کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ارسال سوخت به لبنان یک اقدام تجاری بود

20 مهر 1400 ساعت 7:59

سفیر ایران در لبنان با بیان اینکه تا زمانی که لازم باشد از طرف جمهوری اسلامی ایران ارسال محموله های سوخت به لبنان ادامه خواهد داشت، گفت: در لبنان معروف است که این کشتی ها (کشتی محموله های سوخت) حتی در شکل گیری دولت جدید در لبنان تاثیرگذار بوده است.


  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   محمد جلال فیروزنیا  با اشاره به سفر اخیر وزیر امور خارجه کشورمان به لبنان و با بیان اینکه این سفر در شرایط مهمی انجام شد و از اهمیت زیادی برخوردار بود، افزود: لبنان در حال حاضر با بحران های شدید سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ... مواجه است و شرایط سختی از لحاظ معیشتی برای مردم این کشور به خصوص طی دو سال گذشته وجود داشته است و با شکل گیری دولت جدید در لبنان این امید وجود دارد که شرایط به تدریج از نظر اقتصادی و سیاسی بهتر شود.
وی همچنین با بیان اینکه در چند ماه آینده شاهد برگزاری انتخابات پارلمانی در لبنان هستیم، اظهار کرد : ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران در مقاطع مختلف اعلام کرده ایم که در کنار دولت و ملت لبنان هستیم و در شرایط سخت در شکل های مختلف تلاش کرده ایم که به مردم و دولت لبنان کمک کنیم که آخرین مورد این کمک، بحث ارسال سوخت و صادرات گازوئیل از ایران به لبنان برای کمک به کاهش مشکلات موجود در این کشور در این زمینه بوده است.
سفیر ایران در لبنان  افزود: خوشبختانه در هفته های اخیر گازوئیل ایران به لبنان رسیده است و این گازوئیل در بیمارستان ها، مراکز خدمات اجتماعی، مراکز عام المنفعه که در ارتباط با همه مردم هستند توزیع شده است. این سوخت ها در مناطق  و بین اقشار مختلف لبنان اعم از مسلمان، شیعه و سنی توزیع شده است و این کار در چارچوب یک اقدام تجاری بین ایران و تجار لبنانی صورت گرفته است.
این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در پاسخ به این سوال که آیا قرار است طی روزهای آینده محموله های جدید سوخت از طرف ایران به لبنان ارسال شود؟ با بیان این که تا هر زمانی که لازم باشد از طرف جمهوری اسلامی ایران ارسال سوخت به لبنان ادامه خواهد داشت، گفت : تجار لبنانی اقدام به خرید سوخت از ایران می کنند و نحوه توزیع آن نیز در لبنان به شکل خاصی است و در واقع همان طور که اشاره شد  این اقدام در چارچوب اقدام تجاری بین ما و تجار لبنانی صورت می گیرد.
وی ادامه داد: این کشتی های حامل سوخت از سوی ایران نه تنها فقط برای رفع مشکلات سوخت برای مردم لبنان موثر بوده بلکه تاثیر و پیامدهای آن خیلی گسترده تر از یک موضوع خاص بوده است. از نظر سیاسی و اقتصادی و از نظر شکستن تحریم ها و محاصره ای که از طرف آمریکایی ها علیه لبنان و مقاومت وجود دارد این کشتی های حامل سوخت تاثیرات شگرفی داشته است،  چنان که  بعد از اینکه اعلام شد که کشتی های حامل سوخت از سوی ایران در راه لبنان است، بلافاصله آمریکایی ها با دست پاچگی اعلام کردند که لبنان می تواند برای دریافت گاز از مصر و برق از اردن از طریق سوریه از قانون قیصر استثناء شود و این اقدام خیلی مهمی بود که به برکت سوخت ایران حاصل شد.
فیروزنیا تاکید کرد : این موضوع  نه تنها شکست محاصره لبنان بلکه شکست محاصره سوریه و دولت سوریه بود و همانطور که گفتم تاثیر زیادی داشت. چنانکه بلافاصله نشست چهارجانبه بین لبنان، سوریه، اردن و مصر انجام شد تا روند کار مورد اشاره تسریع شود و این خود گام مهمی بود.
