کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ورود سبد نفتی اوپک به کانال 70 دلاری

14 آذر 1400 ساعت 14:59

سبد نفتی اوپک از ابتدای سال 2021 تاکنون حدود 19 دلار افزایش یافته است و در بحبوحه جنگ آمریکا با اوپک برای افزایش تولید و پیدایش گونه جدید ویروس کرونا و نشست اوپک پلاس، به 70.03 دلار در هر بشکه رسید.


 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،    وب سایت سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام، اوپک در آخرین به روز رسانی خود اعلام کرد: هر بشکه سبد نفتی اوپک روز شنبه (11 آذر) با یک دلار و 6 سنت کاهش 70.03 دلار فروخته شده است.
این نوع نفت روز چهارشنبه (10 آذر)، 71.63 دلار در هر بشکه فروخته شده بود.
نفت اوپک امسال به رکورد 84.66 دلار رسیده بود که اکنون 14.63 دلار کمتر از این رقم معامله می شود.
* اتفاقات بازار نفت در هفته گذشته
بازار نفت در 5 آذر ماه درحالی بسته شد که  انتشار اخبار مرتبط با ظهور گونه جدید ویروس کرونا در برخی کشورهای آفریقایی، نگرانی ها برای کاهش تقاضا را دوباره زنده کرد و همین امر سبب شد تا  قیمت نفت 10 دلار کاهش یابد.
به گزارش رویترز، این بزرگ ترین سقوط روزانه قیمت نفت در بازار جهانی از آوریل سال 2020 تا کنون به شمار می‌رود. .
با باز شدن بازارها در روز دوشنبه، قیمت نفت 3 دلار بالا رفت اما دلیل این افزایش پس از سقوط قیمت در روز جمعه، گمانه زنی ها در مورد اقدام احتمالی اوپک پلاس برای توقف افزایش تولید در واکنش به شیوع ویروس اومیکرون عنوان شده بود با این حال بازار محتاط بود زیرا اطلاعات کمی در مورد این سویه جدید کرونا در دسترس قرار داشت.
این نگرانی وجود داشت که گونه جدید کرونا بتواند بهبود اقتصاد جهانی را از ریل خارج کند و احتمالا به تقاضا برای نفت آسیب بزند . در عین حال، بر نگرانی ها در مورد مازاد عرضه بیفزاید .
به این ترتیب نشست اوپک پلاس برای بررسی بیشتر گونه جدید ویروس کرونا به تعویق افتاد. اوپک و هم پیمانانش، نشست های فنی را تا آخر هفته به تعویق انداختند تا زمان بیشتری برای ارزیابی تاثیر سویه جدید کرونا یعنی اومیکرون بر تقاضا برای نفت و قیمت ها داشته باشند.
کمیته فنی اوپک پلاس، نشست خود را از چهارشنبه به دوشنبه تغییر داد. کمیته مشترک وزارتی نظارت بر اوپک پلاس نیز در روز پنج شنبه برگزار شد .
در این میان وزیر انرژی عربستان گفت سویه جدید کرونا تاثیری بر بازار نفت ندارد.
 وی به بلومبرگ گفت پیامدهای احتمالی نوع جدید ویروس کرونا که هفته گذشته بازارهای نفت را تحت تأثیر قرار داده بود، اهمیت چندانی ندارد. 
این افزایش چندان طول نکشید و قیمت نفت روز بعد به علت نگرانی در مورد عدم تاثیر واکسن‌ها بر گونه جدید ویروس کرونا و احتمال اعمال محدودیت های جدید کاهش یافت.
پس از اینکه مدیر ارشد اجرایی شرکت داروسازی مدرنا نسبت به موثر بودن واکسن های کووید 19 در برابر سویه اومیکرون کرونا ابراز تردید کرد، قیمت نفت در معاملات روز سه شنبه بیش از 3 درصد کاهش یافت.
