کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کاهش 3754 واحدی شاخص بورس

23 آذر 1400 ساعت 13:31

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران امروز در یک روند کاهشی با عقب‌نشینی 3754 واحد دیگر همراه شد.


  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،    بورس اوراق بهادار تهران که بعد از ارائه لایحه بودجه به مجلس روند رو به ریزش پیدا کرده امروز هم پس از سقوط قابل توجه روز قبل در یک روند کاهش قرار گرفت، به گونه‌ای که شاخص کل بازار در پایان معاملات با کاهش 3754 واحد به رقم یک میلیون و 291 هزار و 795 واحد رسید.
همچنین شاخص کل با معیار هموزن با کاهش 3738 واحد به رقم 345 هزار و 459 واحد رسید.
ارزش بازار در بورس تهران به بیش از 5 میلیون و 163 هزار میلیارد تومان رسید. معامله‌گران امروز بیش از 5.2 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 339 هزار فقره معامله و به ارزش 3 هزار و 31 میلیارد تومان داد و ستد کردند.
ارزش معاملات فرابورس هم امروز به بیش از 7 هزار و 16 میلیارد تومان رسید که با این حساب ارزش معاملات دو بازار از 10 هزار میلیارد تومان هم فراتر رفت.
امروز همه شاخص‌های بورس قرمز بودند، بگونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی 0.29 درصد افت کردند. شاخص کل و شاخص قیمت با معیار هموزن یک درصد کاهش یافتند. شاخص آزاد شناور 0.37 درصد افت کرد.شاخص بازار اول بورس 0.30 درصد کاهش یافت و شاخص دوم بازار بورس 0.27 درصد کاهش یافت.
امروز نمادهای فولاد مبارکه، پتروشیمی پردیس، پالایش نفت بندرعباس و گسترش نفت و گاز پارسیان بیشترین اثر افزایشی در شاخص بورس را داشتند و برعکس نمادهای ایران‌خودرو، سرمایه‌گذاری غدیر و سایپا بیشترین اثر کاهش در شاخص بورس را داشتند.
 در فرابورس ایران هم امروز اوضاع رو به ریزش بود بگونه‌ای که شاخص بورس در پایان معاملات با 72 واحد کاهش به رقم 17 هزار و 590 واحد رسید.
ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 20 هزار میلیارد تومان رسید. ارزش بازار پایه به بیش از 330 هزار میلیارد تومان رسید.
معامله‌گران امروز در فرابورس ایران بیش از یک و نیم میلیارد سهام یا اوراق بهادار در قالب 172 هزار فقره معامله و به ارزش 7 هزار و 26 میلایرد تومان داد و ستد کردند.
امروز نماد آریاساسول، یک تنه بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس را داشته و نمادهای فولاد هرمزگان جنوب، پتروشیمی زاگرس، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، فرابورس ایران، مدیریت انرژی امیدتابان حور و پتروشیمی تخت‌جمشید بیشترین اثر کاهش در شاخص فرابورس را داشته‌اند.
  از مهمترین دلایل ریزش شاخص بورس در روزهای اخیر پیشنهاد افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در لایحه بودجه است که دولت معتقد است شرکت‌های پتروشیمی خوراک ارزان دریافت می‌کنند اما محصولات خود را به قیمت ارز آزاد صادر می‌کنند و این یک نوع رانت حساب می‌شود. بنابراین در لایحه بودجه پیشنهاد کرده‌اند، نرخ خوراک سال آینده بیش از 100درصد افزایش یابد.
البته ریزش بازار بورس از نیمه مرداد ماه سال گذشته شروع شده و تازگی ندارد و لایحه بودجه هم بهانه‌ای برای ادامه ریزش شاخص بورس است.
نکته اصلی این است که دولت گذشته با فراخوان مردم به بورس عده زیادی را دعوت کرد از طرفی با آزادشدن سهام عدالت حدود 49 میلیون نفر وارد بورس شدند.
 در حال حاضر بیش از 58 میلیون ایرانی شامل 70 درصد جمعیت در بورس حضور دارند اما تعداد معامله‌گران فعال در بورس در حد 2.7 میلیون نفر است.
به هر حال حضور مردم در بورس می‌تواند به فرصتی تبدیل شود تا اقتصاد کشور مردمی‌تر شود و از سرمایه‌های خرد مردم برای مشارکت در اقتصاد کشور استفاده کرد اما دولت برنامه جدی برای حمایت از بازار سرمایه به عنوان منبعی برای تأمین مالی اقتصاد ندارد و هر روز با تصمیمات مختلف شوکی به این بازار وارد می‌کنند. یک روز قیمت‌گذاری دستوری فولاد، یک روز قیمت‌گذاری دستوری نرخ ارز و یک روز هم افزایش دستوری نرخ خوراک و با دخالت در بازار می‌شوند.
در حالی که اگر بازار سرمایه به یک بازار حرفه‌ای و بزرگ تبدیل شود، می‌تواند به منبع مهمی در کنار شبکه بانکی برای تأمین مالی ارزان و آسان برای اقتصاد کشور تبدیل شود.

 


کد مطلب: 142226

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/142226/کاهش-3754-واحدی-شاخص-بورس

نفت ما
  https://www.naftema.com