کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی مطرح کرد:

درآمد ۲۱.۵ میلیارد دلاری صنعت پتروشیمی

18 مرداد 1400 ساعت 12:40

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه امسال برای نخستین بار درآمد صنعت پتروشیمی به ۲۱.۵ میلیارد دلار خواهد رسید، گفت: ۴۳ میلیون تن محصول نهایی پتروشیمی در سال ۱۴۰۰ تولید می‌شود که ۳۳ میلیون تن از این محصولات صادر خواهد شد.


  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،    «بهزاد محمدی» امروز در مراسم رونمایی از سامانه خوراک و محصول مجتمع های صنعت پتروشیمی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی کشور سربلندتر، پویاتر و ... از همیشه در حوزه صادرات و ارزآوری کشور نقش خود را ایفا می کند، افزود: در سال ۹۹ حدود ۴۰ میلیون تن خوراک معادل ۶ میلیارد دلار دریافت کردیم که در ۶۷ مجتمع مورد استفاده قرار گرفت.  
وی ادامه داد: سال گذشته ۲۵ میلیون تن به ظرفیت پتروشیمی کشور اضافه شد. همچنین ۳۴ میلیون تن محصول تولید شده که ۱۵ میلیارد دلار درآمد به همراه داشته است.
محمدی با اشاره به شیوع کرونا در کشور گفت: با این وجود در سال ۹۹ اهداف توسعه ای صنعت پتروشیمی محقق شد.
معاون وزیر نفت افزود: امروز ۵۰ طرح فعال در صنعت پتروشیمی داریم که تا پایان سال ۱۴۰۴ به بهره برداری می رسد و ظرفیت تولید را به ۱۳۵ میلیون تن در سال می رساند.  
وی به تعریف گام چهارم در صنعت پتروشیمی اشاره کرد و ادامه داد: گام چهارم در ۳ طبقه‌بندی طرح های خوراک ترکیبی، طرح های جدید تولید پروپیلن و طرح های پیشران تعریف شده است که در  مجموع ۴۷ پروژه را شامل می شود تا در سال ۱۴۰۶ درامد صنعت پتروشیمی به ۵۰ میلیارد دلار برسد.  
محمدی تاکید کرد: تا سال ۱۴۰۶ روزانه معادل ۲.۳ میلیون بشکه نفت خام به عنوان خوراک در صنعت پتروشیمی مصرف خواهد شد و ظرفیت این صنعت به ۱۶۷ میلیون تن در سال می رسد.
وی افزود: با اجرای طرح های گام چهارم، سرمایه گذاری تجمعی در این صنعت تا سال ۱۴۰۶ به ۱۲۵ میلیارد دلار برآورد خواهد شد.  
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر اینکه تحقق اهداف توسعه ای در صنعت پتروشیمی با تحقق خوراک از طرح های ان جی ال، پالایشگاه های نفتی و پالایشگاه های گازی، ممکن می شود، گفت: اکنون مصرف خوراک در کشور ۴۰ میلیون تن در سال است که تا سال ۱۴۰۶ به ۹۰ میلیون تن افزایش خواهد یافت که معادل ۲.۳ میلون بشکه نفت خام در روز است.
وی افزود: ۷۵ درصد خوراک در فاز گازی و ۲۵ درصد مربوط به خوراک مایع است که در حال حاضر معادل یک میلیون بشکه نفت خام در روز است.  
  دسترسی به خوراک مهمترین مزیت ایران برای توسعه صنایع پتروشیمی است. ظرفیت تولید در این صنعت به ۱۰۰ میلیون تن نزدیک شده است.  
این میزان خوراک و سوخت معادل ۱.۵ میلیون بشکه نفت خام در روز است. سامانه خوراک با هدف پایش پیاده سازی شده است و کمک می کند تا جریان هریک از خوراک های صنعتی از مقصد تا پایان زنجیره، قابل ردیابی باشد.  
در این مراسم، علاوه بر سامانه خوراک و محصول مجتمع های صنعت پتروشیمی، از پرتال جدید شرکت ملی صنایع پتروشیمی و ویرایش جدید کتاب فرآیندها و واکنش های شیمیایی در صنعت پتروشیمی ایران نیز رونمایی شد.
 
منبع: ایرنا 


کد مطلب: 137969

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/137969/درآمد-۲۱-۵-میلیارد-دلاری-صنعت-پتروشیمی

نفت ما
  https://www.naftema.com