کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

افزایش ظرفیت بارگیری میعانات گازی پارس جنوبی

30 آبان 1400 ساعت 11:11

مجری فاز ۱۹ پارس جنوبی گفت: با بهره‌برداری رسمی از چهارمین گوی شناور، ظرفیت بارگیری میعانات گازی پارس جنوبی افزایش یافت.


 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   سیدحسین عظیمی مجری فاز ۱۹ پارس جنوبی پس از پایان بارگیری نخستین محموله میعانات گازی از موقعیت دریایی چهارمین گوی شناور پارس جنوبی در خلیج فارس بیان کرد: با بهره‌برداری از این گوی شناور، افزون بر بالا رفتن ظرفیت بارگیری میعانات گازی در پایانه صادراتی منطقه ۲ پارس، انعطاف‌پذیری عملیاتی افزایش می‌یابد و موجب تولید پایدار گاز و میعانات گازی در این منطقه در زمستان خواهد شد. ساخت این خط لوله در نزدیک ساحل با روش حفاری افقی برای نخستین بار در کشور انجام گرفته است و امکان کنترل و پایش عملیات بارگیری از طریق سامانه‌های مستقر در ایستگاه میترینگ(اندازه‌گیری) خشکی و بدون نیاز به حضور نفرات بر روی گوی شناور فراهم شده است.
او با بیان اینکه فرآیند انتقال نخستین محموله میعانات گازی از گوی شناور فاز ۱۹ سه شبانه‌روز به طول انجامید، افزود: در این عملیات میعانات گازی از طریق یک رشته خط لوله ۳۶ اینچ از ایستگاه میترینگ به گوی شناور منتقل می‌شود.
عظیمی ظرفیت بارگیری میعانات‌گازی از چهارمین گوی شناور پارس جنوبی را تا ۷ هزار مترمکعب در ساعت عنوان کرد و گفت: بهره‌برداری از این سازه دریایی در فاصله تقریبی ۷ کیلومتری از ساحل و عمق حدود ۵۰ متری از بستر دریا امکان پهلوگیری نفتکش‌های پهن‌پیکر در کنار گوی شناور فاز ۱۹ پارس جنوبی را میسر کرده است.
او عنوان کرد: تا پیش از این، میعانات گازی تولیدی از پالایشگاه‌های منطقه پارس ۲ فقط از طریق گوی شناور فاز ۱۲ پارس جنوبی بارگیری می‌شدند که با راه‌اندازی چهارمین گوی شناور پارس جنوبی، امکان تعمیرات دوره‌ای هر دو گوی شناور مستقر در بخش فراساحل پالایشگاه‌های منطقه پارس ۲ نیز فراهم شده است.
مجری فاز ۱۹ پارس جنوبی، بهره‌برداری از چهارمین گوی شناور انتقال میعانات گازی پارس جنوبی را از جمله طرح‌های اولویت‌دار و دارای حساسیت ویژه شرکت ملی نفت ایران برشمرد که موجب تنوع‌بخشی به مبادی صادراتی میعانات گازی پارس جنوبی می‌شود.


کد مطلب: 141356

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/141356/افزایش-ظرفیت-بارگیری-میعانات-گازی-پارس-جنوبی

نفت ما
  https://www.naftema.com