کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تهاتر پول نفت با برنج هندی

18 مهر 1400 ساعت 15:10

واردات برنج همچنان ممنوع است اما احتمال دارد پول‌های بلوکه شده نفت در هند با برنج هندی تهاتر شود. آیا تهاتر پول‌های بلوکه شده نفتی با برنج هندی واقعیت دارد؟


  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   تهاتر نفت با کالای غیرنفتی در دستور کار دولت رئیسی قرار گرفته است. هفته گذشته محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس جمهور ابلاغیه‌ای در راستای حمایت از صادرات و تهاتر نفت با کالا صادر کرد.
از آن جمله بحث تهاتر نفت با برنج هندی مطرح شده است. به خصوص اکنون که قیمت هر کیلو برنج ایرانی در بازار به حدود ۵۰ هزار تومان رسیده و بسیاری از مردم توان خرید برنج ایرانی را ندارند.
 به گفته مشاور انجمن واردکنندگان برنج بحث تهاتر نفت با برنج هندی از سال ۹۸ مطرح شده اما هیچ‌گاه جنبه عملیاتی پیدا نکرده است. حتی در دو سال گذشته قرار بود میان ایران و هند پیمان پولی امضا شود، اما جلوی آن گرفته شد.
علی شفاهی  گفت: چنانچه تهاتر نفت در برابر کالاهای اساسی در عمل اجرا شود برای بخش‌خصوصی و هم دولت راحت‌تر است و تجارت هم آسان‌تر از گذشته و بدون بروکراسی اداری انجام می‌شود. در حقیقت واردکننده به جای اینکه دلار را از بازار تهیه کند معادل روپیه را به بانک عامل هند واریز می‌کند و از این پس تقاضا برای خرید ارز، قیمت دلار در بازار را دچار نوسان قیمت نمی‌کند و تجارت راحت‌تر از قبل می‌شود.
برنج تایلندی در بازار
بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد در برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای برنج ایرانی عرضه نمی‌شود و جای آن فقط برنج خارجی وجود دارد. یکی از کاربران در توییتر نوشته: «دوباره سر و کله برنج تایلندی تنظیم بازار پیدا شده و این برنج کیلویی ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته می‌شود. برنج هندی هم کیلویی ۲۴ هزار تومان و تنظیم بازاری آن با قیمت ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان است.»
اما ماجرا فقط به نبود برنج ایرانی در بازار ختم نمی‌شود. بلکه گفته می‌شود که مردم برنج خارجی را هم پیمانه‌ای می‌خرند و نه کیسه‌ای.
مشاور انجمن واردکنندگان برنج می‌گوید: پیش از این، فروش برنج خارجی که کیسه آن باز شده باشد، ممنوع بود اما قدرت خرید مردم آن قدر کاهش پیدا کرده که برخی سوپر مارکتی‌ها کیسه برنج‌های خارجی را باز کردند و برنج خارجی را پیمانه‌ای به مردم می‌فروشند.
قیمت برنج چند؟
شفاهی همچنین گفت: اکنون برنج هندی با قیمت ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان است اما در بازار با قیمت بیشتر هم می‌فروشند. قیمت برنج ایرانی نیز به ۵۰ هزار تومان رسیده اما در تهران قیمت برنج ایرانی به مناطق مختلف بستگی دارند و در برخی از مناطق شمال شهر تهران قیمت برنج ایرانی از این هم بیشتر است.
پیش از این علی شفاهی، مشاور انجمن واردکنندگان برنج گفته بود چنانچه دولت موافقت کند با گران شدن برنج خارجی بخش‌خصوصی در نظر دارد تا واردات برنج شکسته را در دستور کار قرار دهد.
منبع: تجارت نیوز


کد مطلب: 140048

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/140048/تهاتر-پول-نفت-برنج-هندی

نفت ما
  https://www.naftema.com