کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اختصاصی نفت ما/ اولین قربانی افزایش قیمت گاز پتروشیمی ها؛

 متانول کاوه تعطیل شد!

1 بهمن 1400 ساعت 16:36

تصمیم دولت مبنی بر افزایش غیرمنطقی قیمت گاز خوراک پتروشیمی‌ها قربانی گرفت. شرکت متانول کاوه که دومین تولید کننده بزرگ متانول جهان است، به دنبال افزایش قیمت خوراک و قطعی گاز از طرف دولت به دلیل سردی هوا واحد متانول خود را از مدار تولید خارج کرد و در ادامه، چاره ای جز تعدیل نیرو و کارگران خود ندارد.


به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "، وضعیت پتروشیمی کشور وخیم است، تحریم های جهانی صادرات محصولات پتروشیمی را با مشکل مواجه کرده و از طرف دیگر، افزایش بی سابقه قیمت خوراک گاز، ادامه تولید به ویژه برای متانول سازهایی که گاز خوراک بیشتری مصرف می کنند را غیر ممکن کرده است. قیمت گاز خوراک در حال حاضر ۳۴.۵ سنت در متر مکعب، یعنی ۲.۵ برابرِ گرانترین گاز جهان- مربوط به اروپا- است. با این قیمت، هر متر مکعب گاز 8777 تومان با ارزش افزوده ای که 2 ساله پرداخت می شود، برای تولید کننده متانول هزینه در بردارد.
پرسش اینجاست که گاز طبیعی 34 سنتی در کجای جهان برای تولید محصولات پتروشیمی استفاده می‌شود؟! در مهرماه سال جاری، در هنری هاب آمریکا، قیمت متان هر مترمکعب 19 سنت بوده؛ با چنین قیمتی که دولت تعیین کرده، تنها هزینه گاز خوراک یک تن متانول به بیش از 340 دلار خواهد رسید، این در حالی‌است‌که قیمت فروش متانول در بازار چین معادل 260 دلار در فوب خلیج فارس است! در چنین شرایطی، حتی متانول ساز بزرگی چون متانول کاوه نیز قادر به ادامه تولید نیست به ویژه اینکه ناچار است روی هر تن متانول 120 دلار به سامانه نیمایی ارز بدهد! 
متانول کاوه با داشتن 1250 پرسنل، اولین قربانی سیاست گذاری دولت در حوزه تعیین قیمت گاز خوراک نخواهد بود، با تداوم این سیاست، به زودی پتروشیمی های بیشتری تولید را تعطیل و عذر کارگران خود را می‌خواهند. متانول کاوه نیز در شرایط زیان ده، چاره ای جز تعدیل نیرو ندارد. دولتی که گوشش بدهکار اعتراض رسانه ها و پتروشیمی ها نیست، می بایست پاسخ گوی هزاران کارگری که در معرض بیکاری اند، باشد.


کد مطلب: 143344

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/143344/متانول-کاوه-تعطیل

نفت ما
  https://www.naftema.com