کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

چرا زعفران گران شد؟

2 آذر 1400 ساعت 12:52

رئیس اتحادیه صادر کنندگان زعفران، علت افزایش قیمت طلای سرخ را کاهش تولید دانست.


  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،    غلامرضا میری، رئیس اتحادیه صادر کنندگان زعفران افزود: خطر بی آبی و بحران آب در ایران، بخش کشاورزی را تهدید می‌کند و یکی از دلایل افزایش قیمت زغفران در این چند هفته کاهش تولید بوده است و همچنان کشاورزان در حال برداشت این محصول هستند و آمار دقیقی از مقدار برداشت را نداریم و این در حالی است که در این سال‌ها قیمت کالاها افزایش داشته که در برابر آن محصول زعفران هیچ افزایش قیمت نداشته است.
وی اضافه کرد: در این سال‌ها کشاورزان به دلیل هزینه‌های جانبی و کم بودن قیمت آن دیگر رغبتی برای کشت نداشتند.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران ایران با اعلام این خبر گفت: خشکسالی و عدم توجه دولت به کشاورزان ممکن است باعث شود تولید و صادرات زعفران در سال‌های آینده کاهش پیدا کند!
وی گفت؛ ما صادرکننده هستیم و قیمت زعفران هنوز به حد نرمال قبمت‌های جهانی نرسیده است و یا این افزایش قیمت کمی نزدیکتر به این حد شده ایم و همانطور که میدانید ۸۵ درصد تولید زعفران جهان از ایران است و بزرگترین تولید کننده زعفران در جهان هستیم و در صورت رسیدن به جایگاه اصلی در دنیا و صادرات با بالا رفتن قیمت و تشویق در تولید بیشتر این محصول ارز آور خواهد بود.
وی تصریح کرد: خطر بی آبی و بحران آب در ایران بخش کشاورزی را تهدید می‌کند و بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۰ بیش از ۳۰۰ شهر در معرض تنش آبی هستند و از میان این تعداد ۱۰۱ شهر در وضعیت قرمز تأمین آب قرار دارند.
میری گفت: خراسان هم از دیگر شهرهایی است که بحران بی‌آبی در این شهر جدی است. کشاورزان این منطقه می‌گویند به دلیل بی آبی امسال کشت زعفران کمتر از سال‌های گذشته شده است.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران ایران، اما توضیح داد: در فصل برداشت هستیم و هنوز آمار دقیقی از تولید زعفران بیرون نیامده است. با توجه به خشکسالی، افزایش هنگفت قیمت آب و عدم تغییر قیمت‌ها در سه سال گذشته کشاورزان دیگر انگیزه‌ای برای تولید زعفران ندارند.
به گفته وی کشاورزان می‌گویند قیمت زعفران در چند سال گذشته تغییری نکرده است. همین مقرون به صرفه بودن قیمت زعفران در ایران باعث شده دلال‌های چینی زعفران را با قیمت مناسب از ایرانی‌ها بخرند و با قیمت‌های بالایی به کشورهایی از جمله اسپانیا و ایتالیا بفروشند.
غلامرضا میری در پایان با اشاره به قیمت زعفران در ایران گفت: قیمت زعفران امسال هنوز تعیین نشده، اما سال گذشته از کیلویی هشت تا ۱۶ میلیون تومان فروخته شد. همچنین در بحث صادرات به هیچ وجه بصورت فله‌ای نبوده و در بسته‌های ۱۰ و بالاتر تا ۵۰۰ گرم آنهم براساس درخواست مصرف کننده خواهد بود.


کد مطلب: 141455

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/141455/چرا-زعفران-گران

نفت ما
  https://www.naftema.com