سفیر ایران در لبنان گفت: در لبنان معروف است که این کشتی ها در تشکیل دولت جدید در لبنان تاثیرگذار بوده است و یا در ارتباط با بحث های دیگری که این روزها در لبنان شاهد آن هستیم.
وی با بیان اینکه در این چارچوب اهمیت سفر وزیر خارجه به لبنان دارای اهمیتی مضاعف بود، ادامه داد: در این سفر گفت وگوهای خوبی بین مقامات دو کشور انجام شد. ما در چارچوب روابط دو کشور و حمایت از مردم و دولت لبنان و مقاومت حاضر هستیم که به کمک ها و حمایت های خود به لبنان  در زمینه های مختلف ادامه دهیم ازجمله در تداوم  ارسال کشتی های حامل  سوخت و یا در زمینه های ارسال مواد غذایی، دارویی، ساخت نیروگاه برق و یک سری پروژه های زیرساختی دیگر با لبنان همکاری کنیم.
فیروزنیا خاطرنشان کرد: سفر آقای امیر عبداللهیان به لبنان در شرایط کنونی علاوه بر موضوع توسعه همکاری ها بین دو کشور در زمینه های ذکر شده تاکیدی بر حمایت قاطع ایران از جریان مقاومت در لبنان است. در سیاست دولت آقای رئیسی بر این حمایت ها تاکید شده است و سفر آقای امیر عبداللهیان به لبنان نیز به نوعی ترجمان این سیاست هاست.
فیروزنیا با بیان اینکه امیدواریم با این سفر و تشکیل دولت جدید در لبنان شاهد گام های عملی بیشتری برای توسعه همکاری های اقتصادی بین دو کشور و فراهم شدن زمینه صادرات بیشتر از ایران به لبنان در زمینه های مختلف مشتقات نفتی، مواد غذایی  ... باشیم، چنانکه همکاری های دو کشور در زمینه تجارت و اقتصاد رشد بیشتری داشته باشد در پاسخ به سوالی در مورد پیشنهاد مطرح شده مبنی بر اینکه لبنان تلاش کند که همچون افغانستان و عراق از تحریم های آمریکا معاف شود و در این زمینه معافیت هایی را از آمریکا بگیرد، خاطر نشان کرد: این کار باید توسط دولت لبنان انجام شود. ما آمادگی داریم که با دولت لبنان در زمینه های مختلف ارسال سوخت و دیگر عرصه های تجاری همکاری کنیم و صادرات خدمات فنی مهندسی به این کشور داشته باشیم، دولت لبنان در ارتباط با این تعاملات تجاری تحت فشار از سوی دولت واشنگتن است و  امریکایی ها  تاکید  و تهدید می کنند که کار تجاری با ایران ممکن است شامل تحریم ها باشد.
سفیر ایران در لبنان  ادامه داد : ولی دولت لبنان می تواند از طرف خودش برای اینکه از این تحریم ها استثناء شود با توجه به نیازی که مردم لبنان دارند و آمادگی که در طرف ایرانی وجود دارد در این زمینه دست بکار شود، همانطور که در مورد عراق و افغانستان هم رخ داد و یا در مورد قانون قیصر، از آمریکایی ها معافیت تحریمی دریافت کنند. آمریکا نیز باید این معافیت ها را اعمال کند.
این دیپلمات ارشد کشورمان  با تاکید بر اینکه ما تحریم های اعمال شده از سوی آمریکا را غیر مشروع و غیر قانونی می دانیم و آنها موضوعیتی برای ما ندارند ادامه داد: پیگیری در مورد این استثنا شدن از این امر بستگی به دولت لبنان و تلاش های آن دارد برای اینکه مشکلاتشان کمتر شود و کار تجاری با ایران گسترش بیشتری پیدا کند ولی اگر آمریکایی ها از مستثنی کردن و ارائه  معافیت های تحریمی به دولت لبنان امتناع کنند، راه های دیگری است،  که روابط دو کشور گسترش پیدا کند.
 
منبع: ایسنا 


کد مطلب: 140094

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/140094/ارسال-سوخت-لبنان-یک-اقدام-تجاری

نفت ما
  https://www.naftema.com