کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سوخت ایران، قیمت بنزین افغانستان را کاهش داد

3 آذر 1400 ساعت 7:49

رییس اتاق مشترک بازرگانی هرات و خراسان رضوی گفت: طی هفته های گذشته افزایش واردات سوخت از ایران، قیمت بنزین و گازوئیل را در هرات، کابل و سایر شهرهای افغانستان کاهش داد.


 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   "میراجان سلیمان‌خیل"  افزود: مشکل صادرات بنزین و گازوئیل از ایران به افغانستان نسبت به ماه گذشته تا حدودی رفع شده و فعلا پتروشمی ها و پالایشگاه های ایران صادرات سوخت به افغانستان را از سر گرفته اند.
وی ادامه داد: در حال حاضر شرکت نفت ایران به افغانستان صادرات سوخت ندارد که امیدواریم به زودی طی هفته های آینده صادرات سوخت از شرکت نفت نیز آغاز شود.
رییس اتاق مشترک بازرگانی هرات و خراسان رضوی گفت: در حال حاضر روزانه هزار تن بنزین معادل حدود ۴۰ تانکر و ۶۰ تانکر گازوئیل از مرزهای میلک، میل ۷۸ و دوغارون به افغانستان صادر می شود که این رقم ماهانه به ۲ هزار و ۵۰۰ تانکر سوخت در آبان ماه رسیده است.
سلیمان خیل افزود: علاوه بر تداوم واردات سوخت از ترکمنستان، افزایش واردات سوخت از ایران قیمت بنزین را دربخش فروش عمده بین ۸۰ تا ۱۰۰ دلار کاهش داده است یعنی  پیش از این قیمت فروش عمده هر تُن بنزین ۹۵۰ دلار بود اما این عدد هم اکنون به ۸۵۰ دلار کاهش یافته است و به همین منوال قیمت خرده فروشی سوخت در سراسر افغانستان پایین آمده است.
وی اضافه کرد: بازار سوخت در افغانستان مانند سایر بازارهای جهانی متاثر از عرضه و تقاضاست و در حال حاضر با توجه به واردات صورت گرفته، قیمت بنزین و گازوئیل در افغانستان به ثبات رسیده است.
جمهوری اسلامی ایران در مجموع ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان در جوار ولایات هرات، فراه و نیمروز آن کشور با استانهای خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان دارد و از سه مرز میلک، میل ۷۸ و دوغارون تبادلات تجاری خود را با همسایه شرقی انجام می دهد.  
خراسان رضوی ۳۰۲ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد و شهرستان های تربت‌جام، صالح آباد، تایباد و خواف این استان در نوار مرز مشترک ایران و افغانستان قرار دارند.
۶۰ درصد مجموع صادرات ماهانه سوخت به افغانستان که با ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه تانکر سوخت از مرزهای سه گانه یاد شده به افغانستان صورت می گیرد از مرز دوغارون تایباد انجام می شود.   
براساس اعلام اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی، مبادلات مرزی کنونی بین ایران و افغانستان در گذرگاه مرزی دوغارون - اسلام‌قلعه روزانه حدود ۵۰۰ دستگاه کامیون و تانکر است و این میزان پیش از روی کار آمدن طالبان روزانه افزون بر ۷۰۰ دستگاه کامیون بود.
سالانه ۱.۵ میلیارد دلار صادرات، سه میلیارد دلار ترانزیت خروجی و ۲۰ میلیون دلار واردات از طریق مرز دوغارون بین ایران و افغانستان انجام می‌شود.  
گمرک دوغارون در مرز ایران و افغانستان در فاصله ۱۸ کیلومتری تایباد قرار دارد و مرکز این شهرستان مرزی ۱۲۰ هزار نفری در فاصله ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.  


کد مطلب: 141480

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/141480/سوخت-ایران-قیمت-بنزین-افغانستان-کاهش

نفت ما
  https://www.naftema.com