کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ابلاغ خط‌مشی توسعه مدیریت در صنعت نفت

26 مهر 1400 ساعت 8:00

وزیر نفت خط‌مشی توسعه مدیریت در صنعت نفت را به معاونان و مشاوران وزیر، مدیران عامل شرکت‌های اصلی و فرعی تابع وزارت نفت، رؤسای واحدهای مستقل ستادی، رؤسای دانشگاه، پژوهشگاه صنعت نفت و مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی ابلاغ کرد.


 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،     متن ابلاغیه جواد اوجی، وزیر نفت به شرح زیر است:
«در راستای اجرای بند «۱» بخش (ث) ماده (۳) قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت مصوب ۱۳۹۱/۰۳/۱۹ و ماده (۱۰) قانون نفت مصوب ۱۳۶۶/۰۷/۰۹ و با توجه به بند «۴» سیاست‌های کلی نظام اداری ابلاغی مقام معظم رهبری مبنی بر «دانش‌گرایی و شایسته‌سالاری مبنی بر اخلاق اسلامی در نصب و ارتقای مدیران» و با عنایت به بند ۵ اصول دوازده‌گانه حاکم بر نقشه‌ ملی پیشگیری و مقابله با فساد اداری و اقتصادی ابلاغی شهریورماه سال‌ جاری رئیس‌جمهوری محترم ناظر بر «استقرار نظام شایسته‌گزینی و انتصاب مدیران کارآمد، فسادستیز و انقلابی در لایه‌ها و سطوح مختلف نظام اداری و توانمندسازی نیروی انسانی و رفع کمبود نیروی انسانی صاحب صلاحیت در تصدی مناصب دولتی همراه با تقویت فرهنگ فسادستیزی در آنها»، خط‌مشی توسعه مدیریت با هدف ارزیابی، تربیت و معرفی نسلی نو از مدیران برای صنعت نفت به شرح ذیل ابلاغ می‌شود:
١- کارمندانی که برای تصدی مشاغل مدیریتی در صنعت نفت انتخاب و تربیت می‌شوند، علاوه بر احراز شایستگی‌های حرفه‌ای و تخصصی مورد نیاز شغل، باید فسادستیز، دارای روحیه جهادی و انقلابی برخوردار از اخلاق اسلامی، متدین و وفادار به جمهوری اسلامی ایران، علاقه‌مند به خدمتگزاری به مردم و کار در دولت، کارآفرین، باهوش و خلاق باشند. علاوه بر این از سلامت جسمی، روانی و مقبولیت اجتماعی متناسب با مأموریت‌های محوله نیز برخوردار باشند.
۲- انتخاب مدیران برای احراز شرایط لازم با گذراندن دوره‌های آموزشی مورد نیاز در چارچوب ضوابط و مقررات مربوط و با استفاده از روش‌های علمی و معتبر توسط مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت و در شرکت‌های اصلی توسط مراکز ارزیابی شرکت‌ها صورت می‌پذیرد.
۳- سیاست‌های اصلی مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت با تأکید بر فراهم کردن زمینه‌های هماهنگی و هم‌افزایی لازم با واحدهای برنامه‌ریزی نیروی انسانی و مراکز ارزیابی شرکت‌ها در شورای راهبری به ریاست معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت و متشکل از مدیر مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت، نماینده وزیر و رؤسای مراکز ارزیابی شرکت‌های اصلی به‌روزرسانی و ابلاغ می‌شود. رئیس شورا بر اعمال سیاست‌های تعیین‌شده در این خصوص نظارت عالیه خواهد داشت.
۴- با هدف همسویی و یکپارچگی فرآیندهای توسعه مدیریت و پرهیز از انجام فعالیت‌های غیرمرتبط با وظایف اصلی، لازم است مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت نسبت به تدوین نظام‌نامه توسعه مدیریت و دستورعمل‌های مورد نیاز در زمینه‌های تعیین مشاغل هدف، طراحی و تدوین الگوهای شایستگی و استانداردهای شغلی مدیران، به‌روزرسانی فرآیندهای سنجش و ارزیابی، فرآیندهای آموزش و توسعه، مدیریت عملکرد، برنامه‌ریزی جانشینی اقدام کند و پس از تصویب در شورای راهبری مذکور، مبنای عمل مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت و مراکز ارزیابی شرکت‌های اصلی قرار گیرد.
۵- مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت ملزم است به‌منظور تضمین کیفیت و ارتقای اعتبار فرآیندهای ارزیابی و توسعه، نسبت به شناسایی و استقرار استانداردهای ملی و بین‌المللی از سازمان اداری و استخدامی، سازمان ملی استاندارد و... اقدام کند.
۶- کارمندانی که توسط مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت مورد ارزیابی قرار گرفته و در جریان مراحل سنجش و ارزیابی و آموزش و توسعه موفق به کسب امتیازات لازم می‌شوند، گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای از مرکز توسعه مدیریت دریافت خواهند کرد.
۷- مدت اعتبار گواهینامه‌های صلاحیت حرفه‌ای از زمان صدور سه سال است. به‌منظور تمدید یا ارتقای سطح گواهینامه، لازم است به‌صورت مستمر نسبت به ارزیابی عملکرد دارندگان گواهینامه مذکور اقدام شود.
۸-  ترتیبی اتخاذ شود که تا سال «۱۴۰۵» تمامی مدیران ارشد و تأثیرگذار صنعت نفت دارای گواهینامه حرفه‌ای از مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت باشند.
۹- به‌منظور آگاهی از مشخصات دارندگان گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای، مدیریت فناوری اطلاعات ارتباطات شرکت ملی نفت با هماهنگی مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت سامانه اطلاعاتی حاوی مشخصات کارمندان ذی‌ربط را طراحی و تکمیل کند و در اختیار شرکت‌ها/ مدیریت‌های بهره‌بردار قرار دهد.
 ۱۰- دستورعمل تشکیل «مرکز توسعه مدیریت در صنعت نفت» به شماره ۲۲۱۴۲۱- ۲۰/۲ مورخ ۱۳۹۴/۰۵/۱۲ همچنان به قوت خود باقی است.»
 


کد مطلب: 140265

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/140265/ابلاغ-خط-مشی-توسعه-مدیریت-صنعت-نفت

نفت ما
  https://www.naftema.com