کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

برآورد گلوبال پلاتس از آینده بازار متانول؛

نگرانی از استمرار تحریم های ایران بر بازار جهانی متانول

میثم قدیری

23 خرداد 1400 ساعت 13:00

S&P Global Platts در برآورد خود از بازار متانول در سال 2021 اعلام کرده است که کمبود عرضه متانول در نیمه اول سال 2021 در بحبوحه نرخهای حاشیه سود MTO (تبدیل متانول به الفین) از بین می رود و می تواند علیرغم همه گیری کووید-19 و تاثیر ادامه دار شدن تحریمهای ایران بازار جهانی متانول و نگرانیهای مربوط به دوره نرخهای پایین تر، به پیش برود .


  اما منابع بازار پیش بینی می کنند که ظرفیت بلااستفاده با توجه به بهره برداری از مجتمع های جدید و یک تغییر بالقوه در جریانهای تجاری به دنبال روی کار آمدن جو بایدن می تواند بازگشت عرضه را طولانی کند، درحال بازگشت به بازار است.

تهدید رشد تقاضای چین
پیش بینی می شود که بازار چین در نیمه اول سال 2021 با قدرت تجدید شده تقاضای خوب پایین دستی بواسطه موج فروش خرده فروشی کالاهای مصرفی و رشد رو به بالای تولید ناخالص داخلی، حمایت و باثبات بشود.
قیمت های متانول وارد شده در ماه نوامبر 2020، به میزان 10 درصد بالاتر از مدت مشابه سال قبل بود و به طور میانگین 238 دلار در هرتن به صورت CFR چین بود. این حرکت رو به بالا در فصل اول سال 2021 با انتظارات عرضه شدید ایران در ماه ژانویه و فوریه 2021 ادامه یافت. ظرفیت متانول ایران بواسطه ظرفیتهای جدید در دو سال گذشته حدود 60 درصد واردات متانول چین در سال 2020 بوده است و تردیدهایی پیرامون عرضه آن به چین در طول فصل زمستان با توجه به اینکه ایران به طور خاص جریان عرضه گاز طبیعی به مجتمع های پتروشیمی را  به خاطر افزایش مصرف گرمایش خانگی عوض کرد باقی مانده است. در همین زمان، حاشیه های سود پلی پروپیلن که در سال 2020 برای واحدهای متانول به الفین سودآور بوده، می تواند از جانب واحدهای جدید PP در چین و هزینه های بالای خوراک متانول، با جریان مخالف مواجه بشود. با توجه به افزایش ظرفیت کلی جدید 1.55 میلیون تن چین در سپتامبر 2020، پیش بینی می شود که در سطح قیمتهای داخلی PP سنجیده شود مگر اینکه تقاضای داخلی و صادرات برای محافظت از کارکنان در مقابل کرونا و تعمیرات تجهیزات ادامه داشته باشد.
حاشیه های سود MTO-PP از ژانویه تا دسامبر 2020، به میزان 39 درصد بالاتر از مدت زمان مشابه سال 2019 بود و به میانگین 170 دلار در هر تن بر اساس گزارش S&P Global Platts رسید. در تغییر ترکیب عرضه متانول در هند با توجه به روی کار آمدن بایدن، موانع عرضه احتمالا در نیمه اول 2021 وجود دارد و در همین حال عدم قطعیت در مورد از سرگیری عرضه متانول ایران و چشم انداز یک تقاضای ثابت وجود دارد.
پس از شیوع کووید-19، هند توانست عرضه های کافی متانول را با توجه به نبود تقاضای شدید در برخی بازارهای همجوار خود و نیازهای محدود خود جذب کند. به هرحال، پس از آگوست 2020 با حضور معدود تولیدکنندگان خاورمیانه ای، عرضه متانول به صورت محدود با توجه به تقاضای گسترده بهبودیافته آسیا رشد کرد و نظارتهای بانکی سختگیرانه مانع از خرید متانول ایران شد.
این سناریو ممکن است به خوبی تا پایان سال 2021 هم ادامه یابد مگر اینکه جو بایدن رییس جمهور ایالات متحده به دنبال بازگشت به توافق هسته ای با ایران باشد. متانول ایران 75 درصد واردات هند را قبل از فوریه 2020 تشکیل می داد و خریداران شرایط بانکی و مقررات گمرکی را علیرغم کنار گذاشتن معافیت تجارت با ایران در می 2019، تا حدودی شل کردند. در طی ماه مارس تا آگوست 2020، بر اساس داده های گمرک هند، ایران تنها 6 تا 7 درصد جمع محموله های ماهانه متانول این کشور را تشکیل می داد. علاوه بر چنین نگرانیهایی در مورد عرضه، انتظار می رود اداره استاندارد هند کنترل های کیفی الزام آور را بر همه متانول وادراتی هند در سال 2021 اعمال بکند.

افزایش عرضه ایالات متحده و اروپا
بازارهای اروپایی و ایالات متحده، احتمالا شاهد افزایش عرضه متانول در نیمه اول سال 2021 علیرغم میزان پایین ذخیره سازی در سال 2020 خواهند بود. این بازار بازگشت عرضه متانول را در نیمه دوم سال 2020 در نتیجه راه اندازی مجدد واحدهای غیرفعال شاهد بود. پلاتس پیش بینی کرده بود که افزایش تولید در اوایل 2021 با راه اندازی و بهره برداری از واحد 1.8 میلیون تنی متانول در سنت جیمز لوئیزیانا و ظرفیت کامل 1 میلیون تنی مجتمع شیمیایی گاز کارائیب اتفاق بیفتد. پس از این بهره برداری ها اروپا احتمالا شاهد واردات بیشتر خواهد بود. در مورد روسیه هم هنوز عدم قطعیت در مورد مجتمع 900 هزار تنی Tomet وجود دارد که تولیدش را در اواخر اکتبر 2020 متوقف کرد و عملیات خود را با حداقل ظرفیت در اوایل دسامبر از سرگرفت. اگر این مجمتع تولید کامل خود ر ا از سر نگیرد، بخشی از حجم از دست رفته عرضه می تواند توسط مجتمع Shchekinoazot با ظرفیت 500 هزار تن در سال که از اواسط 2021 به بهره داری می رسد، جایگزین شود.
 
 
 
 
 


کد مطلب: 136192

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/136192/نگرانی-استمرار-تحریم-های-ایران-بازار-جهانی-متانول

نفت ما
  https://www.naftema.com