کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تکمیل لوله‌گذاری دریایی طرح پایانه نفتی جاسک

23 مرداد 1400 ساعت 12:02

مجری طرح پایانه نفتی جاسک از تکمیل عملیات لوله‌گذاری دریایی این طرح در دریای عمان خبر داد.


 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   وحید مالکی با اشاره به تکمیل آخرین رشته خط لوله دریایی پایانه نفتی جاسک گفت: با اجرای آخرین شاخه از این رشته خط لوله ۳۶ اینچ در بستر دریا، لوله‌گذاری دریایی طرح پایانه نفتی جاسک به‌طور کامل پایان یافت.
وی گفت: با توجه به اتمام عملیات شورپولینگ ششمین خط لوله به طول ۲.۵ کیلومتر و لوله‌گذاری بخش دوم این خط منتهی به گوی شناور سوم به طول ۶.۵ کیلومتر، در مجموع ۶ رشته خط لوله ۳۶ اینچ دریایی مربوط به مسیرهای اول تا سوم (هر مسیر دارای دو رشته خط لوله ۳۶ اینچ دریایی) طرح پایانه نفتی جاسک به طول ۴۵ کیلومتر از سوی شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران و توسط شناور لوله‌گذار سی‌مستر (C Master) در بستر دریا اجرا و تکمیل شد.
مالکی با اشاره به اتمام مراحل دشوار بلندترین کشش لوله در کشور به‌صورت شش خط به فواصل ۱۰ متر از هم و به طول ۲.۵ کیلومتر و تکمیل لوله‌گذاری گوی‌های شناور دوم و سوم در این طرح، گفت: در صورت استمرار و ادامه رویکرد توسعه پایانه جاسک در برنامه جدید وزارت نفت، فاز دوم این طرح راهبردی تا مهرماه امسال راه‌اندازی و به این ترتیب ظرفیت انتقال، بارگیری و صادرات نفت خام ایران از سواحل مکران افزایش خواهد یافت.
  فاز نخست طرح پایانه نفتی جاسک شامل یک مجموعه خط لوله ۴۸ اینچ بخش خشکی و سامانه اندازه‌گیری نفت خام عبوری، دو رشته خط لوله ۳۶ اینچ دریایی، یک مجموعه گوی شناور بارگیری و صادرات نفت به همراه چندراهه دریایی در ابتدای سال جاری راه‌اندازی شد و در پایان تیرماه گذشته با بارگیری نخستین محموله نفت خام ایران به بهره‌برداری رسمی رسید.
این طرح شامل سه مجموعه خط لوله ۴۸ اینچ خشکی و سیستم‌های اندازه‌گیری، ۶ رشته خط لوله ۳۶ اینچ دریایی، سه مجموعه گوی شناور به همراه ۳ مجموعه چندراهه دریایی و سایر تجهیزات جانبی است و به گفته مجری طرح پایانه جاسک با ادامه توسعه بخش باقیمانده، تا پایان سال ۱۴۰۰ به طور کامل به بهره‌برداری می‌رسد.
طرح پایانه نفتی جاسک در اراضی ساحلی دریای عمان در بخش مرکزی شهرستان جاسک استان هرمزگان، واقع در ۶۰ کیلومتری غرب شهر جاسک و در شمال روستای کوه‌مبارک قرار دارد که در زمینی به مساحت ۶۰ هکتار ساخته می‌شود و نفت خام را در فاصله ۶ کیلومتری ساحل از طریق گوی شناور به کشتی‌هایی تا سایز VLCC منتقل می‌کند.

 


کد مطلب: 138159

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/138159/تکمیل-لوله-گذاری-دریایی-طرح-پایانه-نفتی-جاسک

نفت ما
  https://www.naftema.com