کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

علاقمندی سعودی‌ها به پروژه‌های نفتی عراق

18 خرداد 1400 ساعت 13:21

وزیر نفت عراق اعلام کرد در راستای همکاری بیشتر میان دو عضو بزرگ اوپک، شرکتهای سعودی علاقمند به پروژه‌های گاز، پتروشیمی و انرژی پاک در عراق هستند.


 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،    احسان اسماعیل، وزیر نفت عراق و شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، همتای سعودی وی در یک دیدار مجازی درباره این  پروژه‌ها و علاقمندی شرکتهای سعودی گفت و گو کردند. نمایندگان شرکتهای سعودی از جمله مقامات غول پتروشیمی سابیک، آرامکوی سعودی و شرکت آب و برق ACWA Power هم در این دیدار حضور داشتند در حالی که مقامات عراقی شامل وزیر برق و مدیر کمیسیون سرمایه گذاری ملی بودند.
شرکتهای سعودی علاقمندی ویژه ای به پروژه‌های مختلف از جمله توسعه میادین گازی عکاظ و رتاوی و پروژه پتروشیمی نبراس دارند.
وزیر نفت عراق پیشتر گفته بود شرکتهای غربی به توسعه میادین گازی عکاظ و رتاوی و پروژه پتروشیمی نبراس علاقمندند. وی سوم ماه مه گفته بود وزارت نفت سرگرم مذاکره با شرکتهای آمریکایی و سایر سرمایه گذاران به منظور توسعه میدان گازی عکاظ در نزدیکی مرز سوریه است. مذاکرات فنی کند بوده اما این پروژه سرمایه گذاری سه میلیارد دلار برای تولید ۳۰۰ میلیون فوت مکعب در روز گاز را در نظر دارد.
تحت توافقی که در ۲۹ مارس اعلام شد، توتال یک مجتمع گازی مرکزی در رتاوی با هدف جمع آوری و پالایش گازهای همراه نفت در میادین رتاوی، قرنه غربی ۲، مجنون، طوبا و لاهیس ایجاد خواهد کرد.
احسان اسماعیل سوم ماه مه گفته بود عراق به دنبال سرمایه گذاری ۱۵ میلیارد دلار به همراه برخی شرکای انرژی خود به منظور افزایش تولید گاز است تا وابستگی به واردات انرژی ایران را کاهش دهد.
عراق از سوی آمریکا برای کاهش وابستگی به گاز و برق ایران تحت فشار قرار گرفته است. این واردات برای جلوگیری از قطعی متداول برق در این کشور به خصوص در ایام تابستان که دمای هوا به ۵۰ درجه می رسد، ضروری است. عراق از سال ۲۰۱۸ معافیتهای آمریکا را برای ادامه واردات انرژی ایران دریافت کرده که همان سال هدف تحریمهای واشنگتن قرار گرفت. وزیر نفت عراق ۲۲ آوریل گفته بود عراق انتظار دارد تا سال ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۵ با سرعت گرفتن پروژه‌ها برای افزایش تولید داخلی گاز، از وابستگی به صادرات گاز ایران رها شود.
عراق عمدتا به گازی متکی است که به همراه نفت تولید می شود اما تولید نفت این کشور به دلیل مشارکت در توافق کاهش تولید اوپک پلاس محدود شده و در نتیجه توانایی این کشور برای فراهم کردن خوراک برای تولید نیرو نیز کاهش پیدا کرده است. گازی که در میادین نفتی تولید می‌شود، عمدتا می‌سوزد و طبق اعلام بانک جهانی، عراق دومین رکورددار مشعل سوزی در جهان پس از روسیه در سال ۲۰۲۰ بوده است. عراق به منظور افزایش تولید گاز، پروژه‌های مربوط به جمع آوری گاز در میادین نفتی را سرعت بخشیده است.
وزیر نفت عراق در ۳۱ اوت سال گذشته گفته بود عراق قصد دارد برنامه ها برای پروژه پتروشیمی هشت میلیارد دلاری با شرکت شل را سرعت ببخشد زیرا این کشور به دنبال اجرای توسعه است که نخستین بار در سال ۲۰۱۲ اعلام شد.
اسماعیل در آن زمان گفته بود وزارتخانه های نفت و صنعت عراق که به اتفاق ۵۱ درصد سهم در این پروژه دارند دیدارهایی را به منظور تسریع روند اجرای پروژه نبراس با شل که ۴۹ درصد سهم در آن دارد، برگزار کرده اند. وی در ادامه افزوده بود شرایط حقوقی و قراردادی باید تا پایان سال ۲۰۲۰ نهایی شود.
این پروژه که در شهر جنوبی بصره قرار دارد سالانه ۱.۸ میلیون تن پلی اتیلن تولید خواهد کرد و خوراک اتان کافی دریافت می کند.
بر اساس گزارش پلاتس، عراق در سال ۲۰۱۲ تفاهم نامه ای با شل برای پروژه نبراس امضا کرده بود.

منبع:ایسنا 


کد مطلب: 136071

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/136071/علاقمندی-سعودی-ها-پروژه-های-نفتی-عراق

نفت ما
  https://www.naftema.com