف از اجرای آن تولید تجمعی روزانه ۳۲۰ هزار بشکه نفت خام و تولید روزانه ۱۹۷ میلیون فوت‌مکعب گاز طبیعی در فاز نخست و تولید تجمعی روزانه ۲۸۰ هزار بشکه نفت خام در فاز دوم است. پس از توسعه کامل میدان تولید روزانه ۶۰۰ هزار بشکه نفت خام در روز می‌رسد.
نفت درجای این میدان ۲۸.۲ میلیارد بشکه و نفت قابل استحصال آن حدود ۱.۶ میلیارد بشکه برآورد می‌شود. درجه سنگینی نفت در این میدان از ۲۲ تا ۳۴ API است. هم‌اکنون تولید این میدان روزانه حدود ۸۵ هزار بشکه نفت خام است که پس از فرآورش در واحد بهره‌برداری غرب کارون به تلمبه‌خانه غرب کارون ارسال می‌شود.


کد مطلب: 135663

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/135663/گام-جدید-پتروپارس-آزادگان-جنوبی

نفت ما
  https://www.naftema.com