کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

روزنگار نفت/سوم آبان 1371:

كارمند شركت ملي نفت درگذشت

3 آبان 1400 ساعت 7:18

ابوالقاسم حالت، شاعر، طنزپرداز و مترجم معاصر ايراني كه از كارمندان شركت ملي نفت ايران بود، درگذشت.


 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،    استاد ابوالقاسم حالت ملقب به ابوالعينك در سال 1298 خورشيدي در تهران متولد شد و پس از تحصیلات مقدماتي و متوسطه به استخدام شركت نفت ايران درآمد و تا زمان بازنشستگي در خدمت روابط عمومي بود. «حالت» در جواني به فراگيري زبان‌هاي عربي، انگليسي و فرانسه پرداخت و از سال 1314، يعني 16 سالگي به شعر و شاعري روي آورد و به سرودن شعر در قالب كهن و تذكره‌نويسي همت گماشت.
ديوان حالت كه مشتمل بر قطعات ادبي، مثنوي‌ها، قصايد، غزليات و رباعيات است، خود نمايان‌گر عمق دانش ادبي اين محقق نفتي است. وي از سال 1317، همكاري خود را با مجله معروف فكاهي «توفيق» آغاز كرد و بحر طويل‌هاي خود را با امضاي «هدهد ميرزا» و اشعارش را با اسامي مستعار «خروس لاري»، «شوخ»، «فاضل‌مآب»، «ابوالعينك» به چاپ مي‌رساند، علاقه به مسائل ديني سبب شد از سال 1323، هر هفته چند رباعي جدي كه ترجمه‌اي از كلمات قصار حضرت علي(ع) بود، در مجله «آيين اسلام» چاپ كند. حالت در ترانه‌سرايي نيز دستي داشت و عموم ترانه‌هاي او در قالب فكاهي و انتقاد از وضع سياسي و اجتماعي آن زمان جاي مي‌گرفت.
او در آن سال‌ها با نشريات «اميد»، «تهران مصور» و «پيام ايراني» نيز همكاري داشت و ملك‌الشعراي بهار، او را به كنگره نويسندگان ايران دعوت كرد. حالت در زمينه موسيقي اصيل ايراني نيز فعال بود و نخستين سرود ملي جمهوري اسلامي را او سرود. وي پس از انقلاب اسلامي نيز به رغم كهولت سن، مدت‌زمان نسبتاً طولاني با مجله «گل‌آقا» همكاري كرد. از استاد ابوالقاسم حالت، آثار ادبي و فرهنگي بسياري در زمينه‌هاي شعر، طنز، ادبيات و ترجمه به جاي مانده است.
 از مجموعه آثار وي مي‌توان به ديوان اشعار (اشعار و رباعيات)، پروانه شبنم (قصايد اخلاقي و عرفاني سعدي و تذكره شاهان شاعر)، فكاهيات، ديوان ابوالعينك، ديوان شوخ، گلزار خنده اشاره كرد. همچنين، تاريخ فتوحات مغول (نوشته جي. جي. ساندرز)، تاريخ تجارت (نوشته اريك. ن. سيمونز)، ناپلئون در تبعيد (خاطرات ژنرال برتران)، زندگي من (نوشته مارك تواين)، زندگي بر روي مي‌سي‌سي‌پي (مارك تواين)، پيشروان موشك‌سازي (بريل ويليامز و ساموئل اشتاين)، سرگذشت واقعي داريوش سوم و اسكندر (ماري رنولت)، كلمات قصار علي‌بن‌ابيطالب(ع) و مجموعه تاريخ كامل ابن اثير (23 جلد) از جمله آثاري است كه وي در حوزه ترجمه از خود بر جاي گذارده است.


کد مطلب: 140465

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/140465/كارمند-شركت-ملي-نفت-درگذشت

نفت ما
  https://www.naftema.com