کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

خوزستان تشنه است؛ نه! حق آن‌ها این نیست

26 تير 1400 ساعت 15:01

بی‌آبی در خوزستان بالاخره، چنان امانِ مردم را برید که طی روزهای اخیر، شهرهای مختلف این استان شاهد تجمع و راهپیمایی‌ در اعتراض به قطعی آب بودند.


 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   معضل نبود آب، در این استان نه تنها کشاورزان و دامداران را که با زمین‌های خشک و دام‌های تشنه دست و پنجه نرم می‌کنند، به خیابان‌ها کشانده که شهروندانی را هم که در دمای 50 درجه این استان، دغدغه تامین آب آشامیدنی روزانه و رفع عطش خود و خانواده‌شان را دارند هم نگران و عاصی کرده است. این در حالی است که چهار رود پر آب خاورمیانه یعنی؛ دز، کرخه، کارون و اروند از جلگه خوزستان عبور می‌کنند.
در روزهای گرم اخیر که خاموشی‌های برق، اغلب نقاط کشور، مردم را درگیر و عصبانی و هشدارهای مداوم قطعی احتمالی آب، شهروندان را نگران کرده است؛  گزارش‌ها و ویدئوهای منتشره در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که در برخی شهرها در استان خوزستان شهروندان در اعتراض به بحران آب تجمعات اعتراضی برپا کرده‌اند. در این اعتراضات، شهروندان شعارهایی مانند «رودخانه تشنه است،آبش را می‌خواهد» و «جان و خون‌مان فدای کارون» سر می‌دادند.

خوزستان تشنه است؛ جان و خون‌مان فدای کارون

استاندار خوزستان: تصاویر اعتراضات جعلی است
 دشتکی، استاندار خوزستان، در واکنش به گزارش‌های منتشر شده در خصوص اعتراضات مردم، برخی از تصاویر را جعلی، شیطنت و تحریک مردم خواند.

مشکل انتقال آب کارون
اما در این میان برخی کاهش بارندگی‌ها یا کشاورزان بالادست را تنها دلیل بروز این بی‌آبی‌ها در برخی مناطق خوزستان نمی‌دانند. در روزهای گذشته مطالبی در فضای مجازی مبنی بر صدور مجوز محیط زیستی پروژه انتقال آب خوزستان به صورت محرمانه منتشر شده که واکنش خوزستانی‌ها و فعالان محیط زیست را در پی داشته است.

قرار است بخشی از منابع آب چهارمحال و بختیاری در پروژه تونل ۶۴ کیلومتری بهشت آباد، به استان اصفهان منتقل شود که این موضوع با مخالفت نمایندگان استان خوزستان مواجه شده است.

خوزستان تشنه است؛ جان و خون‌مان فدای کارون

در این میان برخی شهروندان خوزستان در روزهای اخیر، یک پوستر قرمز رنگ با عناوین کارون جان ماست و کرخه جان ماست را به عنوان تصویر پروفایل مشترک خود در شبکه‌های مجازی و پیام‌رسان‌ها قرار داده‌اند.

خوزستان تشنه است؛ جان و خون‌مان فدای کارون

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان: آب موجود آب نیست، لجن است!
آیت‌الله محسن حیدری گفت: مشکلات به وجود آمده در بحث آب، وضعیت شط نیسان و رودخانه کرخه را تاسف بار کرده‌است به طوری که آب موجود در آن آب نیست، بلکه لجن است و برای هور و دامداران نگران کننده و ناراحت‌کننده است.

واکنش برخی کاربران در این رابطه را بخوانید: 

خوزستان تشنه است؛ جان و خون‌مان فدای کارون
خوزستان تشنه است؛ جان و خون‌مان فدای کارون
خوزستان تشنه است؛ جان و خون‌مان فدای کارون

منبع: توسعه ایرانی


کد مطلب: 137219

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/137219/خوزستان-تشنه-نه-حق-آن-ها-این-نیست

نفت ما
  https://www.naftema.com