کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آغاز فعالیت نورد استریم ۲ از ماه آینده

18 شهريور 1400 ساعت 8:04

شرکت گازپروم قصد دارد انتقال گاز طبیعی از یکی از جنجالی ترین خطوط لوله دنیا را از ماه میلادی آینده آغاز کند.


 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   منابع آگاه به بلومبرگ گفتند: این غول گازی روسیه می خواهد انتقال گاز طبیعی از طریق نخستین خط نورد استریم ۲ به آلمان را در اول اکتبر آغاز کند. زمان جریان یافتن گاز به شبکه گاز اروپا به تصمیم رگولاتور آلمان بستگی خواهد داشت.
این خط لوله می تواند از فشار بر بازارهای گاز اروپایی که با کمبود عرضه در آستانه فرا رسیدن فصل سرما و افزایش شدید قیمتها روبرو هستند، کم کند. همچنین یک پیروزی برای آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان به شمار خواهد رفت که با وجود فشارهای متحدان شامل آمریکا به مدت ۱۰ سال از این خط لوله حمایت کرد.
نورد استریم ۲ هفته جاری یک گام دیگر به آغاز فعالیت نزدیک شد. شرکت نورد استریم ۲ اعلام کرد آخرین قطعه دومین خط این شاه لوله جوش داده شده و قرار است در بستر دریا قرار داده شود. گام بعدی متصل کردن بخشهای دانمارکی و آلمانی این شاه لوله خواهد بود.
به گفته منابع آگاه، گازپروم انتقال گاز تا اول دسامبر از طریق هر دو خط نورد استریم ۲ که از بستر دریای بالتیک می گذرند را هدف گذاری گرفته است. این شرکت اعلام کرد این شاه لوله می تواند امسال ۵.۶ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی را منتقل کند.
البته نورد استریم ۲ باید گواهی فنی و بیمه دریافت کند که به دلیل تحریمهای وضع شده از سوی آمریکا در سال میلادی گذشته، ممکن است چالش برانگیز باشد.
بر اساس گزارش بلومبرگ، نورد استریم ۲ قرار بود در سال ۲۰۱۹ راه اندازی شود اما در پی تهدیدهای آمریکا برای مجازات شرکتهایی که در ساخت آن مشارکت دارند، با تاخیرهای مکرر روبرو شد. چشم انداز تکمیل این خط لوله پس از این که جو بایدن، رییس جمهور آمریکا در ماه مه تصمیم گرفت از بعضی تحریمها چشم پوشی کند، تغییر کرد. پس از آن دولت آمریکا با آلمان درباره این خط لوله توافق کرد و آلمان هشدار داد اگر روسیه از انرژی به عنوان یک سلاح علیه اوکراین استفاده کند، با اقدامات تلافی جویانه روبرو می شود.
در این بین اپراتور ترانزیت گاز دولتی اوکراین روز چهارشنبه اعلام کرد ترانزیت گاز روسیه از سیستم ترانزیت گاز اوکراین به اروپا از میانگین روزانه ۱۲۴ میلیون متر مکعب در فاصله آوریل تا اوت، به ۱۰۹ میلیون متر مکعب در سپتامبر کاهش پیدا خواهد کرد. سطح ترانزیت در سپتامبر حداقل میزان فراهم شده بر اساس توافق ترانزیت سال ۲۰۱۹ میان اوکراین و روسیه است.
این شرکت اعلام کرد که افزایش کم سابقه قیمت گاز در قطبهای گاز اروپا نتیجه کاهش ترانزیت گاز بوده است. سرگی ماکوگان، مدیر این شرکت اظهار کرد: اوکراین مکررا امکان ترانزیت برای عرضه حجم بیشتر گاز به اتحادیه اروپا را پیشنهاد می کند اما شرکت گازپروم مدام این پیشنهادها را رد می کند.
گازپروم ماه گذشته اعلام کرده بود حجم اندک گاز در ذخایر اروپایی، صادرات این شرکت در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ و سال ۲۰۲۲ را تقویت خواهد کرد.
شرکت انرژی دولتی نفتوگاز اوکراین ماه گذشته گفته بود برای آمریکا و آلمان مسدود کردن خط لوله نورد استریم ۲ خیلی دیر شده است و از دولت آمریکا خواسته بود معافیتها از تحریم برای این پروژه را لغو کند.
بر اساس گزارش رویترز، روسیه می گوید این پروژه ۱۱ میلیارد دلاری که با دور زدن اوکراین، مستقیما گاز را به اروپا منتقل می کند یک پروژه تجاری است اما اوکراین نگران است در صورت اقدام روسیه در حذف اوکراین به عنوان یک مسیر ترانزیت گاز، از درآمد میلیاردی ترانزیت محروم شود.

منبع: ایسنا 


کد مطلب: 139124

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/139124/آغاز-فعالیت-نورد-استریم-۲-ماه-آینده

نفت ما
  https://www.naftema.com