کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سه وزارتخانه علیه بازار بین المللی قیر!

20 تير 1400 ساعت 11:46

رئیس هیئت مدیره انجمن قیر گفت: مشکلاتی را با سه وزارتخانه راه و شهرسازی، صمت و نفت داریم که سبب شده در حال از دست دادن بازار‌های بین المللی باشیم.


 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   داود محمدی، رئیس هیئت مدیره انجمن قیر ایران  اظهار کرد: انجمن قیر ایران، تشکلی است که بزرگترین واحد‌های تولیدکننده قیر ایران، در آن عضویت دارند و ارزآوری این واحد‌های قیرساز حدود یک میلیارد دلار در سال است. حدود ۲ تا ۲.۵ میلیون تن توان تامین مصرف داخلی و حدود ۴.۵ تا ۵ میلیون تن نیز توان صادرات قیر داریم.
او با تاکید بر این که باید دیپلماسی اقتصادی فعال تری داشته باشیم، افزود: مشکلاتی که ما داریم در نحوه صادرات است. بیش از ۳۰ واحد تولید قیر در استان‌های شمال غرب کشور که عضو انجمن قیر ایران هستند، به دلیل مسائل سیاسی حدود یک سال و نیم است که صادرات ندارد و ۳۰۰ میلیون دلار از بازارهایمان را از دست داده ایم. درخواست ما از وزیر صمت این است که این مشکلات را برطرف کنند تا واحد‌های تولیدکننده ما بتوانند صادرات خود را به کشور‌های ترکیه، گرجستان و ارمنستان ادامه دهند.
رئیس هیئت مدیره انجمن قیر ایران ادامه داد: متاسفانه مطالباتی که از وزارت راه و شهرسازی داریم، بالغ بر هزار میلیارد تومان است که از سال ۹۷ باقی مانده و اگر این مبلغ به واحد‌های ما تزریق شود، توان تولید و به تبعیت از آن، توان صادرات ما نیز بالاتر می‌رود. از وزیر راه و شهرسازی نیز، درخواست داریم که پرداخت این مطالبات را در دستور کار خود قرار دهد.
او همچنین گفت: در دیگر مشکلات ما این است که متاسفانه در برخی از موارد، پالایشگاه‌ها به صورت مناسب محصولات خود را عرضه نمی‌کنند؛ یعنی به نوعی برنامه ریزی می‌کنند که رقابت بسیار بالایی میان تولیدکنندگان به وجود می‌آید. این مسئله سبب می‌شود که قیمت تمام شده کالا برای مصارف داخلی بسیار بالاتر شود.
محمدی تاکید کرد: حداقل ۳۰ درصد کمتر از نیاز واقعی تولیدکنندگان، عرضه مواد اولیه توسط پالایشگاه‌ها انجام می‌شود. اگر عرضه‌ها با حجم بالا باشد، واحد‌ها می‌توانند با کمترین رقابت از بورس خریداری کنند، قیر ارزان تری را به پروژه‌های داخلی برسانند و سرویس دهی بهتری به مردم داشته باشند.
او اظهار کرد: این در حالی است که این پالایشگاه‌ها توان تولید را دارند و می‌توانند با عرضه‌های زیاد در بورس کالا، قیمت رقابتی کمتری را برای تولیدکنندگان قیر به وجود آورند. متاسفانه آنقدری قیمت‌ها را بالا می‌برند که تولیدکنندگان عراقی در حال تبدیل به یک تهدید بزرگ برای صنعت قیر ایران هستند.
این فعال صنعت قیر کشور در ادامه تاکید کرد: این کالا از عراق به داخل ایران می‌آید، ترانزیت می‌شود و متاسفانه به یکسری از کشور‌ها نیز صادر می‌شود. اگر مسئولان نتوانند این مسئله را در کوتاه مدت برطرف کنند، قیر‌های عراقی، جایگزین قیر ایرانی در بازار‌های بین المللی می‌شوند. مکاتباتی را در مورد ممنوعیت ترانزیت با وزارتخانه‌های مختلف به ویژه وزارت صمت داشته ایم که نتوانستیم هیچ پاسخ و نتیجه‌ای بگیریم.

منبع: باشگاه خبرنگاران 


کد مطلب: 137005

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/137005/سه-وزارتخانه-علیه-بازار-بین-المللی-قیر

نفت ما
  https://www.naftema.com