شرکت مدرنا در مصاحبه با فایننشال تایمز اعلام کرد واکسن های کووید 19 بعید است در برابر گونه اومیکرون چندان موثر باشند. 
درحالی که تولیدکنندگان بزرگ نفت در جهان آماده می شدند تا درباره چگونگی واکنش به احتمال کاهش تقاضای سوخت بحث کنند، قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه بیش از 3 درصد افزایش یافت و بخش اعظمی از ضررهای شدید روز سه شنبه را جبران کرد.
سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام، اوپک در روز چهارشنبه در ساعت 13 به وقت گرینویچ نشست داشتند و نشست هم پیمانان این سازمان نظیر روسیه موسوم به اوپک پلاس در روز پنج شنبه برگزار شد. 
روز پنج شنبه نیز به علت پیش بینی سرمایه گذاران از اینکه اوپک پلاس در نشست این گروه بر ادامه تولید در سطح فعلی توافق خواهند کرد، قیمت نفت افزایش یافت. 
و اما در روز جمعه، از آنجایی که اوپک پلاس تاکید کرد که احتمال دارد در بالا بردن عرضه نفت به بازارهای جهانی تجدیدنظر کند، قیمت نفت بالا رفت.
کارشناسان می‌‌گویند این اقدام اوپک نشان‌دهنده اطمینان کشورهای نفتی در بالا ماندن تقاضا در کوتاه‌مدت است. در واقع اوپک‌ پلاس بر این باور است که شیوع نوع ویروس کرونا به نام امیکرون نمی‌تواند تأثیر بلندمدتی روی قیمت نفت در بازار جهانی بگذارد.  
* نتیجه نشست گروه اوپک پلاس چه شد؟
درحالی که آمریکا تلاش کرد تا سایر کشورهای مصرف کننده نفت را با خود همراه کند که با هدف تقویت قیمت نفت، ذخایر استراتژیک خود را به بازار روانه کنند اما این اقدام نه تنها باعث کاهش قیمت ها نشد بلکه قیمت ها افزایش هم یافت زیرا احتمال داشت اوپک پلاس برای مقابله از تولید خود کم کند و بازار با کمی عرضه مواجه شود.
میزانی که آمریکا و ژاپن از ذخایر خود برداشت کردند چندان قابل اعتنا نبود. همچنین چین هم اعلام کرده بود که ذخایر نفت خود را بر اساس نیاز آزاد می‌کند. 
پس از انتشار اخبار مربوط به ویروس اومیکرون و نگرانی از اعمال دوباره محدودیت های شدید، قیمت نفت افزایش یافت. اوپک نیز نشست خود را به تاخیر انداخت در مورد آن بیشتر بررسی کند.
* اوپک تسلیم فشار آمریکا نشد
در نهایت اوپک و هم پیمانانش موسوم به اوپک پلاس، تصمیم گرفتند سیاست‌های عرضه نفت را که پیش از این داشتند ادامه دهند و در ماه ژانویه نیز عرضه نفت خود را 400 هزار بشکه در روز افزایش خواهند داد.
گروه اوپک پلاس در بیانیه‌ای اعلام کردند: «این اجلاس همچنان باز است به این معنی که هر زمان لازم باشد و شرایط تغییر کند، تصمیم فوری در باره میزان عرضه اتخاد خواهد شد.» .
* بالاترین قیمت بیش از 3 سال گذشته
رکورد قیمت سبد نفتی اوپک در سال 2021 در 25  اکتبر برابر با 3 آبان ماه 1400 به دنبال کمبود گاز در جهان و به ویژه در اروپا و شکستن رکورد قیمت این سوخت به 84.66 دلار در هر بشکه رسید بالاترین رقم از 10 اکتبر 2018 به شمار می رود.
