کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مذاکرات وین رو به جلو اما کند پیش می‌رود

19 دی 1400 ساعت 9:11

مذاکرات در وین در حال پیشرفت است و از میزان اختلافات به نسبت یک ماه گذشته بسیار کاسته شده است؛ این‌ها مواضع و سخنانی است که مقامات کشورهای مذاکره کننده در وین در یکی دو روز اخیر تکرار کرده اند و به نظر می آید گفت‌وگوها بر سر احیای برجام در مسیر منطقی و معقول و به دور از فشارهای سیاسی و رسانه ای به نتایج بهتری دست پیدا خواهد کرد.‌


  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   مذاکرات وین از هفته پیش تا کنون بدون وقفه در چارچوب دیدارهای دو جانبه و چند جانبه میان هیات‌های مذاکره کننده ایران و ۱+۴ و نیز آمریکا و ۱+۴ در حال پیگیری است و نسبت به قبل پیشرفت های قابل توجهی هر چند تدریجی و کم حاصل شده است.
علی باقری رییس هیات مذاکره کننده ایران شنبه شب در پاسخ به این پرسش که چند درصد از اختلاف‌ها بر سر پرانتزهای باز حل شده است؟ و آیا این مساله رو پیشرفت است تایید کرد که مسایل مورد اختلاف و پرانتزها رو به کاهش است.
وی گفت که مذاکرات رو به جلو و در حال پیشرفت است.
هم چنین میخاییل اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات وین اظهار کرد که فضای گفت‌گوهای وین مثبت و موثر است. ما رو به جلو حرکت می کنیم؛ نه سریع اما به صورت تدریجی.
علاوه بر این جلسه کارگروه کارشناسی رفع تحریم‌ها نیز روز شنبه با حضور کارشناسان ایران و گروه ۱+۴ در محل هتل کوبورگ وین برگزار شد.
 امروز مذاکرات در سطح روسای هیأت‌ها هم به صورت دو و چند جانبه ادامه خواهد یافت.
هم چنین عصر روز شنبه به وقت محلی، هیات‌های مذاکره‌کننده ۱+۴ با حضور هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام با نماینده آمریکا که در وین به سر می برد دیدار کردند.
نماینده روسیه در همین ارتباط در توییتی نوشت: موضوع دشوار تضمین عدم تکرار مشکلات اخیر از جمله موارد مورد بحث بود، هیات روسیه پیشنهاداتی را در این‌باره ارایه داد.
موضوع "تضمین" عدم خروج یک جانبه آمریکا از برجام و وارد شدن خسارات ناشی از این خروج به ایران و کشورهای عضو برجام از مهم ترین مسایل و دغدغه‌هایی است که نه تنها ایران بلکه کشورهای دیگر عضو خواستار روشن شدن این مساله هستند. با این حال رسیدن به یک نتیجه قابل توجه و اتکا در این رابطه مساله‌ای بسیار پیچیده و دشوار است چرا که کشورها بر اساس اصل حاکمیت ملی در چارچوب منافع ملی شان هر توافق یا معاهده‌ای را می‌توانند اجرا نکنند به ویژه آمریکا که در دوره دونالد ترامپ خصوصا نشان داد نسبت به تعهدات بین‌المللی، دو جانبه و چندجانبه هیچ تعهدی ندارد.
در هر حال لغو تحریم‌های برجامی و آن دست از تحریم‌هایی که مغایر با اجرای موثر برجام است، مهم‌ترین مساله در مذاکرات بازگشت به برجام است و تا طرف‌ها از این مرحله عبور نکنند، توافقی شکل نخواهد گرفت. علاوه بر این با توجه به تجربه خروج آمریکا از برجام و نیز بدعهدی در اجرای دقیق و مطلوب تعهداتش بعد از ۲۰۱۵ نیز ایران خواستار دریافت تضمین‌هایی و نیز راستی‌آزمایی از لغو عملی تحریم‌هاست که دستیابی به فرمول‌هایی در این‌باره نیز از موضوعات مهم و اساسی است.

شایان ذکر است که در رابطه با اقداماتی که آمریکا باید در این رابطه انجام دهد چک لیستی در حال تهیه است. این اقدامات باید به گونه‌ای طراحی شوند که به ایران اطمینان دهد رفع تحریم‌ها به نحوی موثر، واقعی و عملیاتی انجام می گیرد.

در عین حال مذاکرات همان طور که برخی از نمایندگان کشورهای عضو مطرح کردند، رو به جلو اما کند و تدریجی پیش می رود. از آنجایی که بخش مهمی از هرگونه توافق برای بازگشت به توافق ۲۰۱۵ نیازمند رفع تحریم‌های یک جانبه آمریکا و تسهیل شرایط اجرای تعهدات از سوی این کشور است، ضروری است تا آمریکا و هم پیمانان اروپایی‌اش بیش از پیش برای رسیدن به این نتیجه اراده سیاسی خود را نشان دهند و از مرحله حرف و موضع‌گیری صرف عبور کنند.
 
منبع: ایسنا 


کد مطلب: 142962

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/142962/مذاکرات-وین-رو-جلو-اما-کند-پیش-می-رود

نفت ما
  https://www.naftema.com