در 10 اکتبر 2018 قیمت سبد نفتی اوپک به 84.09 دلار در هر بشکه رسیده بود.
رکورد قیمت گاز سبب شد تا، کشورها برای تولید برق به جای استفاده از گاز از نفت کوره و سایر سوخت استفاده کنند.
*  پیش بینی نفت 150 دلاری
در عین حال، بانک جتریز آمریکا هشدار داد قیمت نفت در بازار جهانی به احتمال زیاد خیلی بیشتر از رقم کنونی رشد خواهد کرد و به 150 دلار در هر بشکه خواهد رسید.
کریستفر وود کارشناس ارشد بانک جتریز طی مصاحبه‌ای گفت زمانی که شاهد بازگشایی کامل فعالیت‌های اقتصادی در جهان باشیم به علت مشکل در تامین نفت، قیمت این کالای اساسی به شدت افزایش خواهد یافت.
وی تأکید کرد حتی شیوع نوع جدید ویروس کرونا به نام امیکرون نمی‌توان جلوی افزایش قیمت را برای مدت طولانی بگیرد و زمانی که محدودیت‌های کرونایی لغو شود و تقاضا دوباره افزایش یابد به شکلی اجتناب‌ناپذیر قیمت نفت به رقم‌های بالای  چند سال گذشته خواهد رسید .
پیش از این نیز «بانک آمریکا» در یادداشتی عنوان کرده بود قیمت نفت برنت تا پایان ماه ژوئن 2022، به 120 دلار در هر بشکه خواهد رسید.
این بانک معتقد است، بحران کنونی انرژی دلیل این بانک برای افزایش پیش بینی قیمت نفت است و قیمت نفت خام، زغال سنگ، گاز طبیعی و ال ان جی به علت کمی عرضه سر به فلک می گذارد. 
* رشد 19 دلاری سبد نفتی اوپک در سال 2021
سبد نفتی اوپک سال 2021 را با قیمت 51.36 دلار در هر بشکه آغاز کرد و در پنجم ژانویه کمترین رقم برابر با 50.78 دلار در هر بشکه را ثبت کرد.
به این ترتیب، قیمت سبد نفتی اوپک طی 12 ماه گذشته رشد 18.67 دلاری داشته است.
*  کمترین قیمت سبد نفتی اوپک
کمترین قیمت نفت اوپک در سال ۲۰۲۰ در روز ۲۲ آوریل (سوم اردیبهشت ۹۹) برابر با ۱۲.۲۲ دلار در هر بشکه رقم خورد.
این قیمت، کمترین رقم از زمان معرفی سبد نفتی اوپک در سال ۲۰۰۵ به شمار می رفت. سبد نفتی اوپک در ۱۶ ژوئن ۲۰۰۵ با نفت‌های نفت سنگین ایران، صحرای الجزایر، گیراسول آنگولا، دجنو کنگو، زفیرو گینه و رابی لایت گابن معرفی شد.
نفت‌های عراق کویت، لیبی، نیجریه، عربستان، امارات، نیجریه و ونزوئلا نیز به آن اضافه شدند.
کمترین قیمت سبد نفتی اوپک در سال ۲۰۲۱ برابر با ۵۰.۷۸ دلار در هر بشکه در ۵ ژانویه ثبت شده است.
*  قیمت هفتگی و ماهانه
سبد نفتی اوپک در هفته منتهی به 3 دسامبر ۲۰۲۱ یعنی جمعه 12 آذر، 71.72 دلار در هر بشکه فروخته شد.
متوسط قیمت نفت اوپک در ماه دسامبر نیز 79.49 دلار در هر بشکه برآورد شده است.
سبد نفتی اوپک متشکل از نفت سنگین ایران، نفت سبک عربستان، نفت سبک بصره عراق، نفت صحرای الجزایر، نفت اورینت اکوادور، نفت صادراتی کویت، سیدر لیبی، بونی لایت نیجریه، نفت موربان امارات، مارین قطر، مِرِی ونزوئلا، گیراسول آنگولا، رابی لایت گابن، نفت دجنو کنگو و نفت زفیرو گینه است.


کد مطلب: 141911

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/141911/ورود-سبد-نفتی-اوپک-کانال-70-دلاری

نفت ما
  https://www.naftema.com